نگاهی به آینده و انواع خدمات اپراتورهای مجازی

توسعه تلفن‌همراه آن هم با سرعتی غیرقابل تصور بازار رقابت را برای اپراتورهای تلفن‌همراه بسیار داغ کرده است به‌طوری‌که هر یک از اپراتورها میخواهند سهم خوبی از بازار دریافت کنند و پوشش خود را در کشور یا منطقه موردنظر افزایش دهند. درواقع اشباع شدن دنیا در حوزه موبایل، مردم را به سمت اپراتورهای مجازی سوق داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، توسعه تلفن‌همراه آن هم با سرعتی غیرقابل تصور بازار رقابت را برای اپراتورهای تلفن‌همراه بسیار داغ کرده است به‌طوری‌که هر یک از اپراتورها میخواهند سهم خوبی از بازار دریافت کنند و پوشش خود را در کشور یا منطقه موردنظر افزایش دهند. درواقع اشباع شدن دنیا در حوزه موبایل، مردم را به سمت اپراتورهای مجازی سوق داده است. اپراتورهایی که هر روز با ایده‌هایی نو پا به عرصه می‌گذارند و تعدادشان روزبه‌روز درحال گسترش است. با اینکه اولین اپراتور مجازی در دنیا با نام ویرجین موبایل یوکی (Virgin mobile UK) در انگلستان در سال 1999 راه‌اندازی شد، اما به لحاظ تاریخی این موضوع به اوایل دهه 1990 در کشورهای شمال اروپا به‌ویژه دانمارک و نروژ برمی‌گردد. تا پایان سال 2014 میلادی 943 اپراتور مجازی فعالیت می‌کردند که امروزه به بیش از 950 اپراتور گسترش یافته‌اند.

اپراتورهای مجازی(MVNO) تحت پوشش شبکه ارتباطات مخابراتی فعالیت می‌کنند. درواقع این اپراتورها اجازه راه‌اندازی شبکه نوین موبایل و نصب تجهیزات شبکه تلفن‌همراه را ندارند و باید با عقد قرارداد همکاری از شبکه اپراتور تلفن‌همراه اصلی استفاده کنند اما می‌توانند برند خاص خود را داشته باشند. اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه نوعی اپراتور تلفن‌همراه هستند که با وجود ارائه سرویس‌های ابتدایی مانند مکالمه و دیتا، عملا دارای امکانات رادیویی برای ارسال آن نیستند. در واقع این اپراتور با بستن قرارداد با یک اپراتور میزبان که دارای امکانات رادیویی است، خدمات خود را به صورت عمده خریداری کرده و سپس با نام تجاری خود به فروش می‌رساند. درحال حاضر سه نوع اپراتور مجازی فعالیت دارند که عبارتند از:

1- اپراتورهای نماینده فروش (Reseller):

این نوع اپراتور می‌تواند یک اپراتور واقعی شبکه تلفن‌همراه، یک فراهم‌کننده مجازی تلفن‌همراه یا یک سرویس اپراتور باشد. RESELLERها یا اپراتورهای نماینده فروش به این صورت عمل می‌کنند که سرویس‌های لازم را از شرکا و سایر برندهای خریداری می‌کنند و به مشتریان ارائه می‌کنند و اساسا منعکس‌کننده محصولات و خدمات شریک کاری خود هستند. اپراتورهای نماینده فروش فعالیت اصلی خود را بر بازاریابی و جذب مشتری و شناساندن مزایای برندهای مختلف به مشتریان متمرکز می‌کنند.

 

2-  اپراتورهای خدماتی
اپراتورهای خدماتی مابین اپراتورهای نماینده فروش و اپراتورهای خدماتی قرار دارند. درواقع این اپراتورها برخلاف اپراتورهای نماینده، خدمات و پکیج‌های منحصربه‌فردی را فراهم می‌کنند که آن‌ها را از سایر ارائه‌دهندگان خدمات تلفن‌همراه متمایز میکند. اپراتورهای سرویس‌دهنده یا خدماتی مسئولیت بیشتری در قبال سیستمهای فناوری اطلاعات و شبکه دارند و حتی دارای سیمکارت‌های مربوط به خود هستند، هرچند که وابسته به MNO میزبان برای ارائه خدمات و زیرساخت‌های اساسی هستند.

