درهای الکامپ بسته شد؛ تشنگان فناوری سیراب نشدند

بیست و سومین دوره از نمایشگاه الکامپ عصر دوشنبه، دوم مرداد ماه در حالی به کار خود پایان داد که به نظر می‌رسید با توجه به حجم بازدیدکنندگان تا آخرین لحظات برگزاری از این نمایشگاه، بیشتر از 4 روز برای بزرگ‌ترین رویداد عرصه فناوری زمان لازم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛ بیست و سومین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در حالی به کار خود پایان داد که تا ساعات و یا حتی دقیقه های پایانی از زمان برگزاری، غرفه‌ها و سالن‌های نمایشگاه پر از ازدحام بازدیدکنندگانی بود که به بهانه و دلایل مختلفی و اهداف گوناگونی به بازدید از غرفه های مختلف حاصل از حضور صاحبان و ارائه‌کنندگان خدمات و فناوری‌های اطلاعاتی مربوطه می پرداختند.

به نظر می‌رسید که امسال به رغم سال‌های گذشته، نحوه ی عملکرد کلی نمایشگاه در چینش و ارایه غرفه و جایگاه به شرکت های متقاضی حضور در نمایشگاه به همراه شور و حال گسترده عرضه کنندگان محصولات و خدمات متنوع در حوزه کامپیوتر، و تجارت الکترونیک در این حجم گسترده از حضور تاثیر به سزایی داشت، کماینکه مانند هر نمایشگاه دیگری این نقاط قوت نتوانست مانع چشم‌پوشی از نقاط ضعف موجود در نمایشگاه شود.در ادامه این گزارش سعی شده تا به هر دو بخش پرداخته شود.

جداسازی دقیق شرکت‌‌کنندگان
بیشتر نظرات ارائه شده از سوی کارشناسان حاضر در غرفه‌ها و بازدیدکنندگان ثابت الکامپ مبتنی بر رضایتمندی این افراد از وضعیت تقریبا مناسب غرفه‌ها به دلیل تفکیک‌سازی شرکت‌های هر حوزه از طریق سالن‌های مخصوص به هر شرکت بود. بر خلاف سال های قبل که این تفکیک به ندرت به چشم می‌خورد امسال شاهد این موضوع بودیم که انتخاب و انتصاب سالن‌ها بسیار منظم‌تر و مشخص‌تر از سال‌های قبل بود؛ به این ترتیب که شرکت‌های پرداخت اکثرا در یک سالن مجزا حضور داشتند و استارت‌آپ‌ها، فینتک‌ها و سایر حوزه‌های فناوری و آی‌تی نیز در سالن‌های مخصوص به خود و کمتر شاهد چینش نامظم و پراکنده هر یک از این حوزه‌ها بودیم، ضمن اینکه در مواردی هم عکس این موضوع صدق می‌کرد که نمونه آن در غرفه‌های مربوط به شرکت‌های بیمه مشاهده می‌شد. با این حال چنین وضعیتی مسیر را تا اندازه زیادی برای بازدیدگنندگان و علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف هموار ساخت.

 

عرضه محصولات و نوآوری‌های جدید
یکی دیگر از نقاط قوت این نمایشگاه را می‌توان در میزان ارائه خدمات و محصولات جدید از سوی شرکت‌های مربوطه دانست، به نظر می‌رسید که بر خلاف سال‌های قبل تمامی شرکت‌ها و یا اکثر قریب به اتفاق آنها ایده و طرح جدیدی را برای عرضه به بازدیدکنندگان و سایر شرکت‌های دیگر به همراه آورده بودند و نمایشگاه کمتر جنبه حضور صرف و خالی از هر گونه برآیند خاص را از سوی شرکت‌ها احساس کرد. بر این اساس شاید بتوان به جرات گفت که میزان تایمی که هر بازدیدکننده به بازدید از غرفه‌های مختلف اختصاص می‌داد، تا اندازه زیادی روند افزایشی به خود گرفته بود.

