پیش‌فروش میلیون‌ها دلار ارز زیر قیمت بازار

یک مقام آگاه با تشریح برخی پشت‌پرده‌‌های بازار ارز گفت: گروهی در بازار با قیمت‌هایی کمتر از ارزش واقعی میلیون‌ها دلار را به مردم پیش‌فروش می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهنقل از فارس  این مقام آگاه افزود: میلیون‌ها دلار با قیمت کمتر از ارزش واقعی در بازار عرضه می‌شود بدون اینکه مشخص شود این دلارها از کدام محل و ارگانی وارد شده‌اند.

وی افزود: البته اشکالی ندارد که ارگانی بخواهد دلار در بازار وارد کند اما بهتر است این ارزها را از طرق رسمی به مردم و صرافی‌ها بفروشد.

این مقام آگاه  گفت:‌ عده‌ای وارد بازار (پاساژ افشار، چهار راه استانبول و گلوبندک) می‌شوند و ارزها را پیش‌فروش می‌کنند البته این اقدام در حالی روی می‌دهد که بانک مرکزی پیش فروش ارز را ممنوع کرده است.

وی تصریح کرد: این اشخاص در بازار مستقر شده‌اند و به مردم می‌گویند که بعد از واریز پول به حسابشان، در تاریخ مشخصی ارز پیش فروش شده را دریافت کنند.

این فعال بازار ارز با بیان این نکته که معاملاتی که این روزها در بازار انجام می‌شود ناامنی را در این بخش ایجاد می‌کند، اذعان داشت: گفته می‌شود این ارزها از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شود اما مقامات بانکی منکر این موضوع شده است و می‌گویند اگر بخواهیم ارز وارد بازار کنیم این کار را از طریق سیستم بانکی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این نکته که صرافان دارای مجوز قصد دارند نامه‌ای را درباره مشکلات بازار ارز تنظیم و به معاونت نظارت بانک مرکزی ارائه دهند، اظهار داشت: هم‌اکنون بزرگ ترین مشکل صرافان معاملات بدون فاکتور، سلف یا نسیه و همچنین معاملات بیش از سقف معین مندرج در مقررات مبارزه با پولشویی است.

وی موارد مذکور را موجب آشفتگی بازار دانست و گفت: بانک مرکزی باید با نظارت دقیق مانع از بروز این معاملات در بازار شود.

این مقام آگاه درباره وضعیت عرضه ارز در بازار افزود: نیاز روزانه بازار ارز در کل 200 میلیون دلار است اما از سال گذشته تا کنون بانک مرکزی بیش از این نیاز را وارد بازار کرده است.

وی تصریح کرد: اما مشکل اصلی بازار و ناآرامی‌های آن با وجود عرضه گسترده بانک مرکزی در نوع و روش عرضه ارز به بازار است؛ ایران کشوری ثروتمند از لحاظ ارزی است از همین رو اگر توزیع درست باشد قاعدتاً نباید مشکلی در این بخش پیدا شود.

این مقام آگاه ادامه داد: مشکل دیگر بازار تفاوت نرخ بازار و نرخ اعلامی بانک مرکزی است چراکه اختلاف بیش از 200 تومان این دو نرخ موجب ایجاد رانت در بازار می شود.

وی بیان کرد:‌ اگر همانطور که صرافان پیشتر به بانک مرکزی پیشنهاد دادند ارز در بازار دو نرخی نباشد بلکه با یک نرخ واحد مبادلات انجام شود رانت‌های فعلی در بازار مشاهده نمی‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =