نابودی۷۰ درصد استارت آپ های کشورتوجه‌ به paintech راضروری می کند

در همایش بانکداری امسال برای نخستین بار واژه “paintech” یا درددانایی، از سوی صادق فرامرزی مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش مطرح شد.

همایش بانکداری امسال بود که برای نخستین بار واژه "paintech" یا درد دانایی، از سوی صادق فرامرزی مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش مطرح شد ، او اما در همایش فیناپ در دانشگاه خاتم نیز بار دیگر با بیان اینکه خودش هم عین «پین تک» است! تلاش داشت تا صدای این روزهای مشکلات استارت آپی را به گوش مسئولینی که باید برساند و به آن ها نهیب زند.

در خصوص این واژه و اینکه پین تک چه قدر می تواند، مشکلات استارت آپ ها را حل کند با شاهین نورصالحی ، مشاور و طراح سیستم های پیشرفته علم و فناوری گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

*آقای نور صالحی ماجرای "paintech " دقیقا از کجا شروع شد ؟چرا به این نتیجه رسیدیم که باید فکری عاجل به حال فین تک ها کرد ؟
همه چیز از گروه های تلگرامی و تخصصی آغاز شد، بچه های فین تکی و استارت آپی و همه مدیران چندین و چند ساله بانکی دراین گروه ها هستند. اما استارت آپی ها گاهی واقعیتی که در دلشان هست را نمی گویند. شاید از نگرانی بابت اینکه انتقاد باعث شود تا سد های راهشان بیشتر شود، سخنی نمی گویند و معمولا جوانب ماجرا را رعایت می کنند. باید به این افراد کمک کرد.همیشه ما غیر استارت آپ ها خودمان راجع به آنها سخن می گوییم و خودمان را به جای آن ها می گذاریم در حالی که آن ها خود باید فرصتی برای حرف زدن و ابراز عقیده در این باره داشته باشند هیچ کسی جز خود استارت آپی ها دردهای ان ها را لمس و حس نکرده است .

* چه شد که توانستید استارت آپی ها ی ساکت و نکران ازاینکه اگر انتقاد کنند به ضررشان تمام می شود را توانستید به حرف درآورید ؟
همه چیز از جایی شروع شد که ناگهان خبر رسید که در سه ماه اخیر چیزی حدود 60 -70 درصد استارت آپ هایی که قبلا می شناختیم از بین رفتند. این اتفاق بزرگ و وحشتناکی است. این یعنی ناگهان متوجه شدیم ازمیان این همه استارت آپ های فیلتر شده ای که همه از مسیر های سخت گذرکرده، آمدند و در رویدادهای مختلف جایزه بردند ،60 تا 70 درصد آن ها به طور کلی از بین رفته اند.
این عدد در ذهن ما بسیار آزاردهنده بود تا اینکه آن را درمیان استارت آپی ها بیان کردیم وگفتیم که چنین ماجرایی است و احساس می کنیم که حتی اتفاقات بدتری درحال رخ دادن است همین صحبت کافی بود تا با سیلی از اعتراضات و مشکلات از سوی استارت آپ ها مواجه شویم.

* چه شد که این گله ها و شکایت به واژه paintechختم شد ؟
در این شرایط و پس از دریافت بازخوردهای اولیه فهمیدیم که ظاهرا جو خیلی بدی براستارت آپ ها حاکم است؛ درجلسه ای اضطراری با صادق فرامرزی مدیر عامل ایران کیش به این نکته اشاره شد که ظاهرا نیاز به هم اندیشی دراین زمینه وجود دارد که البته خوشبختانه این اتفاق هم افتاد .
فرامرزی در آن جلسه به همایش بانکداری که در پیش بود اشاره کرد اینکه شرکت ایران کیش مثل هر شرکت دیگر زمانی را برای معرفی محصولات در اختیار دارد ولی می تواند این جلسه معرفی محصول را برگزار نکند و زمان آن را به بچه های استارت آپی اختصاص دهد . او خود به واژه "paintech" به معنای درد ناشی از فناوری رسید و همین باعث شد که این جلسه همایش را هم با عنوان "پین تک " برگزار کنیم . واژه ای که حالا به مرور در بین استارت آپ ها جا افتاده است .

