از صنایع دیگر عقبیم

انتقاد معاون مدیر کل IT بیمه مرکزی از سرعت به کارگیری فناوری در صنعت بیمه:

صادق کیان: بیمه مرکزی و دولت قصد کوچک‏کردن مجموعه ITرا دارند، اما کوچک‏ کردن ساختار سازمانی شرکت‏های IT Base باید با رشد مجموعه IT انجام پذیرد، بنابراین نیازمند بزرگ‏تر شدن ساختار IT بیمه مرکزی هستیم که بیمه مرکزی در حال رفع موانع مربوطه است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صادق کیان معاون مدیرکل IT بیمه مرکزی در گفت و گو با بانکداری آینده، درباره فرآیند صنعت بیمه  گفت: در صنعت بیمه روندی وجود ندارد که در آن پول بده‌بستان شده و کار به پایان برسد، بلکه خدمتی در بازه زمانی مشخص فروخته می‏شود که در آن بازه باید به مشتری سرویس‏ ارائه شود. در صنعت بیمه مشتری پس از خریدِ خدمت دائما با شرکت‏های بیمه در تماس است، بنابراین با توجه به فروش خدمت همان‏طور باید ساختار را به گونه‏ای برگزینیم که تمام ذی‌نفعان را شامل شود. تصورم این است که دولت، حاکمیت و سازمان‏هایی مانند امور مالیاتی، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای مختلف ـ که اطلاعات را از صنعت بیمه دریافت می‏کنند نهادهایی هستند که به عنوان ذی‌نفعان دیگر شناخته می‏شوند. این سازمان‏ها براساس قانون اطلاعاتی را از شرکت‏های بیمه دریافت می‏کنند. در رابطه با فناوری اطلاعات می‏توان گفت شتاب‏دهنده‏ای است که می‏تواند به شرکت‏های بیمه، صنعت بیمه یا هر صنعت دیگری کمک کند اما از طرف دیگر چنانچه فاقد ساختار مناسب باشیم می‏تواند تهدیدکننده نیز باشد.

کیان در ادامه ارتباط فناوری در کسب و کار بیمه را چنین توضیح داد: فناوری اطلاعات، شتاب‏دهنده کسب‏وکار است که لاجرم بین آن‏ها همسویی وجود دارد. با فناوری محور کردن کسب‌وکار ویژگی‌های فناوری مانند سرعت، دقت و صحت در کسب‌وکار اثر گذاشته و آن را متحول می‏کند و تحول کسب‌وکار شرایط را برای رسوخ بیشتر فناوری در آن مهیا می‏کند و این چرخه تاثیر دوسویه حکایت از درهم‌ تنیده بودن فناوری و کسب‌وکار دارد که درنهایت منجر به بهبود و تعالی کسب‌وکار می‏شود.

او افزود: تجربه نشان داده است که پیشرفت تکنولوژی فناوری اطلاعات تاثیر خود را بر صنعت بیمه داشته و ساختار این صنعت را دچار تغییر کرده است. گرچه این تغییر متناسب با میزان به‌کارگیری فناوری اطلاعات از سوی شرکت‏های بیمه کمتر از سایر صنایع بوده، اما به‌نظر می‏رسد صنعت بیمه با موج دولت الکترونیک و حاکمیت فناوری اطلاعات در بازار کسب‌وکار ناگزیر به افزایش سرعت تغییر و همسویی ساختار با فناوری است. همچنین برای کاهش احتمال شکست باید، مطالعه و الگوبرداری از تجارب موفق جهانی انجام گیرد.

