بن گاه

بیست و نهمین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

ماهنامه بانکداری آینده شماره 29 در 130صفحه و 7 پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

ماهنامه بانکداری آینده شماره 29 در 130صفحه و 7 پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 29 ، آغاز ماهنامه با سرمقاله محمود فراهانی، سردبیر است. او در این سرمقاله به تضادهای موجود در بازار بانکی و پرداخت اشاره کرده است. در ادامه مازیار عربشاهی کارشناس صنعت پرداخت به پیش بینی عملکرد شرکت های فناور بانکی مانند توسن و ایران ارقام در سال آینده پرداخته است. یک گفتگو هم در ادامه آمده که با علیرضا لگزایی قائم مقام بانک ملت پیرامون واگذاری بنگاه های زیرمجموعه بانک ها انجام شده است.

فصل نابه جایی
اولین پرونده، اقتصاد کلان است. از مهم‌ترین مطالب این پرونده میزگرد صاحب نظران مدیریت در خصوص هزینه های جابجایی مدیران بانکی در 12 سال گذشته است که محمدرضا رنجبر مدیرعامل اسبق بانک تجارت در این میزگرد گفت: نمی توانیم موقعیت با ثباتی که در کشورهای دیگر برای دوره های 50 ساله برنامه ریزی می شود را برای خودمان متصور باشیم، آن ها حتی برندسازی دارند و با پذیرفتن زیان برای بهره برداری از برند خود طی 50 سال آینده برنامه ریزی می کنند. از دیگر مطالب این پرونده می‌توان به گزارش یک دهه تغییر مدیران عامل در نظام بانکی ایران از احمدی نژاد تا روحانی به قلم مجید یوسفی روزنامه نگار اشاره کرد. در ادامه مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است.

عصر کربنکینگ در حسابرسی
نظارت دومین پرونده این شماره است. گفتگو با دو تن از صاحب نظران حسابرسی درخصوص ساختار صورت های مالی شبکه بانکی آغازگر این پرونده است که در آن محمدجواد صفار ، رییس هیات نظارت اسبق بانک مرکزی و رییس اسبق کمیته فنی سازمان حسابرسی و مدیرعامل موسسه حسابرسی رازدار و محمود لنگری رییس هیات مدیره این موسسه به چالش های کربنکینگ و ارائه راهکار در این زمینه پرداخته اند. «سود 5 هزار میلیارد تومانی ناظر» هم مطلب خواندنی دیگری است که پیرامون محل درآمد بانک مرکزی در ادامه آورده شده. اقلیم جذاب دولت ها هم از دیگر مطالب خواندنی پرونده نظارت پیرامون چگونگی انتخاب روسای بانک های مرکزی است. «حذف مردم» عنوان مطلبی است که در ادامه این پرونده پیرامون نقش سهامداران در مدیریت بانک مرکزی بررسی شده است.

چابک ساز
بانک ملی موضوع پرونده سوم است. گفتگو با برات کریمی عضو هیات مدیره بانک ملی درخصوص فروش بنگاه های زیرمجموعه این بانک یکی از مهم ترین عناوین این پرونده است. او دراین گفتگو می‌گوید: اگر تمایلی برای برای خرید این واحدها نباشد آن را به مزایده می گذاریم و اگر باز هم خریداری نداشت برای انجام بهتر امور امکانات خاصی قائل می شویم و حاضر به کمک مشتریان هستیم. مشتریان می توانند به صورت اقساط آن ها را خریداری کنند. مقوله واگذاری دارایی بانک ها با عنوان تلاش ها در دقیقه نود هم دراین پرونده کار شده است. مطلب بعدی خروج بانک ملی از بنگاه داری است که حسن خضوعی آن را با عنوان می خواهم بانک بمانم در این پرونده کار کرده است.گفتگوی دیگر این بخش با علی امانی و غلامحسین دوانی است. این دو حسابدار رسمی از وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها خبر می‌دهند. البته در کلامشان گریزی هم به موسسات مالی می‌زنند؛ موسسه مالی وحدت یکی از موسسات مورد اشاره آنهاست که ظاهرا کارهای عجیبی کرده. رئوف رابطی، رییس اداره توسعه سرمایه‌های انسانی بانک تجارت هم در گفتگویی کیفیت نیروی انسانی در بانک‌ها را به نقد گذاشته است.

 

حامیان این شماره
شرکت داده ورزی فرادیس البرز ، بانک صنعت و معدن، آسان پرداخت، بانک ملت، شرکت ناواکو، داده پردازی سیمیاگران، بیمه دی، بیمه سرمد، بانک ملی ایران، بانک تجارت، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش و همچنین موسسه اعتباری نور از جمله حامیان این شماره ماهنامه بانک داری آینده بودند.

