تشکل صنفی PSPها بازوی فنی و اجرایی شاپرک

یک کارشناس حوزه پرداخت الکترونیک مطرح کرد:

باتوجه به اظهارات اخیر کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیک همه به ایجاد یک تشکل صنفی برای شرکت‌های پرداخت اتفاق نظر داشتند، اما در رابطه با رابطه شاپرک و ایجاد تشکل صنفی PSPها اندکی نظرات فرق می‌کرد. ناصر حجازیان در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تفاوت‌های موجود در دیدگاه‌های اخیر را بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدیرعامل شرکت فناوران انیاک تشکل‌ها را تاثیرگذار و مفید ارزیابی کرد و آنها را لازمه خدمات پرداخت و اظهار داشت: شرکت‌های پرداخت الکترونیک دانست اصولا تشکل‌ها با ماهیت تجمیع توانمندی‌ها با توجه به اشرافی که یک حوزه تخصصی نسبت به دغدغه‌های صنعت مورد نظر دارد تشکیل می‌شوند. تشکل‌ها با تجمیع نقطه نظرات مختلف یک سری راه حل‌هایی که می‌تواند روی شرکت‌ها موثر باشد، ارائه می‌دهد.

او گفت: عملکرد و ساز و کار بانک مرکزی با تمام تشکل‌هایی که در حوزه بانکداری وجود دارد متفاوت است. بانک مرکزی در ساختار حکومتی معنی پیدا می‌کند و موضوعیت جدایی دارد، اما بانک‌ها شرکت‌های پرداخت می‌توانند تشکل‌های خاص خود را ایجاد کنند. این موضوع قابل ادغام با بانک مرکزی و ناظر تحت امر بانک مرکزی به هم مرتبط نیستند.

مدیرعامل شرکت فناوران انیاک درباره اینکه عده‌ای نقش شاپرک را به عنوان مانع ایجاد تشکل صنفی برای شرکت‌های پرداخت در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: این فضاها قبلا تا حدی وجود داشت که در حال حاضر کمتر شده است. باید گفت  نهادهای حاکمیتی نظیر بانک مرکزی و شاپرک متضاد با نیازهای بخش پرداخت نیستند. به عبارت دیگر اینکه نظام پرداخت با توجه به فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی که دارد نیازمند یک تشکل است با نقش‌ها و وظایف شاپرک دو موضوع جداست. یعنی ماهیت شاپرک با تشکل صنفی pspها کاملا متفاوت است. حال شاید برخی‌ها بخواهند این دو مقوله را به یکدیگر ربط بدهند که به نظر نمی‌رسد ذهنیت و مشکلی وجود داشته باشد و ما بتوانیم شاپرک را به عنوان مانع ایجاد تشکل صنفی به حساب بیاوریم.

حجازیان ادامه داد: به طور کلی تشکل‌ها بیشتر با ماهیت داخلی مجموعه‌ها و نقاط مشترک آنها شکل می‌گیرند. آنها پس از شکل‌گیری می‌توانند در مباحث حکومتی به عنوان یک مشاور عمل کنند. نمی‌توانیم ساز و کار و نحوه فعالیت شاپرک را به ایجاد تشکل‌ها ربط دهیم؛ چراکه دو موضوع متفاوت هستند. ابتدای شکل‌گیری شاپرک هم چنین مسائلی مطرح شد که نتیجتا منتفی شد. چراکه شاپرک علاقه‌مند بود تشکل صنفی شرکت‌های پرداخت را به سمت خود بکشاند.

این کارشناس نظام پرداخت الکترونیک در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درباره از بین رفتن شاگرک پس از ایجاد تشکل صنفی PSPها اظهار کرد: به هیچ عنوان به این معتقد نیستم که شاپرک با ایجاد تشکل صنفی شرکت‌های پرداخت از بین برود یا کارکرد خود را از دست می‌دهد. می‌توان گفت تشکل صنفی می‌تواند نقطه نظرات تخصصی برای شاپرک داشته باشد و موضوعات و دغدغه هر یک از شرکت‌های پرداخت را با یک ماهیت واحد مطرح یا دنبال کرده و یا از آن دفاع کند. به عبارت ساده‌تر ایجاد تشکل صنفی باعث می‌شود شاپرک وظایف خود را بهتر انجام دهد. این تشکل می‌تواند بازوی فنی و اجرایی شاپرک باشد.

او گفت: البته ممکن است در عملکرد شاپرک ایراداتی وجود داشته باشد که ما منکر آن نیستیم. برای مثال شاید در مواردی شاپرک نقش بازدارنده داشته است، اما این با ایجاد تشکل‌ها قابل تجمیع نیست.

حجازیان در پایان با اشاره به اینکه صنعت psp در ایران جوان و نوپاست خاطرنشان کرد: با بررسی سایر صنایع در طول رشدشان می‌بینید، چنین مسائلی ایجاد یا تقویت شده است. برای مثال در مورد سازمان نظام صنفی سالها انجمن انفورماتیک حضور داشت که بعدها رفته رفته ماهیت انجمن به یک سازمان تبدیل شد و توانست وجاهت لازم را پیدا کند و این امید می‌رود که رفته رفته مشکلات نظام‌های پرداخت هم به منوال دیگر صنایع برطرف شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  3  =