سهم تعداد و مبلغی بانک پذیرنده در تراکنش‌ها

درآذرماه ۹۶؛

بانک های آینده و خاورمیانه سهم ناچیزی در مقابل کل تعداد تراکنش‌ شبکه پرداخت دارند.

بانک های آینده و خاورمیانه باسهم ۶۴.۹۳ و ۸۷.۲۳ درصدی از تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش‌موبایلی واینترنتی درصدر قرار دارند درحالی‌که این دو بانک سهم ناچیزی در مقابل کل تعداد تراکنش‌ شبکه پرداخت دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایبِنا، سهم تعداد و مبلغی هر بانک پذیرنده از کل تراکنش‌های همان بانک برای هر یک از ابزارهای پذیرش در جدول زیر بررسی‌شده است.

سهم ۶۴.۹۳ درصدی بانک آینده در تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی

بالاترین سهم تعدادی از پذیرش تراکنش‌های هر بانک پذیرنده از کل تراکنش های همان بانک در  ابزار پذیرش موبایلی در آذرماه ۹۶ نشانگر این است که همانند ماه گذشته بانک آینده با سهم ۶۴.۹۳ درصدی در رتبه اول، جایگاه دوم با سهم ۱۹.۷۱ درصدی به بانک ملت و همچنین بانک خاورمیانه و دی نیز به ترتیب با سهم ۳.۷۲ و ۳.۱۷ در جایگاه سوم و چهارم در این بخش قرار گرفتند. همچنین بالاترین سهم مبلغی از پذیرش تراکنش‌های بانک‌های پذیرنده از کل تراکنش های همان بانک به بانک‌های سامان، ملت و شهر به ترتیب با سهم ۱.۲۲، ۱.۰۵ و ۰.۵۴ درصدی اختصاص یافت که در جایگاه اول تا سوم قرارگرفته‌اند.

سهم ۸۷.۲۳ درصدی بانک خاورمیانه در تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی

بالاترین سهم تعدادی از پذیرش تراکنش‌های هر بانک پذیرنده از کل تراکنش های همان بانک در ابزار پذیرش اینترنتی در دوره یادشده همانند ماه‌های گذشته، با اختلاف زیاد با دیگر بانک‌ها با سهم ۸۷.۲۳ درصدی به بانک خاورمیانه تعلق‌گرفته و بانک‌های سامان، پست‌بانک و دی به ترتیب با سهم ۸.۵۲، ۸.۲۳ و ۷.۶۸ درصدی در جایگاه دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بالاترین سهم مبلغی از پذیرش تراکنش‌های بانک‌های پذیرنده به بانک‌های خاورمیانه، شهر و سامان به ترتیب با سهم ۴۱.۵۱، ۲۰.۹۶ و ۱۴.۸۸ درصدی تعلق دارد و رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. این درحالی‌که است که در بررسی‌های انجام‌شده مشخص‌شده در آذرماه سال ۹۶ بانک‌های آینده، ملت و خاورمیانه در کل به ترتیب در کل به ترتیب ۱.۹۲، ۳۱.۵۱ و ۱.۹۱ درصد تعداد تراکنش‌های کارتی شبکه پرداخت کشور را در دست داشته‌اند که سهم بانک آینده و خاورمیانه در مقابل کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت بسیار ناچیز بوده است.

بر اساس این گزارش، سایر بانک‌های کشور بیشترین پذیرش تراکنش از طریق ابزار کارت‌خوان فروشگاهی بوده که بررسی اعداد این جدول نشان می‌دهد که بیشترین سهم از مبالغ تراکنش‌ها توسط ابزار کارت‌خوان فروشگاهی جذب هر بانک شده است.

اندازه‌گیری تمرکز در بازار بانک‌های پذیرنده

با اندازه‌گیری میزان تمرکز در بانک‌های پذیرنده تراکنش‌ها، می‌توان رقابت و انحصار در این بازار را ارزیابی کرد. بر این اساس هرچه میزان شاخص تمرکز، عدد کمتری باشد بازار رقابتی‌تر و هر چه شاخص تمرکز، عدد بیشتری باشد، بازار به انحصار نزدیک‌تر است. در این گزارش وضعیت تمرکز و قدرت رقابتی بانک‌ها در نقش پذیرندگی تراکنش‌ها با استفاده از شاخص هر فیندال ـ هیرشمن سنجیده و بررسی‌شده است.

بازار انحصاری ابزار پذیرش موبایلی

در آذرماه ۹۶، شاخص هر فیندال ـ هیرشمن در بازار بانک‌های پذیرنده تراکنش‌ها برای "ابزار پذیرش موبایلی" عدد ۵۶۸۷.۴۶۸۳ به‌دست‌آمده (بالاتر از ۱۸۰۰) که با توجه به "جدول سهم تعداد و مبلغی هریک از ابزار پذیرش از تراکنش‌های هر بانک پذیرنده"  نشان از تمرکز بسیار بالا در بازار ابزار پذیرش موبایلی دارد. بدین معنا که در این ابزار پذیرش تعداد بسیار کمی از بانک‌ها سهم قابل‌توجهی از این بازار را در اختیاردارند و این بازار به‌صورت انحصاری در دست چند بانک قرار دارد. اما این شاخص در بازار ابزار کارت‌خوان فروشگاهی و اینترنتی به ترتیب اعداد ۱۱۴۷.۶۲۷۹ و ۱۳۵۹.۰۹۵۱ محقق شده (بین ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰) که با توجه به اطلاعات "جدول سهم تعداد و مبلغی هریک از ابزار پذیرش از تراکنش‌های هر بانک پذیرنده" نشانگر تمرکز ملایم در بازار این ابزار بین بانک‌ها پذیرنده است. بنابراین این بازار به‌صورت رقابتی‌تر بین بانک‌ها کشور 'یافته است.

 بر اساس این گزارش، میزان نرخ رشد شاخص هر فیندال- هیرشمن برای بازار بانک‌ها پذیرنده در آذرماه نسبت به آبان ۹۶ محاسبه و ارائه‌شده است.

بر اساس اطلاعات جدول فوق، میزان شاخص هر فیندال- هیرشمن در بازار بانک‌های پذیرنده تراکنش‌های کارتی، در حوزه دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی در آذرماه به نسبت آبان ماه با رشد منفی مواجه شده و ابزار کارت‌خوان فروشگاهی که با گذشته نرخ منفی را تجربه کرده بود در آذرماه نرخ رشد مثبت را ثبت کرده است البته این تغییرات به نحوی نبوده است که سبب تغییر وضعیت و طبقه تمرکز در بازار پذیرندگی هرکدام از ابزارها شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  9  =