 

گذار به فرابانکداری
چهارمین پرونده به فناوری بانکی اختصاص دارد. در آغاز این پرونده سخنان برت کینگ Brett King  آینده پژوه و نظریه پرداز بانکی استرالیایی در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت پیرامون پایان بانکداری بررسی شده است. کینگ درمورد بانکداری دیجیتال و تاثیر آن بر بانکداری سنتی و شعب بانکی صحبت کرده است. در ادامه این پرونده سخنان پروفسور کارستن بارچ در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت بررسی شده است که پیرامون مدل تجارتی جدید کسب درآمد صحبت کرده است. گفتگو با سیدکاظم دهقان مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش، پیرامون سامانه صیاد بعنوان تحولی در اعتبارسنجی چک درادامه این پرونده کار شده است. دهقان در بخشی از این گفتگو می گوید: امسال نرخ سود سپرده ها تعدیل شد و همین موضوع اقبال بانک ها برای فروش اوراق را به ویژه در بانک های بزرگ بیشتر کرد. بنابراین ناچار شدیم زیرساخت ها و خود سامانه سیما را بروزرسانی کنیم و خوشبختانه توانستیم ظرفیت مورد نیاز را فراهم سازیم. این پرونده در ادامه به مقاله ای با عنوان «مدیریت ریسک در شتاب دهنده ها» پرداخته که حمید بنائیان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات ناواکو و محمد طهرانی عضو هیات مدیره شرکت توسعه کارآفرینی بانک مسکن در آن ظرفیت سازی نهادی در بازار پول و سرمایه به منظور توسعه کارآفرینی را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه این پرونده تاثیر طراحی دیجیتالی بانکداری خرده فروشی بر تعهد و وفاداری مشتریان با عنوان «جلوگیری از فرار مشتری» بررسی شده است. «فرا» تر از درخواست، عنوان  مطلبی است که به بررسی سیستم بانکداری اینترنتی مشتریان ارزنده بانک تجارت (فرا)  پرداخته است. در ادامه این پرونده  مسعود عسگری مهر مدیر بخش مشاوره مدیریت شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، مولفه های راهبردی پیاده سازی بانکداری دیجیتال با عنوان ایستاده میان ابر را بررسی کرده است. مطلبی با عنوان گذر به عصر فرابانکداری هم در ادامه به این نکته پرداخته که بدلیل سرعت بالای تغییرات در صنعت بانکداری، پیش بینی این صنعت طی پنج سال آتی دشوار بوده و محرک آن رقابت شدید میان بانک ها در جذب و حفظ مشتری بوده است. در پایان پرونده فناوری بانکی چهار چالش مدل های نوین بانکداری شامل شخصی سازی، کانال های متعدد، رقابت بیشتر و امنیت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پرداخت ناساز

پرونده پنجم، پرداخت است. در این پرونده سخنرانی ناصر حکیمی در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در مقوله سیاست های رگولاتور درباره پرداخت الکترونیک در سال آینده بررسی شده است. وی معتقد است: ما در بانک مرکزی کارمندیم و قرار نیست کارآفرین باشیم . پول در نمی آوریم حقوق کارمندی می گیریم و طبیعتا به همان اندازه فکر می کنیم. در ادامه این پرونده علیرضا گلریز کارشناس کسب و کار رایج ترین روندهای بانکداری 2018 را بررسی کرده که «هرچه بیشتر آنلاین شدن» ، «رواج هرچه بیشتر موبایل» ، «کنار رفتن فراینده استفاده از کارت» ، «بانکداری به کمک هوش مصنوعی» ، «رابط برنامه نویسی و فین تک» را شامل می شود.

داده های سیر نشدنی

پرونده ششم داده های بزرگ است. در ابتدای پرونده گفتگوی دونفره میان مدیران ارشد شرکت سیمیاگران چالش های توسعه بیگ دیتا مورد بررسی قرار گرفته است. فرزاد خندان مدیرعامل شرکت داده پردازی سیمیاگران از صاحبنظران حوزه بیگ دیتا به همراه محمدرضا نوری بروجردی رییس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ سیمیاگران حرکتی را در شبکه بانکی کلید زده اند که زمینه ساز تحولات بنیادین در این عرصه خواهد شد. «پولسازی با ابرداده» موضوع بعدی در این پرونده است که مشخص می کند چه کسانی از بیگ دیتا سود می برند. در ادامه این پرونده ، ابرداده در بانک های مرکزی در سال 2017 با عنوان پلتفرم های مشترک بررسی شده است.

 

مصائب راهبردی

پرونده هفتم در مورد بانک ملت است. در این پرونده احسان خدیو به بررسی عملکرد استانی بانک ملت پرداخته است. عملکرد شش ماهه به پرداخت ملت نیز با عنوان «برمدار برتری» در پایان این پرونده کار شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  73  =  80