آیا هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد؟

در سال ۱۴۷۰ میلادی در شهر آزبورگ آلمان، دستگاه‏های چاپ کتاب‌‏هایی با عکس و نوشته چاپ کردند و در آن زمان کنده کاران چوب به خیابان‏ها ریختند و به تکنولوژی چاپ اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از بین رفتن مشاغل به واسطه تکنولوژی جدید چیز تازه‏ای نیست و همیشه وجود داشته است. با پیشرفت تکنولوژی مشاغل جدید نیز به وجود می ‏آیند و تنها باید نگران انتقال شغل از یک حرفه به حرفه دیگر بود.

 

در همین تهران خودمان شخصی ممکن است سال‏ها آژانس داری کرده باشد و حالا با «اسنپ» و «تپسی» مواجه شده، و دیگر نمی‏ تواند امرار معاش کند. اما با بیکار شدن این شخص، اشخاصی که به دنبال کار بوده‏ اند و درآمد کمی را از آژانس‏ها به دست می‏ آوردند، حالا بیشتر و راحت تر کار می‏کنند و سرمایه به نوعی از دست آژانس ‏داران خارج و قسمتی به رانندگان می ‏رسد و قسمتی به شرکت‏های نرم افزاری.

 

اگر کمی از مرزهای ایران دور شویم می ‏بینیم که این امر داستان جدیدی در دنیا نیست و ما تنها بخشی از تحولات تکنولوژی را شاهد هستیم. با توجه به گزارش «موسسه ورلد بانک» (World Bank)  حدود ۵ میلیون نفر در دنیای کاریابی تمایل به دور کاری دارند، مفهومی که با استفاده از تکنولوژی شبکه و اینترنت به وجود آمده است.

 

یکی از مشکلات مدرن، شغل ‏ربایی تکنولوژی، هوش مصنوعی است. در سراسر دنیا هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت کرده که انسان از گردونه نظارت بر محتوای آنلاین شرکت‏های اینترنتی کنار می‏رود. در حال حاضر شرکت‏هایی مثل «یوتیوب»، «مایکروسافت»، و «فیسبوک» خرج زیادی برای نظارت انسان بر محتوای خود می‏کنند. به عنوان مثال، کشور آلمان به تازگی جریمه بالایی برای شبکه ‏های اجتماعی که محتوای مجرمانه بر روی آنها وجود دارد وضع کرده است. فیسبوک در این رابطه عنوان کرده که ناظران بیشتری در سطح دنیا استخدام خواهد کرد. اما همه شرکت‏های آنلاین مثل فیسبوک فکر نمی‏ کنند و به عنوان مثال یوتیوب با ایجاد «متا دیتا» و یا محتوای معنایی سعی دارد با استفاده از الگوریتم‏ های پیچیده بر محتوای خود نظارت کند تا قوانین محتوایی آلمان را رعایت کرده باشد.

 

الگوریتم ‏های هوش مصنوعی جای مشاغل انسان‏ها را خواهند گرفت. اما لزوما این به معنا نیست که دیگر شغلی برای انسان وجود نخواهد داشت و تنها به منظور این است که در دهه‏ های آینده انسان احتیاج به دانش بیشتر برای یافتن شغل خواهد داشت و این خود کمی بحث برانگیز است.

 

سرویس‏های هوش مصنوعی مانند «سیری» (Siri)  در تلفن‏های «اپل»، «کورتانا» (Cortana) در مایکروسافت و «الکسا» (Alexa) در «آمازون» با هم رقابت نزدیکی دارند؛ برای تولید الگوریتم ‏های پیشرفته تر و برای این منظور تیم‏ های هوش مصنوعی این سه غول رایانه ‏ای در حال عضو گیری هستند و شغل‏های از دست رفته در صنعتی دیگر در صنعت نرم افزار در حال بازیابی است. نظر شما در رابطه با تغییر دانش کاریابی در دنیا چیست؟ آیا انسان‏ها به سمت دانش آموختن برای کاریابی خواهند رفت یا خیر؟

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −  17  =