شاپرک مجری است و بانک مرکزی سیاستگذار

عضو سابق هیات مدیره شاپرک در گفت و گو با بانکداری الکترونیک مطرح کرد:

آینده اپراتورهای موبایلی با حضور PSPها مشخص نیست و احتمال می‌رود نقش اپراتورها کمرنگ شود. این در حالی است که هوشنگ بشارتیان، عضو هیات مدیره شرکت شاپرک مخالف است و می‌گوید اپراتورها کنار PSPها فعالیت می‌کنند و حضور یکی از آنها دلیل بر حذف دیگری نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هوشنگ بشارتیان با اشاره به اینکه اپراتورهای تلفن همراه با حضور PSPها سعی می‌‎کنند جایگاه خود را حفظ کنند. اظهار کرد: به تدریج اپراتورها نقش خود را پررنگ تر خواهند کرد. آنها چشم به بازار اینترنت اشیا دوخته‌اند تا بتوانند گستره خدمات خود را در این بازار افزایش دهند و بتوانند به سوددهی برسند. همچنین باید توجه داشت نظام کارتی در ایران نسبت به سایر نقاط ضعیف است و سرعت آنهم کند به نظر می‌رسد. در حال حاضر همه چیز با کارت تعریف شده و یک سری منافع و ساختارهایی که برای کارت وجود دارد، مقاومت روی توسعه اپراتورهای موبایلی در حوزه پرداخت را به وجود آورده است، اما رشدشان منفی نیست و آرام آرام عملیات پرداخت موبایلی و مالی توسعه پیدا می‌کند.

 

او ادامه داد: اپراتورها در کنار PSPها فعالیت می‌کنند و حضور یکی از این دو دلیل بر از بین رفتن دیگری نیست. در حال حاضر PSPهای کشورمان با کارت کار می‌کنند. با امکاناتی که PSPها فراهم آوردند احتمال حذف فعالیت اپراتورها وجود دارد، اما PSPها نمی‌توانند بدون اپراتور فعالیت خود را ادامه دهند. اگر کسی بخواهد در قلمرو موبایل وارد شود باید از زیر بلیت اپراتورها عبور کند. همه بحث‌ها بین دو نظام کارتی و موبایلی است که چه PSPها و چه اپراتورها هر قدمی بردارند مثبت تلقی می‌شود.  

بشارتیان ادامه داد: از آن طرف باید توجه داشت که اپراتورها از USSD استفاده می‌کنند که به مرور از بین می‌رود؛ چراکه مردم به دنبال اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت و انتقال وجه حرکت می‌کنند. از طرف دیگر PSPها نیز کم کم پاس خود را از USSD فراتر گذاشته‌اند.

 

عضو سابق هیات مدیره شاپرک خاطرنشان کرد: بحث این است که پرداخت‌های موبایلی برای مردم یک سرویس است که باید تلاش کرد این سرویس از مردم گرفته نشود. این نیست که PSPها کاری کنند که اپراتورها از بین بروند.  

 

او با اشاره به محدودیت مجوزدهی به PSPها گفت: اگر به PSPهای بیشتر مجوز داده می‌شد بهتر بود تا اینکه تعدادی PSP محدود فعالیت داشته باشند؛ در این شرایط رقابت به وجود می‌آمد. البته باید گفت اینکه PSPها به دنبال موبایل‌ها و اپراتورها با سرویس‌های پرداخت تعامل داشته باشند اقدام پسندیده‌ای است. مشکل این است که سرعت بانک مرکزی روی توسعه خدمات موبایل نسبت به خدماتی که بر اساس کارت وجود دارد کم است.

 

بشارتیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاپرک در این بین چه نقشی دارد گفت: نقش شاپرک در یکی دو سال گذشته به صورت مداوم محدود شده است و اثرگذاری گذشته را ندارد. به این دلیل که شاپرک نظرات بانک مرکزی را به PSPها ابلاغ می‌کند و به عبارتی منتقل کننده است. شاپرک نمی‌تواند دستورالعملی تنظیم کند که جلوی PSPها را بگیرد. اگر کاستی‌ای وجود داشته باشد مربوط به بانک مرکزی می‌شود و شاپرک فقط مجری است. سیاستگذار اشخاص دیگر هستند و شاپرک تنها آن سیاست‌ها را اجرا می‌کند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7