کیان همچنین به core banking  اشاره کرد: در حال حاضر با تعدد Banking Coreهای مختلف روبرو هستیم. تعدادی از بانک‏ها از Banking Coreهای موجود استفاده می‏کنند و برخی از آن‏ها نیز برای خود یک سیستم نوشته‏اند. در بیمه نیز به همین صورت عمل شده تعدادی از شرکت‏های بیمه به سراغ Core Insuranceهای تهیه شده توسط شرکت‏های فناوری رفته‏اند و شرکت‏هایی نظیر بیمه پارسیان، ایران و ملت و… برای خود Core Insurance نوشته‏اند. ما معتقدیم وجود Core Insurance کاملا ضروری است، اما این‏که در بدنه بیمه مرکزی باشد یا خیر به‏نظرم بیمه مرکزی نباید وارد کارهای عملیاتی شود زیرا وظیفه‏اش نظارت و هدایت است. پیش از این در مباحثی به وجود تفکر مدیریتی در صنعت بیمه و بها ندادن به IT اشاره شده، در این رابطه می‏توان گفت در بیمه مرکزی به سامانه سنهاب که یک سامانه نظارتی است نگاه ویژه شده و تمامی روسای کل بیمه مرکزی از آن حمایت کردند. محدودیت‌های تعیین شده در قوانین و مقررات تغییر در ساختار بیمه مرکزی و در نتیجه ارتقای واحد فناوری اطلاعات را با چالش روبه‌رو کرده است. اما لزوم تغییر و فائق آمدن به این چالش‌ها از ضروریات است.

معاون مدیر کل IT بیمه مرکزی ایران در خصوص حضور نیروها با وجود پیشرفت فناوری گفت: بیمه مرکزی و دولت قصد کوچک‏ کردن مجموعه را دارند، اما کوچک‏کردن ساختار سازمانی شرکت‏های IT Base باید با رشد مجموعه IT انجام پذیرد، بنابراین نیازمند بزرگ‏تر شدن ساختار IT هستیم که بیمه مرکزی در حال رفع موانع مربوطه است.

کیان افزود: تغییرات نباید الزاما از بیمه مرکزی آغاز شود، بلکه شرکت‏ها باید به این باور برسند که می‏توانند در صنعت بیمه کار کنند. شرکت‏های موفقی در صنعت بانکداری داشته‏ایم که پس از ورود به صنعت بیمه موفق عمل نکرده‏اند و این به دلیل تفاوت جنس این صنعت است.  همچنین باید بگویم فعالیت سنهاب  با توجه به سال های حضورش نسبتا مناسب بوده است. سنهاب از سال 90 شروع به کار کرده و طی 6 سال دانش بسیار مناسبی به دست آورده است، ضمن این‏که تمام مدیران فعال در بیمه مرکزی و شرکت‏های دیگر بیمه برای رشد و بالندگی این سامانه فعالیت کرده‏اند، البته قصد بنده این نیست که بگویم سیستم سنهاب بالنده است، بلکه به سمت بالندگی می‏رود. توانگری مالی و سرمایه‏گذاری‏ها از طریق این سامانه در بیمه مرکزی کنترل می‏شود و اگر توانگری شرکتی از درجات موجود کمتر یا بیشتر باشد سامانه آلارم خواهد داد. بنده باید نسبت به اعتبارسنجی نکته‏ای را اضافه کنم این مساله بدون تجمیع اطلاعات امکان‏پذیر نیست مثلا، بیمه ایران نمی‏تواند بدون در دست داشتن اطلاعات صنعت بیمه اعتبارسنجی انجام دهد، همچنین بدون ارتباط با بانک‏های مرجع نمی‏توانیم اعتبارسنجی درستی داشته باشیم. ما باید به این مساله توجه داشته باشیم که در صنعت بیمه مانند بانکداری روندی وجود ندارد که در آن با بده‌بستان شدن پول کار به پایان برسد، بلکه خدمتی در بازه زمانی مشخص عرضه می‏شود که در آن بازه باید به مشتری سرویس‏ ارائه داد.

کیان در پایان محاسن فناوری در بیمه را اینگونه توصیف کرد: فناوری اطلاعات، شتاب‏دهنده کسب‏وکار است که لاجرم بین آن‏ها همسویی وجود دارد. با فناوری محور کردن کسب‌ وکار ویژگیهای فناوری مانند سرعت، دقت و صحت در کسب‌وکار اثر گذاشته و آن را متحول می‏کند و تحول کسب ‌وکار شرایط را برای رسوخ بیشتر فناوری در آن مهیا می‏کند و این چرخه دو سویه حکایت از در هم تنیده بودن فناوری و کسب‌وکار دارد که در نهایت منجر به بهبود و تعالی کسب‌وکار می‏شود.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  49