گرانی ۴۲۰ تومانی دلار مبادله‌ای طی ۱۸۰ روز

گر چه در هفته های اخیر تا حدی از سرعت گرانی دلار مبادله ای کاسته شده، اما در مجموع رکورد جدیدی در سال جاری برای افزایش نرخ این ارز ثبت شد.

گر چه در هفته های اخیر تا حدی از سرعت گرانی دلار مبادله ای کاسته شده، اما در مجموع رکورد جدیدی در سال جاری برای افزایش نرخ این ارز ثبت شد. این ارز در ۱۸۰ روز گذشته بیش از ۴۲۰ تومان گران شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دلار مبادله ای که مشمولان خاص خود را دارد معمولا از ابتدای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی تاکنون و حتی در سال های قبل تر نوسان تند قیمتی نداشته است و به تدریج و غیرمحسوس روند رشد قیمت را طی می کرد تا این که در یکی دو سال اخیر و به ویژه در سال جاری شدت افزایش قیمت دلار دولتی در دور جدیدی قرار گرفت و با سرعت رشد کرد.

این ارز همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی در نیمه دوم سال افزایش داشت و در شش ماه اخیر بیش از ۴۰۰ تومان گران شده است. دلار مبادله ای در مدت مورد بررسی از ۳۳۴۵ به حدود ۳۷۷۰ تومان رسیده که بیانگر گرانی ۴۲۴ تومانی آن در این مدت است. البته این سرعت رشد تا حدی در یک ماه اخیر کند شده اما با این حال باز هم حدود ۶۵ تومان افزایش قیمت دارد و از حدود ۳۷۰۵ به ۳۷۷۰ تومان رسید.

 

در سال جاری دلار مبادله ای به مرور در مبادلات تجاری کمرنگ تر شد و بانک مرکزی با بازنگری در مقررات ارزی و در راستای اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز به تدریج اقدام به حذف مشمولان ارز مبادله ای کرد. از جمله آنها اختصاص ارز مسافرتی و یا ایرلاین ها بودند.

در کنار ارز دولتی در بازار رسمی اکنون در بازار غیررسمی نیز قیمت دلار متفاوت از ابتدای سال در جریان بوده و تا ۴۹۰۰ تومان نیز مبادله می شود. این در حالی است که دلار آزاد از حدود ۳۸۰۰ در پایان شهریورماه تاکنون تا مرز ۱۰۰۰ تومان هم نوسان قیمت داشته است. در حال حاضر اختلاف نرخ دو ارز رسمی و غیررسمی به حدود ۱۲۰۰ تومان می رسد.

بانک مرکزی برای امروز(چهارشنبه) برای دلار۳۷۶۹، پوند۵۲۷۱ و یورو ۴۶۷۵ تومان نرخ گذاری کرده است.

قیمت رسمی ارز در روز چهارشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1