نبود اتحاد قدرت چانی زنی در pspها برای ایجاد تشکل صنفی

یک کارشناس بانکداری الکترونیک بیان کرد:

چرا با توجه به اینکه شورای صنفی برای شرکت‌های پرداخت ضروری است روند شکل گیری آن تا این حد کند است؟ آیا شاپرک در این بین نگران جایگاه خود است؟ نیما امیر شکاری معتقد است زمین بازی زمین بازی که شرکت‌های پرداخت در آن هستند، عادلانه رشد نکرده است. بازار رقابت در ایران به خوبی تعریف نشده و حاکمیت در پایش و بازنگری زمین بازی pspها کوتاهی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نیما امیر شکاری در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ایجاد تشکل صنفی برای شرکت‌های پرداخت را ضروری دانست و اظهار کرد: هر کسب و کاری وقتی نوپاست به فکر بزرگ و بزرگتر شدن است و وقتی به بلوغ رسید باید خواسته‌های خود و هم صنف‌هایش را از مراجع ذی ربط طلب کند؛ این موضوع یکی از ضرورت‌های تجارت کسب و کارهای امروز الکترونیک است. تشکل صنفی باید در اولویت شرکت‌های پرداخت قرار گیرد و هر چه زودتر باید برای به ثمرنشستن آن اقدام کنند. متاسفانه در کشورمان اصناف مختلف از این دست فعالیت‌ها استقبال نمی‌کنند؛ چراکه رقبایشان هم منتفع می‌شوند، اما از نظر مدنی چنین اقداماتی به نفع اصناف است.

 

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی اذعان داشت: به طور کلی شرح وظایف ناظران باید تغییر و بانک مرکزی ورود کند. شرکت‌های پرداخت باید با ایجاد هماهنگی  تشکل صنفی خودشان را ایجاد کنند. طبیعی است وقتی شرکت‌های پرداخت با هم همدل شوند و همه به دنبال ایجاد تشکل صنفی باشند، مقاومت‌ها شکسته می‌شود. به هر حال لابی 12همکار همزمان در مقابل لابی یک شرکت با بانک مرکزی یا شاپرک مثمر ثمر خواهد.

 

این کارشناس بانکداری الکترونیک با مثبت تلقی کردن ایجاد این تشکل برای هر دو طرف خاطرنشان کرد: شرکت‌های پرداخت از نظر قانونی قدرت آنچنانی ندارند که شاپرک یا بانک مرکزی را وادار به کاری کنند، اما قدرت مذاکره و تعامل قدرت قابل توجهی دارند. اگر pspها با یکدیگر متحد شوند شاپرک به سختی می‌تواند در مقابل ایجاد تشکل صنفی مقاومت کند. به عبارت دیگر قدرت چانه زنی شاپرک در برابر 12 شرکت پرداخت الکترونیک بسیار کمتر است.

 

امیر شکاری ادامه داد: به نظر می‌رسد تعامل سازمان تنظیم با ارگان‌هایی که توسط آن نظارت می‌شوند، بسیار بهتر و بالاتر از بانک مرکزی و شاپرک و بانک‌ها و شرکت‌‎های پرداختی که توسط آن نظارت می‌شوند. ما در کشورمان نمونه‌هایی داریم که توانسته‌اند با تعامل و مذاکره صنعت خود را رشد و توسعه دهند و قیمت‌ها را به نفع مصرف کننده‌ها تعدیل کنند. دی نتیجه اگر سیستم‌ها از جنس تعامل باشند نه از جنس حاکم و رعیت، مشکلات به راحتی حل خواهد شد.

 

او درباره اینکه برخی می‌گویند شاپرک از ایجاد تشکل صنفی واهمه دارد عنوان کرد: قطعا اگر تشکلی ایجاد شود زور شرکت‌های پرداخت بیشتر می‌شود، اما به نظر می‌رسد منطق واهمه شاپرک بی پایه و اساس است. البته ممکن است از نظر ساماندهی زیرساخت‌های سازمانی برای شاپرک ضرر داشته باشد، اما در مجموع به نفع نظام پرداخت الکترونیک کشور خواهد بود.

 

کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک از ساز و کار کنونی شاپرک انتقاد  کرد و گفت: اگر هم تشکل صنفی ایجاد شود، قرار نیست شاپرک از کار بیفتد. در نظر داشته باشید یک تشکل صنفی برای پیشبرد اهداف جمعی نظام پرداخت صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان نمی‌تواند به دنبال نهادافکنی باشد؛ ممکن است به دنبال مقررات زدایی باشد، اما قطعا به دنبال از بین بردن نهاد نخواهد بود.

 

امیر شکاری افزود: از ابتدا موافق به وجود آمدن شاپرک نبودم، اما دنبال حذف آن هم نیستم. معتقدم فقط باید نقش شرکت شاپرک در قبال شرکت‌های پرداخت بازتعریف شود. وقتی بازار پس از سال‌ها به تعادل نسبی رسیده و همه با شاپرک کنار آمده‌اند، اکنون چگونه می‌توانیم این ناظر را حذف کنیم؟ این کار پاک کردن صورت مساله است و اشتباه! بهترین راه برای بهبود فعالیت نظام پرداخت الکترونیک تعامل میان pspها، بانک مرکزی و شاپرک است.

 

او ادامه داد: ما به دنبال پهن کردن سفره برای عموم نیستیم که سهم خودمان بیشتر شود و فقط به دنبال آن هستیم که در سفره موجود سهم خود را افزایش دهیم. متاسفانه بازار رقابت در ایران به خوبی تعریف نشده و حاکمیت هم زمین بازی را به صورت عادلانه تعریف نکرده است. از آن مهمتر این است که ما به طور عادلانه بازار را پایش نکرده‌ایم. ممکن است روزی که بازار تعریف می‌شود عدد و رقم آن روز مناسب باشد، اما این موضوع قاعدتا باید به صورت مستمر پایش و بازنگری شود. زمین بازی که شرکت‌های پرداخت در آن بودند عادلانه رشد نکرده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  20