چرا حسینی رفت افرا آمد؟

آینده مبهم مبنا کارت

سرانجام پس از کشمکش‌های نسبتا طولانی بر سر نحوه مدیریت مرتضی حسینی، مدیرعامل پیشین مبناکارت در نهایت هیات مدیره این شرکت که ترکیب آن با اکثریت 60درصدی بانک صادرات همراه است رای به آمدن فردی دیگری داد که او هم چندان در صنعت پرداخت شناخته شده نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مجید افرا را کسی در صنعت پرداخت نمی شناسد اما گفته می شود وی پیش از این سابقه فعالیت در فناپ، هلدینگ آپادانا سرام و گروه صنعتی گلرنگ را داشته و آخرین سمت وی مدیریت امور تلفیق برنامه و فناوری اطلاعات صندوق کارآفرینی امید زیر مجموعه ریاست جمهوری بوده است.

تجربه های مدیریتی کاملا متفاوت افرا در عرصه های صنعت ساختمان، مواد شوینده، فناوری و حالا پرداخت  از هم اکنون آینده شرکت مبنا را کمی مبهم نشان می دهد اما به هر حال اکثریت 60 درصدی سهامدران بانک صادراتی  باعث شده تا وی با کمترین تجربه پرداختی راهی شرکت مبنا کارت بشود. البته اینکه شاپرک که همیشه مواظب همه چیز هست در اینجا  با انتصاب ایشان موافقت کند نیز بحثی جداگانه است.

بازگشت ناموفق بانک صادرات به صنعت پرداخت
پس از آنکه بانک صادرات بعد از یک تجربه پرکش مکش در پی اس پی داری با خرید 60 درصد از سهام مبناکارت شروع مجددی را در این صنعت کلید زد تصور نمی کرد بعد از حدود یک  سال و اندی تنها این سوال مبهم را پیش رو داشته باشد که آیا حدود 100تا 120میلیارد تومان سرمایه گذاری این بانک در خرید پی اس پی بی نام نشانی چون مبنا کارت و هزینه های جانبی منطقی بوده است یا خیر
البته هنوز مشخص نیست که ایده خرید 60 درصد سهام شرکت پرداخت مبنا کار را چه کسی یا کسانی در ذهن هیات مدیره بانک صادرات انداخت چرا که این بانک پیش از این تجربه پی ای پی داری را در شرکت کارت اعتباری ایران کیش داشت و این شرکت همواره در میان چهار شرکت برتر پرداخت قرار داشته و دارد. اگر چه کارت اعتباری ایران کیش در دوره ای با نوسانات مدیریتی روبرو شد اما در نهایت با امدن صادق فرامرزی به ثبات رسیده و اکنون از مدعیان جدی در صنعت پرداخت به شما می رود و خود را داری سبک منحصر به فرد در این عرصه می داند. پیشبینی این بود که بانک صادرات با واگذاری سهام شرکت ایران کیش شاید قصد دراد با صنعت پرداخت خداحافظی کند اما خرید سهام مبنا کار پیش بینی ها را نقش بر آب کرد. بعد از کش مکش های زیادی که بین نمایندگان بانک صادرا ت و خانواده رشتی برای واگذاری بیش از 50 درصد سهام به وجود آمد در نهایت سهامدار حقیقی که مالکیت صددرصدی مبنا را در اختیار داشتند رضایت به واگذاری سهام به مبلغی در مرز 100 میلیارد تومان دادند.

چرا جابجایی
بحث رفتن حسینی طی چند ماه کذشته در هیات مدیره مبنا کارت بخصوص بعد از رفتن عزیزیان و آمدن پاریاب به هیات مدیره مطرح شد. طرح این مسئله شاید بدین دلیل بود که طی یک سال و اندی که مبنا کارت با دو سهامدار بانک صادرات و حقیقی ها اداره می شود در این شرکت شاخص خاصی جابجا نشده و همچنان این شرکت از شرکت های درجه سه  پرداخت از نظر تعداد پایانه و تراکنش محسوب می شود که سهم بسیار اندکی در این دو حوزه دارند. برای مثال سهم این بانک از کل پایانه های فروشگاهی تنها 3درصد کل پایانه های فروشگاهی است. این شرکت تلاش کرد تا در کیش نیز پرداخت غیرتماسی در تاکسی ها را به عنوان یک نمایش تبلیغاتی کلید بزند که عملا اثری در بهبود وضعیت این شرکت در بازار نداشت.
آیا افرا موفق می شود

بعید به نظر می رسد با آمدن افرا روند توسعه شرکت تغییر خاصی را تجربه کند. با توجه به ساختار پیچیده صنعت پرداخت در کشور ما که نیازمند تجربه بیش از ده سال در سطوح مدیریت را می طلب طبعا جوانی مثل افرا که پست های توصیه شده در برخی شرکت ها داشته طبعا در این پست موفقیت چندانی کسب نمی کند. به نظر می رسد بانک صادرات اگر تمایل دارد در عرصه پرداخت همانند گذشته در جمع بازیگران مطرح قرار گیرد مجبور است از مدیران مجرب و کارکشته پرداختی که کف بازار را به خوبی می شناسند بهره ببرد. بدیهی است فرادی چون افرا اگر چه اکنون داشتن پست مدیرعاملی کاملا مجذوب کننده است اما مسئولیت درصنعتی که رقابت به شدت سنگین است و تبلیغات چند ده میلیارد تومانی درآن صورت می گیرد به سادگی نیست.

شرکت مبنا کارت یکی از 12 شرکت پرداخت حال حاضر کشوراست که ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در زمینه دستگاه کارت‌خوان، سامانه پرداخت موبایلی USSD، درگاه پرداخت اینترنتی و خدمات نوین پرداخت است. این PSP سال 1386 تاسیس شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =