ظرفیت‌های لینوکس در بانکداری الکترونیک

گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با مدیرعامل مجموعه فناوران آنیسا:

مدیرعامل مجموعه فناوران آنیسا، استفاده از سیستم‌عامل لینوکس در بانکداری الکترونیک را حائز اهمیت دانست و استفاده از آن را در صنعت بانکداری به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی برقراری امنیت در این حوزه دانست.

مدیرعامل مجموعه فناوران آنیسا (خانه لینوکس ایران) در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه هم‌اکنون تقریبا تمامی حوزه‌های مجهز به مراکز داده‌ای از سیستم‌‌عامل‌ لینوکس استفاده می‌کنند عنوان کرد: لینوکس معمولا در جاهایی استفاده می‌شود که در سطح کلان در حوزه IT سرویس می‌دهند و سازمان‌هایی که در حوزه بانکداری (Banking) فعالیت دارند، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مورد توجه لینوکس محسوب می‌شوند.

مهدی مهرانفرید در ارتباط با جایگاه لینوکس در بانک‌ها بیان کرد: هر چند که برخی از بانک‌ها هنوز هم از سامانه های مبتنی بر ویندوز در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، اما برای آن دسته از بانک‌هایی که به هر دلیلی گردش‌های مالی و تراکنش‌های زیادی دارند و اعتبارشان در پرداخت‌ها به ویژه پرداخت‌های الکترونیکی با اهمیت است، از لینوکس استفاده می‌‌شود.

مهرانفرید دلیل این میزان توجه بانک‌ها به لینوکس را امنیت بیش از حد آن دانست و گفت: بسیاری از بانکداران می‌گویند حاضریم سرویس‌دهی به مشتریان بانکی خود نداشته باشیم، اما زمانی که سرویس و خدمات الکترونیکی می‌دهیم، سرویس‌هایمان امن باشد وگرنه اعتبارمان به خطر می‌افتد و به تبع ضرر و زیان مالی نیز خواهیم داشت.

مدیرعامل مجموعه «فناوران آنیس»با بیان اینکه در بین مجموعه‌های بانکی و بانکداری سیستم‌ بانکداری الکترونیکی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: این سیستم‌ها با کوچکترین خطاهای امنیتی دچار مشکل شده و هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند. خوشبختانه در سال‌های اخیر بانک‌ها بیشتر از آنکه برای ارائه برنامه‌هایشان هزینه کنند به سراغ امنیت خدماتشان می‌روند. البته امنیت یک لایه و دو لایه نیست و باید در موارد مختلف پیاده‌‎سازی شود. طبیعتا این موضوع آموزش‌های زیادی می‌طلبد که شرکت‌های زیادی از جمله "خانه لینوکس ایران" می‌تواند تا اندازه زیادی این آموزش‌ها را ارائه دهد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در این چند سال در حوزه بانکداری الکترونیک اکثر نرم‌افزارها روی نسخه‌های لینوکس لحاظ شده است. خوشحال‌کننده است که شرکت‌ها برنامه‌نویسی‌هایی در حوزه Banking  و Core Banking کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. البته ضعف عمده بانکداری الکترونیکی در ایران امنیت آنهاست.

مهرانفرید در ارتباط با اهمیت جایگاه لینوکس در کشورهای مختلف به ارائه آماری پرداخت و گفت: بر اساس آخرین تحقیقات در 500 سوپررایانه اول دنیا 498 عدد از آن¬ها از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند و این در حالیست که آن دوی باقیمانده هم از یونیکس استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در گذشته درصدها برعکس بود و همه سیستم‌ها از یونیکس استفاده می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این آمارها به سمت لینوکس چرخش داشته است.

وی در ارتباط با موانع موجود بر سر استفاده بانک‌ها از لینوکس اینطور اظهار کرد: متاسفانه در هر جایی که وارد می‌شویم چارچوب‌های کلی وجود دارد، اما امنیت همان حفره‌هایی است که شرکت‌های بانکی از آن صدمه می‌بینند و این به خاطر آن است که به طور کلی یک سری دیدگاه‌های سنتی و امنیتی وجود دارد و اجازه استفاده از تکنولوژی روز را نمی‌دهد. به عنوان مثال بسیاری از بانک‌ها در سرورهای لینوکسی خودApplication Isolation  یا تصمیم‌گیری و تفکیک پذیری برنامه‌هایشان را ندارند و این مانند کسی است که می‌خواهد سوار هواپیما شود و ما gate کنترل فرودگاه را حذف کنیم که این ضعف بسیار بزرگی محسوب می‌شود.  

 گفتنی است شرکت «فناوران آنیسا» در حوزه لینوکس و متن باز فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از دوره‌ها در بحث زیرساخت، امنیت، مجازی‌سازی و تکنولوژی‌های شبکه شامل تکنولوژی رایانش ابری، مجازی‌سازی، برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، پیاده‌سازی سیستم‌ عامل در بردهای صنعتی که تقاضا در آن بالاست را شامل می‌شود و در تولید هرگونه نرم‌افزار در سطح core system و در سطح web نیز فعالیت می‌کند بر این اساس در سال‌های اخیر، بسیاری از سازمان‌های دولتی در زیرساخت‌های خود به سمت استفاده از لینوکس حرکت کرده‌اند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  +    =  88