تغییرات بنیادی در شفافیت بازار سهام

معاون بورس تهران پیش بینی کرد :

معاون بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: دستورالعمل جدید حذف پیش بینی سود شرکت ها و جایگزینی با گزارش تفسیری مدیریت، تغییرات اساسی در بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایجاد می کند.

معاون بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: دستورالعمل جدید حذف پیش بینی سود شرکت ها و جایگزینی با گزارش تفسیری مدیریت، تغییرات اساسی در بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایبِنا، روح الله حسینی مقدم گفت: در فرایند شفافیت، یکی بحث به موقع بودن برای ما اهمیت داشت و دیگری قابلیت اتکا؛ اینها موردی بود که سازمان بورس پی گیری می کرد و شاید برخی از ما از جزئیات پیگیری ها با خبر نبودیم. البته از محتوای این تغییرات به نظر می رسد که بناست گزارشگری به موقع را از این به بعد بورس ها پی گیری کنند.

وی توضیح داد: بر اساس تغییرات صورت گرفته، به موقع بودن گزارش ها و تغییراتی که در دستورالعمل پذیرش و دستورالعمل افشا صورت می گیرد و اینکه آیا این تغییرات درست است یا خیر، از جانب بورس ها پی گیری می شود.

 وی افزود: البته محتوای اطلاعات مهم و گزارش ها و قابلیت اتکای گزارشگری توسط مقام ناظر نیز پیگیری خواهد شد.

ابهام پذیرش ها

معاون ناشران بورس و اوراق بهادار تهران اظهار داشت: مساله مهم دیگر این بود که وقتی در بورس تهران، بحث طبقه بندی، لغو پذیرش و لغو اختیاری را پیگیری می کردیم، برای فعالان بازار جای سوال بود که چطور یک شرکت که خیلی از موارد پذیرش را از دست داده همچنان در فهرست بورس است، اما خیلی از شرکت های دیگر به خاطر یک آیتم از دستورالعمل پذیرش از بورس لغو پذیرش می شوند یا به تعبیری اخراج می شوند.

این مقام مسوول در توضیح این مساله گفت: دلیل این اتفاق به فضای دستور العمل پذیرش برمی گشت؛ در بسیاری  جاها فضای تفسیری حاکم بود و بعضا به خاطر اعتراض هیات مدیره شرکت ها یا برنامه هایی که ارائه می کردند تا همچنان در فهرست بورس بمانند، بورس هم بر اساس دستورالعمل پذیرش، این فرصت را به آنها می داد.

تقویت فضای تفسیری

حسینی مقدم با تاکید بر برقراری شفافیت در این موضوع گفت: در دستورالعمل جدید لازم بود فضای تفسیری، شفاف و ضمن اصلاح به مطالبه ای عمومی تبدیل شود.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: استنباط این است که هم اکنون دیگر تقریبا همه قواعد تفسیر به صورت مشخص در اختیار خود بورس ها قرار گرفته و همه فعالان بازار می توانند رصد کنند که آیا این شرکتی که مشمول فرآیند تعلیق شده در چه تاریخی از فهرست بورس لغو پذیرش می شود تا بر اساس همین موارد بتوانند استراتژی سرمایه گذاری خودشان را انتخاب کنند.

اعلام نام مدیران متخلف

همچنین حسینی مقدم به یکی دیگر از تغییرات مهم در دستورالعمل جدید اشاره کرد و گفت: یک تغییر دیگر در این دستورالعمل به افشای اسامی مدیران شرکت هایی بر می گردد که دستورالعمل افشا و پذیرش را رعایت نمی کنند. قطعا در آن بخشی که در سایت بورس ایجاد شده، هر شرکتی که معلق یا مشمول فرایند تعلیق شد، اسامی هیات مدیره و مدیران افشا می شود.

وی توضیح داد: ما از همه پی گیری هایی که تابه حال از طریق سازمان بورس انجام می گرفت، اطلاع داشتیم؛ ولی لازم بود که فعالان بازار سرمایه و اهالی رسانه هم بدانند از چه مکانیسمی و از چه کسانی پی گیری کنند.

حسینی مقدم گفت: البته قبلا هم این گونه نبود که اساسا ذکر اسامی دست یافتنی نباشد، اطلاعات در کدال به شکل شفاف بود، اما استنباط من این است که الان علاوه بر اسم شرکتی که گزارش نداده یا متخلف است، اسامی مدیران آن هم آمده است و این فضا کمک می کند که امکان پی گیری یکسان برای همه شرکت ها را داشته باشیم.

طبقه بندی شرکت ها

وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع طبقه بندی شرکت ها اشاره کرد و گفت: اخیرا طبقه بندی برای شرکت هایی که در فهرست های مختلف بورس، تابلوی اصلی، تابلوی فرعی، و بازار دوم بودند، مهم شده بود. ولی مساله این بود که ما عمدتا بر اساس دستورالعمل پذیرش قبلی، طبقه بندی را باید بر اساس اطلاعات یک سال قبل تر انجام می دادیم.

