ایجاد تشکل صنفی PSPها فاقد ارزش افزوده است

یک فعال پرداخت الکترونیک مطرح کرد:

مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ایجاد تشکل صنفی شرکت‌های پرداخت الکترونیک را بی‌فایده و بدون ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: به نفع همه شرکت‌های پرداخت است که شاپرک وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرتضی حسینی،مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا با اشاره به وضعیت موجود در رابطه با وجود یک رگولاتور نظارتی به نام شاپرک و یک نهاد بالادستی به نام بانک مرکزی اظهار داشت:زمانی تشکل صنفی کارآمد است که شاپرک وجود نداشته باشد. برای مثال در میانه دهه 80 شرکت‌های پرداخت به اندازه امروز فعالیت نداشت و شاپرکی هم به وجود نیامده بود؛ آن موقع زمان مناسبی برای ایجاد تشکل صنفی PSPها بود نه امروز. بهتر است بگویم که به صلاح نیست امروز در کنار شاپرک سندیکای شرکت‌های پرداخت ایجاد کنیم.

 

او با اشاره به کارآمدی شاپرک گفت:اول باید از خود بپرسیم راه‌اندازی تشکل جدید یا تقویت تشکل موجود در کنار این دو ناظر چه سودی برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارد؟ ما می‌خواهیم در کنار دو سیستمی که قبلا به وجود آمده و در حال فعالیت است، یک سیستم جدید(تشکل صنفی PSPها) ایجاد کنیم. هدف از ایجاد تشکل صنفی چیست؟

 

مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا ادامه داد: ما سندیکایی ایجاد می‌کنیم و تصمیمی در آن می‌گیریم که احتمال دارد آن تصمیم به نفع یا به ضرر شرکتی باشد یا با قوانین بالادستی PSPها همخوانی نداشته باشد. اگر تشکل، شاپرک و بانک مرکزی همزمان تصمیمات مختلف بگیرند، به جای آنکه در کنار هم صنعت پرداخت را توسعه دهند، صنعت پرداخت روند فرسایشی به خود می‌گیرد. این چند دست کار کردن و چند دستگی است که به دنبال آن اتفاق خوبی نمی‌افتد. برای مثال، نظام انفورماتیک می‌خواهد یک نمایشگاه برگزار کند. باید برود از چند نظام و سازمان و نهاد و شورا و تشکل مجوز بگیرد؛ آخر هم نمایشگاه با هزار اما و اگر برگزار می‌شود.

 

حسینی گفت: زمانی که می‌خواهیم تشکلی به وجود بیاوریم باید به هدف تشکل توجه داشته باشیم. اگر هدف نظم بخشیدن به شرکت‌های پرداخت است چرا شاپرک به وجود آمده؟ هم اکنون هم شاپرک به خوبی نظم شرکت‌های پرداخت را برقرار کرده است. وقتی نظم بخشی در PSPها به خوبی انجام می‌شود چرا یک تشکل با همین وظیفه ایجاد کنیم؟

 

این فعال صنعت پرداخت الکترونیک خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌گویند شاپرک نگاه تحکمی و سلطه گرایانه دارد که اصلا این حرف را قبول ندارم. این اظهار نظر بی معنی است. در اکثر کشورهای دنیا وقتی شرکتی می‌خواهد وارد گردونه پرداخت شود به موسسه‌ای پول پرداخت می‌کند و وارد آن مجموعه می‌شود. شاپرک فقط قوانین بالادستی را ابلاغ می‌کند. شاپرک ریگولاتور و ناظر است و آن چیزی را اجرا می‌کند که بانک مرکزی به آن ابلاغ می‌کند؛ همانطوری که بانک مرکزی هم هر آنچه که وزارت اقتصاد می‌گوید، اجرا می‌کند.

 

او در پاسخ به این ادعا که بانک مرکزی باید مستقیما ورود کند گفت: اگر قرار بود بانک مرکزی به چنین مسائلی ورود کند که شاپرک را به وجود نمی‌آورد. مگر می‌شود نهاد ناظر، ناظری به وجود بیاورد سپس خود مستقیما وارد ماجرا شود؟

 

حسینی افزود: من به طور شفاف مخالفت خود را درباره ایجاد تشکل صنفی یا هر تشکل دیگری  اعلام می‌کنم. دلیل این امر آن است که ایجاد تشکل صنفی در حضور بانک مرکزی و شاپرک برای شرکت‌های پرداخت ارزش افزوده‌ای ندارد و بی فایده است. به نفع همه شرکت‌های پرداخت است که شاپرک وجود داشته باشد. اگر شاپرک قوی شود روز به روز شرکت‌‎های پرداخت هم قوی‌تر می‌شوند و برعکس اگر شاپرک را نادیده بگیریم pspها از کار می‌افتند.  

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  6