* داستان paintech چگونه می تواند ادامه پیدا کند ؟
بابت ادامه ماجرا از کسانی که به هر دلیل یک تیم داشتند و هم اکنون به دلیل عوامل بازار و عدم پیشرفت کار و سدهای مجوزی دچار مشکلاتی هستند دعوت کردیم تا دراین نشست حضور بیابند و از مشکلاتشان بگویند . امید این است که پین تک ما باعث شود، از تجربه ها و شکست ها درس بگیریم و دوباره تیم های استارت آپی تازه با ایده های جسورانه تر تشکیل شوند. به طور کلی دو دسته تیم استارت آپی داریم. یکی تیم هایی که در رویداد بخصوصی برتر شناخته شده و جایزه بردند یا آنهایی که مستقیما از یک رویدادی حذف شدند. ولی الان هردو گروه دچار مشکلات بسیارند و من و آقای فرامرزی امید بسیاری داریم که مسائلشان تحت عنوان رویدادهای دنباله دار paintechبررسی و مورد ارزیابی مجدد قرارگیرد تا آن ها را دو مرتبه تحت عنوان ایده های نو وارد چرخه بازار کنیم.

*واقعا می توان آن ها را دوباره به چرخه بازار برگرداند؟
این افراد تحت هر شرایطی ذوق و نو آوری خودشان را دارند اما در بازار موفق نشدند. چنانچه این کار ادامه دار بشود حتی معتقدیم می توانیم رویدادی به عنوان بهترین ایده از بین رفته سال برگزار کنیم.

* این چه کاربردی دارد؟
این یعنی در میان همان ایده هایی که شکست خورده اند اگر بگردیم می بینیم که بایک تغییر تکنیکی و ایده، و وصل شدن دو ایده به هم که قبلا از بین رفته اند یک مرتبه ممکن است یک ایده خیلی بهتر و بزرگتری شکل بگیرد .

*خود فین تک ها چه طور می توانند دراین موضوع نقش داشته باشند ؟
اینکه شرکت ایران کیش تمام پرزنت محصولات خودش رادرهمایش بانکداری کنسل کرد و برنامه ویژه ای دراین زمینه ارائه داد ،یا صادق فرامرزی مدیر عامل ایران کیش، شخصا از رویدادهایی مثل فیناپ ، حمایت کرده و در آن از پین تک گفت ، مشخص بود که شرکت و مدیر عامل آن تمرکز خاصی برای حل مشکلات استارت آپی دارد. ما می خواهیم تا استارت آپ هایی که همین الان به مشکل برخوردند و در بازار (یا اتاق کار خانگی خود) حضور دارند بیایند و راجع به اینکه چه اتفاقی برایشان افتاده حرف بزنند. این ها ممکن است در استانه شکست باشند حتی ممکن است در حال حاضر کارمند داشته ، سود هم به دست بیاورند اما می توانند پیش بینی کنند که اگر سه تا 6 ماه دیگر مانع جلوی پایشان برداشته نشود حتما از بین می روند باید این دردها شنیده شود.

*غیر از ایران کیش چه کسان دیگری باید این صداها را بشنوند ؟
مستقیما مدیران تصمیم گیرنده شبکه بانکی مخاطب این ماجرا هستند. چون این مدیران هستند که می توانند دست بچه های استارت آپی را بگیرند و یا آن ها را به پروژه هایی ببرند که در بانک ها می تواند حالت برون سپاری به خود بگیرد. اشکالی که در شبکه بانکی داریم این است که مفهوم امنیت را با اینکه هیچ کاری بیرون از شبکه بانکی انجام نگیرد اشتباه کرده اند. این امنیت نیست. باید بتوانید همزمان بازیگران دیگر بازاررا همراه با خود کنید . اما ما به دلایل عجیب و غریبی کلا به برخی از فین تک ها اجازه کار نمیدهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1