اکوسیستم دیجیتال پرداخت

زیست بوم پرداخت همواره در حال تغییر است

اکوسیستم جهانی پرداخت درحال تغییر است، بالارفتن امنیت کارت‌ الکترونیک و گسترش به‌کارگیری از کیف پول­های موبایلی از جمله تغییرات قابل پیش‌بینی در آینده پرداخت­های الکترونیکی است.

اکوسیستم جهانی پرداخت پیوسته درحال تغییر است. بالارفتن امنیت کارت‌های الکترونیک و گسترش به‌کارگیری از کیف پول­های موبایلی از جمله تغییرات قابل پیش‌بینی در آینده پرداخت­های الکترونیکی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره26؛ اکوسیستم جهانی پرداخت پیوسته درحال تغییر است. بالارفتن امنیت کارت‌های الکترونیک و گسترش به‌کارگیری از کیف پول­های موبایلی از جمله تغییرات قابل پیش‌بینی در آینده پرداخت­های الکترونیکی است. انتظارات بر آن است تا طی 5 الی 7 سال آینده پرداخت­های خرد و عمده به سمت اتوماتیک شدن پیش روند. نمودار شماره 1 درصد پرداخت­های آنلاین در آمریکا را در سال 2016 از طریق وسایل مختلف را نشان داده است.

 

جایگزینی دیجیتال با پول نقد

در سراسر جهان پرداخت­های دیجیتالی درحال جایگزین شدن پول نقد، خودپردازها و چک­ها هستند. علت این موضوع این است که پرداخت­های آنلاین در مقایسه با پول نقد، ارزش، کنترل و سهولت بیش­تری به مشتریان ارائه می­دهند. مشتریان با استفاده از فناوری آنلاین می­توانند اطلاعات حساب خود را به‌گونه­ای امن ذخیره کنند تا بتوانند هر زمان که بخواهند پرداخت­های شخصی و خودکار خود را انجام دهند. از مزایای دیگر پرداخت­های دیجیتالی و آنلاین به جای پول نقد این است که هر کس می­تواند بودجه مالی خود را مدیریت و کنترل کند. فروشندگان روند این جایگزینی را با ارائه خدمات و پیشنهادات گسترده­تر تسهیل می­کنند.

پرداخت‌های موبایلی

پرداخت­های موبایلی هنوز به‌طور کامل بر بازار پرداخت مسلط نشده است اما به لطف دسترسی و گسترش تلفن­های هوشمند این نوع از پرداخت­ها درحال گسترش است. اپ­ها و فروشگاه­های مجازی مشتریان را در به­کارگیری پرداخت­های موبایلی تشویق می­کنند. بررسی­ها نشان داده است که درصد قابل‌توجهی از خریداران در هنگام تعطیلات از تلفن­های همراه برای خریدهای خود استفاده می­کنند. برندهایی چون فیس‌بوک، گوگل، سامسونگ و اپل از جمله برندهایی هستند که با ارئه خدمات پرداخت، روند به‌کارگیری از تلفن­های هوشمند را تقویت می­کنند. نمودار شماره 2 میزان تمایل مردم اروپا و آمریکا را به پرداخت­های الکترونیکی از طریق اپل را نشان داده است.

پرداخت­های ساعت­های هوشمند

اگر تاکنون فکر می‌کردیم که پرداخت­های موبایلی تحولی انقلابی در صنعت پرداخت محسوب می­شوند اما حال پرداخت­هایی که از طریق ساعت­های هوشمند انجام می­گیرد بسیار غیرباورتر است. به این طریق که با لمس تراشه NFC که در ساعت­های هوشمند به‌کارگرفته شده روی یک دستگاه POS در یک فروشگاه می­توان عملیات پرداخت را انجام داد. علاوه بر ساعت­های هوشمند دیگر ابزارهای پوشیدنی­ الکترونیکی چون ژاکت Lyle & Scott bPay، بند bPay و… می­توانند اطلاعات کارت­های اعتباری و بدهی را ذخیره کنند. تنها با تکان دادن پوشیدنی هوشمند خود عملیات پرداخت کامل می­شود.

دومینوی اپ­های موبایلی

برنامه­های موبایلی درحال تغییر به روشی هستند که خرید و فروش مشتریان را انجام دهند. طبق گزارش پیتزا دومینو 35 درصد از فروش جهانی او از طریق برنامه موبایلی این پیتزا فروشی انجام گرفته است. گراپن نیز گفته است که 50 درصد از تراکنش­های این مجموعه از طریق برنامه موبایلی آن صورت گرفته است. از مزایای برنامه­های موبایلی گزینه­های پرداخت متنوع، امکان پیگیری، دقت، سرعت و امنیت آن­هاست.