حضور پررنگ صاحبان عرصه‌های نو و جدید
با وجود تجربه بیش از بیست سال این نمایشگاه، شاید اگر الکامپ امسال را  به عنوان یکی از  پرشورترین و جوانترین دوره‌های مربوط به این بیست و سه دوره بدانیم، بیراهه نگفتیم.  حضور مشترک استارتات‌آپ‌ها و فینتک‌ها امسال بیشتر از هر سال دیگری به چشم می‌خورد. طوریکه سالن‌های مربوط به شرکت‌های این حوزه از پر‌جمعیت ترین سالن‌های حاضر در نمایشگاه محسوب می‌شدند و نکته مثبتی که در این زمینه وجود داشت این بود که این حضور پررنگ کاملا دوطرفه و هم از طرف بازدیدکنندگان و هم از طرف شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بود. شاید به همین خاطر بود که غرفه‌های اختصاص داده شده به استارت‌آپی‌ها بسیار کوچکتر از غرفه‌های سایر شرکت‌ها به نظر می‌آمد، با این وجود می‌توان گفت که سادگی بیش از حد بسیاری از این غرفه‌ها و دور بودن آنها از نقاط و سالن‌های مرکزی نمایشگاه تاثیری بر روند بازدید و میزان جذابیت آنها برجای نگذاشت.

 
اطلاع‌رسانی دقیق و دسترسی آسان
اگرچه برگه راهنمای بازدید از غرفه‌های الکامپ امسال حجم کوچکتری به خود گرفته بود، اما نوع اطلاع‌رسانی آن کاملا دقیق و حساب شده به نظر می‌رسید و کمتر شخصی در پیدا کردن سالن و غرفه مورد نظر خود با مشکل مواجه می‌شد، ضمن اینکه افراد حاضر در غرفه‌های مربوط به اطلاعات نیز راهنمایی‌های دقیق و رفتار صمیمانه‌ای را با بازدیدکنندگان برقرار کرده بودند با این وجود فضای کلی نمایشگاه نشاندهنده این موضوع بود که به نشانه حمایت مسئولان از محیط زیست، سعی شده تا از کاغذ کمتری برای اطلاع‌رسانی استفاده شود که این مورد خود به تمیزی و ظاهر مرتب سالن‌ها کمک شایانی می‌کرد.

جاذبه‌های نمایشگاه برای بازدیدکنندگان
طبق‌نظر بسیاری از بازدیدکنندگان سالن الکام استارز نمایشگاه و سالن مربوط به شرکت رایتل و جیرینگ از جذابترین و سرگرم‌کننده ترین سالن‌ها برای بازدیدکنندگان عام محسوب می‌شدند، اگرچه سایر شرکت‌های حاضر در سالن‌های دیگر نیز برای جذاب تر کردن غرفه‌های خود به اجرای برنامه‌های متنوعی پرداختند، این برنامه ها از برگزاری مسابقه روزانه، ارائه یادبودهای حضور در بیست و سومین دوره الکامپ، اعطای جوایز بازدیدگنندگان آغاز میشد و تا برگزاری برنامه‌های سرگرمی و خنداننده شو و دعوت از افراد هنرمند و سرشناس به غرفه را شامل میشد. این روند هم نکات مثبت و هم نکات منفی بسیاری را با خود به همراه داشت. شلوغی و ازدحام بیش از اندازه و تردد نامنظم، به همراه آلودگی صوتی بسیار برای غرفه‌های دیگر برخی از این موارد منفی به حساب می‌آمد.

پایان الکامپ…
این دوره از نمایشگاه الکامپ نیز با نقاط قوت و ضعف بسیاری همراه بود، جدا از نقاط قوتی که مطرح شد، شاید بتوان گفت، حضور کمرنگ مسئولان مربوطه در نمایشگاه و یا حضور کوتاه و بازدیدهای سریع آنها، نارضایتی استارتآپ‌ها و فینتک‌ها از نامشخص بودن قوانین اعمال شده برای این حوزه و محدودیت‌های شرکت در نمایشگاه، تبلیغات بیش از اندازه و هزینه های گزاف برخی از شرکت‌های حوزه پرداخت و فناوری در طراحی غرفه از مهم‌ترین مصادیق این نقاط ضعف محسوب می‌شد که به نظر می‌رسید تا اندازه زیادی از میزان تاثیرگذاری نمایشگاه می‌کاست و به نظر می‌رسد بررسی برآیندهای حاصل از این برگزاری بتواند تا اندازه زیادی از میزان ضعف‌های اجرایی این نمایشگاه در سال‌های آینده بکاهد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  −    =  76