 
3-  اپراتورهای مجازی کامل تلفن‌همراه
MVNO کامل اپراتوری است که به‌گونه‌ای مستقل عمل می‌کند که می‌توان بدون دسترسی به امواج رادیویی به شبکه آن دسترسی یافت. این اپراتور درواقع اپراتور نوع اول مجازی تلفن‌همراه محسوب می‌شود. این اپراتور توانایی برقراری تماس‌ها، تولید و ارائه محصولات خلاقانه و ارائه خدمات برای دستیابی به موقعیت مناسب در بازار رقابتی را دارد. همچنین امکان دسترسی به اینترنت نسل‌های 3، 4 و 5/4 را دارد و از باکیفیت‌ترین MNOهای میزبان جهت ارائه خدماتش استفاده می‌کند. درواقع این اپراتور کامل از نوع اول می‌تواند سایر اپراتورهای میزبان را انتخاب کند. اپراتورهای مجازی نوع اول در مقایسه با اپراتورهای مجازی نوع دوم (Light MVNO) دارای همه امکانات، تجهیزات فنی و هسته مشبک تلفن‌همراه بوده و با به‌کارگیری زیرساخت‌های رادیویی کشور می‌تواند خدمات خود را به مشتریانش ارائه دهد. همچنین این اپراتور همانند اپراتورهای خدماتی امکاناتی نظیر ارسال پیامک و برقراری مکالمه و اتصال به اینترنت را دارد. حتی این اپراتور می‌تواند خدمات اینترنت پرسرعت برپایه TD LTE را به‌صورت یکپارچه به کاربرانش ارائه دهد.

 

این که اپراتور مجازی انتخاب شده توسط شما یک اپراتور مجازی نماینده فروش، یا ارائه‌دهنده خدمات یا یک اپراتور مجازی کامل باشد، می‌تواند از یک پلتفرم BSS/OSS ساخته شده باشد. BSS-OSS یکی از نیازمندی‌های اصلی شبکه‌های مخابراتی است که یک شبکه یکپارچه جهت مدیریت سرویس‌های مربوطه است. درواقع بخش مهمی از الزامات و ابزارهای موردنیاز اپراتورهای مخابراتی جهت عملیاتی کردن خدمات، مربوط به این زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری است که بتواند در سطوح مختلف، از لایه مشتریان تا لایه‌های تجاری، بازاریابی، فروش و… همه نیازهای اپراتور را پوشش داده و سرویس مطلوب‌تری را درنهایت به مشتریان ارائه دهد.

 

اپراتورهای تلفن‌همراه منطبق با دو استاندارد GSM و CDMA فعالیت دارند. درواقع بسیاری از اپراتورهای شناخته‌شده تلفن‌همراه، جهت حفظ ثبات و کیفیت خدمات خود از یکی از این دو استاندارد پیروی می‌کنند. به عنوان نمونه، در کشور آمریکا، دو اپراتور از چهار اپراتور مطرح این کشور از استاندارد CDMA و دو تای دیگر از استاندارد GSM استفاده می‌کنند. تفاوت این دو استاندارد در این است که گوشی‌هایی که از GSM استفاده می‌کنند را می‌توان در هر اپراتوری استفاده کرد، اما گوشی‌هایی که از CDMA پشتیبانی کنند را تنها می‌توان در یک اپراتور به کار برد. بسیاری از اپراتورها در جهان از استاندارد GSM پیروی می‌کنند. اما نکته‌ای که در رابطه با این اپراتور وجود دارد این است که اطلاعات گوشی‌هایی که از شبکه GSM پیروی می‌کنند به راحتی قابل دسترسی هستند، چراکه با گذاشتن سیمکارت از یک گوشی به گوشی دیگر اطلاعات گوشی قابل انتقال به گوشی جدید می‌شود. به همین دلیل بسیاری از اپراتورهای تلفن‌همراه در آمریکا از استاندارد CDMA استفاده می‌کنند.

 

راهکارهایی نیز برای انتخاب بهترین نوع اپراتورهای مجازی پیش¬بینی شده است:
•    فعال بودن اپراتور در تمامی شبکه‌های MNO
•    پشتیبانی از استانداردهای GSM & CDMA
•    ارائه‌دهنده بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات
•    پشتیبانی و پیشنهاد بسته‌ها و طرح‌های ارزان‌ و قابل دسترس

 

درواقع اپراتورهایی می‌توانند در این بازار به فعالیت خود ادامه دهند که خدمات ویژه‌ای را در سطحی وسیعی پوشش و الگوهای خاصی ارائه دهند. در دنیا شکل‌گیری اپراتورهای مجازی با یک رویکرد بسیار خاصی صورت می‌گیرد و آن رویکرد این است که اپراتورهای بزرگ به‌خاطر وسعت سرویس‌دهی، توانایی و چابکی لازم را برای تعریف سرویس‌های نوآورانه ندارند و به عبارتی انعطاف‌پذیری کمی در تطبیق با نیازهای بازار دارند. درواقع حجم عملیات به قدری بالاست که ترجیح می‌دهند به سرویس‌های خاصی بسنده کنند و در جهت تنوع سرویس اقدامی نداشته باشند. تجربه جهانی نشان می‌دهد اپراتورهای مجازی بیزینس‌های پرریسکی هستند و کمتر از یک‌سوم این بیزینس‌ها با موفقیت روبه‌رو می‌شوند. اما امید است تا چالش‌های پیش‌رو مرتفع شود و محفلی برای ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر فراهم شود.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =