جزئیاتی درباره فروش سهام ۶۰ درصدی مبنا کارت/ اشتباه اصلی بانک صادرات کجا بود؟

بانک صادرات سهام ایران کیش را تنها به قیمت شش میلیارد تومان به فروش رساند در حالی که این شرکت در بورس حضور داشت اما 60درصد از سهام شرکت مبناکارت گمنام را به 160 میلیارد تومان خریداری کرد. شرکت ایران کیش از سرآمدهای صنعت پرداخت است اما مبنا کارت هیچ گاه شرکت مطرحی در بازار نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ماجرای خرید سهام مبنا کارت از زمان مدیریت  للگانی مطرح و اجرا شد. در همان زمان مباحث زیادی درباره میزان درصد خرید سهام این شرکت مطرح شد. چون صاحبان حقیقی وقت شرکت پرداخت الکترونیک مبنا کارت حاضر نبودند سهام اکثریت 51 درصدی را از دست بدهند و بانک صادرات هم به عنوان یک مشتری حقوقی حاضر نبود سهام اقلیت را در اختیار داشته باشد. در نهایت اما اصرارهای بانک صادرات نتیجه داد و صاحبان حقیقی مبنا یعنی خانواده منصور رشتی با قیمت 160 میلیارد تومان 60 درصد از سهام این شرکت را به به بانک صادرات واگذار کرد.

 

در عین حال مالکیت سوئیچ و شبکه کارتخوان در اختیار سهامدار حقیقی باقی ماند به همین خاطر برخی کارشناسان اعتقاد دارند که خانواده رشتی حتی اگر 5 درصد سهام را هم در اختیار داشت چون مالک سوئیچ و شبکه کارخوانها بوده تبعا همیشه ابتکار عمل در اختیار سهامدار حقوقی باقی خواهد ماند. بر همین اساس هم بود که سهامدار حقیقی موفق شد مدیرعامل خود یعنی مرتضی حسینی را در این شرکت تثبیت کند.

 

حسینی اما اگر چه از باسابقه های صنعت پرداخت محسوب می شود اما در عمل نتوانست شاخص های عملکردی این شرکت را چندان ارتقا بخشد شاید به این دلیل مهم است که چالش اصلی را باید در جمع هیات مدیره جستجو کرد چراکه هر دو طرف از قدرت بالا برخوردار بود و یکی اکثریت کرسی های هیات مدیره را در اختیار داشت و دیگر مالکیت ارکان فنی و کسب وکاری کلیدی شرکت را.

 

نکته دیگر در خصوص معامله 160 میلیارد تومانی آن است که بعد از مدتی شنیده شد که این رقم تعدیل شده و در عین حال این زمزمه هم شنیده شد که دلالان این معامله یک تا 20 میلیارد تومان حق السهم دلالی طلب کرده اند اینکه این رقم از سوی طرفین معامله پرداخت شد یا خیر هیچ گاه در جایی مطرح نشد و شاید در این خصوص لازم باشد که نهادهای نظارتی کشور صحت و سلامت این معامله را بررسی کنند.

تلاش های بعدی مدیرعامل
حسینی بخصوص بعد از جابجایی سهام بسیار تلاش کرد تا بتواند در دوران جدید شرکت موفق نشان دهد اما در عمل این اتفاق رخ نداد وی در نهایت علی رغم میل باطنی کرسی مدیرعاملی مبنا کارت را ترک کرد.برکناری حسینی زمانی رخ داد که سهامدار حقیقی در ایران به سر نمی برد.

شانسی که از دست رفت
در زمانی که بانک صادرات تلاش میکرد سهام مبنا را خریداری کند بانک تجارت حاضر بود تا 15 درصد از سهام ایران کیش را با قیمت خیلی مناسبتر به این بانک واگذار کند اما این بانک حاضر به خرید این سهم نشد. حالا ایران کیش در بورس ارزشی بین 1000 تا 2000 میلیارد تومان ارزش گذاری می شود و با توجه به شبکه گسترده آن امکان تعالی هرچه بیشترش نیز وجود دارد اما مبناکارت از چنین چشم اندازی محروم است و چنانچه بخواهد به چنین سطحی برسد سرمایه گذاری بسیار بالا نیاز دارد و زمان زیادی را می طلبد.

 

برخی شنیده ها حاکی از آن است که بانک صادرات چندان بی میل نیست که پایش را از این باتلاقی که ایجاد شده بیرون بکشد اما با توجه به شرایط حاکم به نظر نمی رسد کسی حاضر به خرید سهام مذکور حتی به نصف قیمت مورد نظر بانک باشد. از سوی دیگر زمان و انرژی و خواب سرمایه ای که این دوسال بر روی دوش بانک باقی مانده بانک صادرات را در اتخاذ تصمیم درست مردد کرده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در نهایت بانک صادرات در راستای پیشگیری از زیان بیشتر و به دلیل عدم تحقق اهدافی که در خصوص سرمایه گذاری در صنعت پرداخت در نظر داشته سهام مبنا کارت را در نهایت واگذار خواهد کرد. به هر حال جلوی زیان را هر وقت بگیرند فایده است.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. امید می گوید

    با اشتباه فاحش لله گانی مدیرعامل وقت بانک صادرات سهام ایران کیش فروخته شد و سهام یک شرکت ته جدولی به 5 برابر قیمت خریداری شد
    نترسید اقای لله گانی زندان نرفت مدیر عامل بانک رفاه شد اینکه این مملکت هیچ وقت درست نمیشه

ارسال یک پاسخ

  +  77  =  84