کیف پول‌های موبایلی

گسترش به‌کارگیری کیف پول­های موبایلی می­تواند بزرگترین تحول در پردازش پرداخت­ها باشد. خرده‌فروشان با استفاده از کیف پول­های موبایلی می­توانند اطلاعات دقیق­تری را درباره معاملات مشتریان به شرکت­ها ارائه دهند. همچنین سرعت پرداخت­های موبایلی به افزایش دادوستدها و درآمد و رشد فروشگاه­ها کمک خواهد کرد که به نوبه خود این موضوع باعث افزایش فروش خواهد شد. در سال 2014 اپل تنها کیف پول موبایلی در بازار بود. اما در سال 2015، گوگل و سامسونگ کیف پول‌های موبایلی خود را راه­اندازی کردند. پس از آن دو والمارت و چیس نیز به آن­ها اضافه شدند و وارد این بازار شدند. BI Intelligence سرویس تحقیقاتی داخلی در تحقیقات اخیر خود پیش‌بینی کرده است که حجم پرداخت­های موبایلی از 75 میلیارد دلار در سال 2015 به 503 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید. این موضوع در نمودار شماره 3 نشان داده شده است.

 

پرداخت دیجیتالی

صنعت پرداخت به‌خصوص در سال­های اخیر به سرعت تغییر یافته و از الکترونیک به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته است. فناوری­های دیجیتالی یک پله بالاتر از الکترونیک شدن به حساب می­آیند. برای درک بهتر تفاوت میان الکترونیک و دیجیتال می­توان نمونه­ای آورده شود. در زمان پرداخت الکترونیک فرد لازم به داشتن یک کارت بانکی است و رمز چهاررقمی آن را که لازم است بداند. اما در فضای دیجیتال رمز چهاررقمی به کنار می­رود و فرد از ویژگی­های فیزیولوژیکی خود استفاده می­کند.

انتقال دیجیتالی می­تواند پروسه پرداخت پول برای مهاجرانی که برای خانواده خود پول می‌فرستند را بسیار تسهیل کند. با وجود اینکه دیجیتال سهم بسیار کوچکی از بازار انتقال پول را دارا است، اما انتقال دیجیتالی موضوع بسیار مهمی است.

در سال 2014، 583 میلیارد دلار پول انتقالات پولی انجام شد که موسسه IB Intelligence سهم انتقالات دیجیتالی از کل انتقالات پولی را 6 درصد اعلام کرد. بانک جهانی میزان این انتقالات دیجیتالی را در سال 2017 را 637 میلیارد دلار اعلام کرده است.

بررسی­ها نشان داده است سهم انتقالات دیجیتالی درحال افزایش است که این موضوع مرهون فعالیت­های استارت‌آپ­ها است. شرکت XOOM یکی از شرکت­های انتقال است که در سال 2001 در سان فرانسیسکو تاسیس شد. میزان انتقالات دیجیتالی این شرکت در سال­های 2012 و 2013 حدود 53 درصد و در سال­های 2013 و 2014 حدود 30 درصد رشد داشته است. درحال حاضر بیش­ترین درآمد حاصل از انتقالات دیجیتالی از شرکت MoneyGram که دومین شرکت بزرگ پرداخت است، صورت می­گیرد.

امنیت پرداخت

ایالات متحده آمریکا با تقلب­ها و عدم امنیت کارت­های اعتباری روبه‌رو است. جهت کاهش و رفع این مشکل، شبکه­های کارت­های اعتباری، جهت ارتقای امنیت کارت­ها، تجار را به استفاده از کارت­های EMV تشویق می­کند. کارت­های EMV دارای یک میکرو تراشه جاسازی شده برای امنیت بیش­تر هستند. در اکتبر سال 2015 مسئولیت تقلب کارت­های اعتباری از صادرکنندگان به استفاده‌کنندگان و تجار و بازرگانان منتقل شد. امروزه استفاده از پایانه­های EMV افزایش یافته است. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یکی از گروه­های فعال در به‌روزکردن کارت­های خود با استانداردهای EMV هستند.

نمودار شماره 4 مجموع تراشه­های فعال مربوط به ویزا کارت را نشان داده است. همان­طور که مشاهده

می­شود از اکتبر سال 2015 که مسئولیت تقلب و دزدی از صادرکنندگان کارت­های اعتباری به استفاده­کنندگان از این کارت­ها و بازرگانان منتقل شد، استفاده از کارت­های EMV ویزا کارت افزایش یافته است.

ام پوزها

موبایل پوزها این روزها بیش از گذشته اهمیت یافته­اند. از مزیت­های موبایل پوزها حجم کم و سبکی آنان است. امروزه مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا همه جا فروشندگان کارت­های اعتباری را جهت پرداخت قبول کنند و در همه جا این پایانه­ها وجود داشته باشد. خرده‌فروشان بزرگترین گروهی هستند که دامنه به‌کارگیری از موبایل پوزها را گسترش می­دهند. Squre یکی از محبوب‌ترین شرکت­های پردازش کارت اعتباری در آمریکا است که این موضوع را نشان داده است. موسسه IB Intelligence پیش‌بینی کرده است که تعداد دستگاه­های موبایل پوز در آمریکا از 3.2 میلیون دستگاه در سال 2014 به 27.7 میلیون دستگاه در سال 2021 خواهد رسید. این موضوع در نمودار شماره 5 نشان داده شده است.

مهرناز حکیم هاشمی-دبیر تحلیل های آماری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  ⁄    =  47