حسینی مقدم اظهار داشت: شرکت ها باید بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده در پایان اردیبهشت طبقه بندی شوند؛ در حالی که گزارش حسابرسی شده خیلی از شرکت ها در این مقطع هنوز منتشر نشده است.

انتشار اطلاعات فصلی

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق ادامه داد: پس هیات پذیرش یا بورس فقط اطلاعات یک سال قبل تر را در اختیار داشت که قاعدتا با تغییری که در دستورالعمل جدید ایجاد شده، این کار به مرداد هر سال منتقل شد و لذا طبقه بندی در شرکت ها، حداقل با اطلاعات دقیق تر و به روزتر صورت می گیرد؛ ضمن اینکه ما در مقاطع فصلی هم اطلاعات آن را در بازار منتشر خواهیم کرد.

وی توضیح داد: به این ترتیب، اینکه آیتم های پذیرش برای یک شرکت در چه وضعی است و اگر هرکدام ازآن قواعد، شرایطی را ایجاد کند که شرکت مشمول فرایند تعلیق شود، در قالب خودش منتشر می شود. قاعدتا شرکت ها هم فرآیند طبقه بندی را بهتر درک می کنند و متوجه خواهند شد که در چه مواقعی ارتقا و در چه مواقعی تنزل پیدا می کنند. ضمن اینکه این مطالبه گری کمک می کند که به تابلوهای خودمان هم یک وزن و ارج بیشتری داده شود.

الزام شرکت ها به برگزاری کنفرانس خبری

این مقام مسوول اظهار داشت: نکته دیگری که ذکر آن خیلی مهم است کنفرانس خبری است که شرکت ها ملزم می شوند در صورت نوسان بیش از ۵۰ درصد در هر سمت- چه کاهش یا افزایش- کنفرانس خبری برگزار کنند.

وی افزود: در زمان بسته شدن نماد، فعالان بازار از طریق سامانه تدان که همه شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و کارگزاری های مجاز به آن دسترسی دارند، می توانند سوالات خود را از مدیران شرکت ها بپرسند و آنها نیز موظفند روی یک دامنه زمانی معینی سوالات را بگیرند و شفاف سازی لازم را از طریق صوتی روی تدان و کدال انجام دهند.

درج علایم هشدار جلوی نام شرکت ها

حسینی مقدم همچنین به علایم هشدار که بر اساس دستورالعمل جدید در جلوی نام شرکت ها درج می شود اشاره کرد و گفت: نهم دی ۹۶، در ابتدای معاملات ۱۱۷ شرکت جلوی اسم آنها علامت هشدار بود که ۱۰۴ شرکت مشمول فرآیند تعلیق بودند. از این تعداد ۷۰ شرکت، دستورالعمل افشا را رعایت نکرده بودند. یعنی گزارش ماهانه یا سایر گزارش های مالی آنها در آن تاریخی که باید ارائه می کردند، ارائه نشد.

وی افزود: ۳۴ شرکت هم دستورالعمل پذیرش را رعایت نکرده بودند. البته قبلا هم این شرکت ها در فهرست بورس بودند که برای فعالان بازار مشخص نبود اقدام بورس در مقاطع مختلف با این شرکت ها چگونه خواهد بود و آیا همه این ۳۴ شرکت در آستانه اخراج قرار می گرفتند یا باز بورس به اینها فرصت می داد.

رفتار بورس با شرکت ها

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق تصریح کرد: با دستورالعمل جدید، این امکان برای همه فراهم می شود که بدانند رفتار بورس با این شرکت ها چگونه است و تا چه زمانی فرصت دارند؛ همچنین در چه دوره ای درخصوص لغو و پذیرش آنها تصمیم گرفته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ۱۳ شرکت هم از گذشته نماد آنها بسته بود و تحت عنوان شرکت های معلق بودند. لذا این فرایند، یک فرآیند پویا است که همه این اطلاعات را نشان خواهد داد.

به گفته حسینی مقدم، نهم دی ۹۶ همچنین ۹ شرکت گزارش های ماهانه خود را ارائه کردند و روز بعد از آن نیز تعداد زیادی از شرکت ها این گزارش ها را داده اند.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما در بورس این است که این تعداد را در بورس به صفر برسانیم، یعنی با برنامه ریزی و آموزش و تعامل با شرکت ها کاری کنیم که گزارشگری های به موقع شرکت ها به ۱۰۰ درصد برسد و هیچ شرکتی را نداشته باشیم که نماد آن علامتدار بشود و در این مسیر به کمک همه شما نیاز داریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2