از شعبه ۵ نفری تا شعبه ۲۵نفری

مقایسه هزینه‌های شعب و پرسنل بانک‌ها با یکدیگر

بخش مهمی از تراز مالی بانک‌ها مربوط به هزینه‌های شعب و نیروی انسانی است. در بانک‌های خصوصی، طبق اظهارات آنها، در سال 94 در حدود 175 هزار میلیارد تومان هزینه شعب شده است که بهطور متوسط نیمی از آن مربوط به هزینه پرسنلی بوده و مابقی مربوط به سایر هزینه‌های شعبه است. مجموع هزینه‌های پرسنلی پرداخت شده در سال 94 در حدود 107 هزار میلیارد ریال بوده است که برای حدود 127 هزار نیروی انسانی پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بخش مهمی از تراز مالی بانک‌ها مربوط به هزینه‌های شعب و نیروی انسانی است. در بانک‌های خصوصی، طبق اظهارات آنها، در سال 94 در حدود 175 هزار میلیارد تومان هزینه شعب شده است که بهطور متوسط نیمی از آن مربوط به هزینه پرسنلی بوده و مابقی مربوط به سایر هزینه‌های شعبه است. مجموع هزینه‌های پرسنلی پرداخت شده در سال 94 در حدود 107 هزار میلیارد ریال بوده است که برای حدود 127 هزار نیروی انسانی پرداخت شده است.

 

بانک صادرات، رتبه اول تعداد پرسنل

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد نیروی انسانی در بانک صادرات ایران مشغول به کار هستند که در حدود 31 هزار نفر است. براساس شکل 1 نیروی انسانی بانک ملت نیز در حدود 22 هزار نفر و نیروی انسانی بانک تجارت در حدود 18 هزار نفر است. کمترین نیروی انسانی در بین بانک‌های خصوصی متعلق به بانک‌های خاورمیانه (330 نفر)، گردشگری (950 نفر) و حکمت ایرانیان (1100 نفر) می‌باشد. در مجموع در بین بانک‌های خصوصی 56 درصد از کل نیروی انسانی تنها توسط سه بانک صادرات ایران (30770 نفر)، ملت (21350 نفر) و تجارت (18750 نفر) در استخدام هستند.

 

از نظر تعداد، شعب شکل 2 نشان می‌دهد که بیشترین تعداد شعب فعال در بین بانک‌های خصوصی متعلق به سه بانک صادرات ایران (2600 شعبه)، تجارت (1720 شعبه) و ملت (1600 شعبه) است که در مجموع در حدود نیمی از شعب بانک خصوصی فعال در کشور را در اختیار دارند. کمترین تعداد شعب نیز متعلق به بانک‌های خاورمیانه (13 شعبه)، گردشگری (83 شعبه) و دی (91 شعبه) است.

 

از نظر تعداد پرسنل فعال در شعب، بین بانک‌ها اختلاف قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. شکل 3 نشان می‌دهد که بیشترین تعداد پرسنل در هر شعبه بانکی متعلق به بانک خاورمیانه است که به طور متوسط در هر شعبه 25 نفر شاغل به کار هستند. تعداد متوسط پرسنل در شعب بانک ملت نیز در حدود 14 نفر، صادرات ایران 13 نفر، و تجارت 11 نفر است. بنابراین تعداد پرسنل در شعب کوچکترین بانک کشور بیش از دو برابر بزرگترین بانک‌های کشور است. کمترین تعداد پرسنل نیز در شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران (به طور متوسط 5 نفر در هر شعبه) و ایران زمین (به طور متوسط 7 نفر در هر شعبه) است.

 

بانک خاورمیانه، رتبه اول هزینه پرسنل
با توجه به شکل 4 بیشترین سرانه هزینه شعب بانکی در سال 94 متعلق به بانک خاورمیانه بوده است. در این بانک هر شعبه بهطور متوسط 54 میلیارد ریال هزینه در برداشته است. پس از بانک خاورمیانه، بانک آینده با اختلاف بسیار زیادی در رتبه دوم قرار داشته و هزینه متوسط هر شعبه در حدود 36 میلیارد ریال برآورد شده است. هزینه هر شعبه در بانک ملت 26 میلیارد ریال، بانک صادرات ایران 14 میلیارد ریال و بانک تجارت نیز 14 میلیارد ریال برآورد شده است. کمترین هزینه شعبه مربوط به بانک‌های قرضالحسنه مهر ایران (5 میلیارد ریال) و ایران زمین (6 میلیارد ریال) می‌باشد.

 

سرانه هزینه پرسنلی بانک‌ها نیز بین 1.2 میلیارد ریال در بانک ملت تا 360 میلیون ریال در بانک حکمت ایرانیان متغیر است. بنابراین یک کارمند در بانک ملت به طور متوسط (بدون در نظر گرفتن پست) 120 میلیون تومان در سال 94 حقوق دریافت کرده است، در صورتی که در بانک حکمت ایرانیان این رقم در حدود 36 میلیون تومان است. میانگین دستمزد دریافتی کارمندان در بانک صادرات نیز در سال 94، 93 میلیون تومان برآورد شده است.

 

با توجه به هزینه‌های پرسنلی و تعداد شعب بانک ها، شکل 6 نشان می‌دهد که سرانه هزینه پرسنلی در بانک خاورمیانه بیش از تمامی بانک‌ها است. در این بانک به طور متوسط در هر شعبه 21 میلیارد ریال صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود. این در صورتی است که در بانک حکمت ایرانیان این رقم به حدود 3 میلیارد ریال می‌رسد. سرانه هزینه پرسنلی در شعب بانک ملت 17 میلیارد ریال، بانک صادرات ایران 11 میلیارد ریال و بانک تجارت 10 میلیارد ریال گزارش شده است.

 

شکل 7 سهم هزینه‌های پرسنلی از کل هزینه‌های شعب را در هر بانک خصوصی نشان می‌دهد. براساس این نمودار بیشترین سهم هزینه‌های پرسنلی متعلق به بانک صادرات ایران است که در حدود 80% از کل هزینه‌های شعبه مربوط به هزینه پرسنلی است. در بانک‌های تجارت، قرضالحسنه مهر ایران و رفاه کارگران نیز در حدود 70% از هزینه هر شعبه مربوط به پرسنل فعال در آن شعبه است. در بانک ملت این سهم به رقم 68% نزدیک است. کمترین سهم هزینه پرسنلی در بانک‌های گردشگری (30%)، آینده (40%) و خاورمیانه (40%) می‌باشد. قابل ذکر است که بنابر این نتایج، سرانه هزینه‌های پرسنلی و غیر پرسنلی در شعب بانک خاورمیانه به طور قابل توجهی بالا است.

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8