بیگ دیتا قدرت پیش بینی دارد

تحلیل یک کارشناس از داده های عظیم:

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با استفاده از بیگ دیتا می‌توان علاوه بر تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی از وضعیت آینده نیز ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طاهره صاحب در گفتگو با ایبِنا درباره بیگ دیتا و استفاده از آن توضیح داد: از گذشته تاکنون داده وجود داشته و از آن به فراخور مباحث مختلف استفاده شده اما آنچه باعث تمایز بیگ دیتا یا داده عظیم از داده های قدیمی شده، ویژگی های جدیدی است که بیگ دیتا در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر داده ای که حجم زیادی دارد را بیگ دیتا می نامند، گفت: بیگ دیتا متشکل از سه v، سرعت ( velocity )، حجم (volume)، تنوع (variety) است. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: داده هایی که حجم زیادی دارد یا با سرعت زیادی در حال تولید است مثل اینترنت اشیا، بیگ دیتا است. همچنین داده هایی که متنوع است مثل داده های جی پی اس موبایل، اینترنت اشیا و … این نوع داده ها هم بیگ دیتا است.

صاحب در ادامه درباره داده هایی که  پیش از این وجود داشت در مقایسه با بیگ دیتا، گفت: پیش از این داده های ساختار یافته ای وارد اکسل می شد که از ستون و سطر تشکیل شده که شامل اطلاعاتی شناخته شده مثل نام، شهر، درآمد و … بود که هر کدام ارزشی مشخص دارد. 

این صاحبنظر حوزه دیتا و فناوری، اظهارداشت: بیگ دیتا شامل داده های ساختار نیافته مثل صوت و تصویر است و به مصرف کننده نیز این امکان را می دهد که امکان تولید محتوا، اطلاعات و … داشته باشند.

به گفته وی، تفاوت مهم دیگری که بیگ دیتا با داده های قدیمی دارد، درباره نوع تحلیلی است که ارائه می دهد، زیرا پیش از این تحلیل ها تنها براساس یک جدول بود، اما حالا تحلیل ها تفاوت یافته و نوع تحلیل ها جزیی و عمیق تر شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که اکنون مطرح است، تفاوت بیگ دیتا و هوش تجاری است. 

صاحب افزود: هوش تجاری تحلیل اطلاعات گذشته و حال از طریق داده های موجود است که می توان اطلاعات لازم را در خصوص مباحث مختلف مثل میزان دریافت تسهیلات، اطلاعات مشتریان و… است.

وی ادامه داد: اما بیگ دیتا علاوه بر تحلیل گذشته و حال، پیش بینی هم می کند و می توان از طریق بیگ دیتا رفتار مشتری، پیش بینی بازار و … را دریافت کرد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تحلیل بیگ دیتا با بررسی و تحلیلی که انجام می دهد، راه حل و راه کارهای مختلفی به مدیران ارایه می دهد.

به گفته وی، هر چه داده بیشتر باشد، تحلیل انجام شده هم عمیق و دقیق تر خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8