کشف پرونده ۵ میلیارد ریالی برداشت‌های غیر مجاز به روش اسکیمر

ریاست پلیس فتا البرز خبر داد

رئیس پلیس فتا استان البرز از دستگیری کلاهبرداران حرفه ای که بااستفاده از اسکیمر اقدام به کلاهبرداری 5 میلیارد ریالی می‌نمودند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ محمد اقبالیدر تشریح این خبر گفت‌: در پي وصول چندین فقره شکایت مبنی بر اینکه کارت عابر بانک آنها در اختیار خود شکات بوده ولی مبالغ هنگفتی بدون اطلاع آنان از حسابشان خارج شده است که به دليل اهميت موضوع مراتب به صورت ويژه در دستور کار کارشناسان اين پليس قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی‌های اولیه مشخص گردید که اکثر شکات از خودرویی که اقدام به فروش میوه‌جات نوبرانه ولوکس می‌نموده با استفاده از کارت عابر بانک خود خرید نموده‌اند و با بررسی‌های بیشتر مشخص گردید که کلاهبرداری‌ها توسط اسکیمر صورت گرفته است.
 
لازم به ذکر است که در این نوع از سرقت، سارق یک سخت افزار جدیدی به دستگاه ATM و یا دستگاه پوز متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی دارد از طریق این سخت افزار کوچک نصب شده بر روی دستگاه اصلی اطلاعات کارت بصورت کامل به جز رمز کارت کپی می‌شود حال نوبت به پسورد یا همان رمز می‌رسد. برای این کار دو روش در این کلاهبرداری وجود دارد. در روش اول یک دوربین بسیار ریز در بالای دستگاه ATM قرار می‌گیرد که در حین وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، آن‌ها را ضبط می‌کند و در اختیار سارق قرار می‌دهد. روش دوم نیز بدین صورت است که در آن یک کیبورد جدید را روی کیبورد قبلی دستگاه قرار می‌دهند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کیبورد اصلی است و اطلاعات وارد شده توسط کاربر را ذخیره می‌کند که این اطلاعات شامل رمز عبور وی نیز می‌شود. به دست آوردن رمز عبور در دستگاه‌های پوز هم بدین صورت است که غالباً خریداران، کارت و رمز عبور را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند.

سرهنگ اقبالی در ادامه گفت:کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات فنی و پلیسی و رد زنی‌های شبانه روزی موفق به شناسایی متهمیین با هویت‌های " پ ش" ، "ر م" ، "م ت" ، "ج ن" ، "س ر" شدند که طی انجام چندین عملیات غافلگیرانه در استان های تهران و البرز و قزوین متهمین را دستگیر و به مقر پلیس فتا منتقل نمودند.

این مقام انتظامی افزود: پس از بررسی‌ها و انجام تحقیقات از متهمین مشخص گردید متهمین به مدت چندین ماه است که با استفاده از دستگاه اسکیمر‌، تحت فروش میوه‌های نوبرانه‌، شرکت در نمایشگاه‌های بهاره‌، فست‌فود و … اقدام به کپی کارت شهروندان نموده و در یک فرصت مناسب مبالغ مورد نظر را برداشت می‌کردند که ارزش برداشت‌های غیرمجاز از حساب شکات حدوداً 5 میلیارد ریال میباشد.

سرهنگ اقبالی  به شهروندان هشدار داد:در هنگام استفاده از دستگاههای خودپرداز و کارت خوان کمال دقت خود را به خرج داده و در صورت مشاهده سخت افزارهای که اضافه به نظر می‌رسد از آن دستگاه‌ها استفاده ننموده و مراتب را به پلیس فتا گزارش دهند.

وی به شهروندان تذکر داد که به هیچ وجه رمز کارت عابر بانک‌های خود را در اختیار فروشندگان قرار نداده و در صورت خرید از خودروهای کنار خیابان مبلغ کالا را به صورت نقدی پرداخت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄    =  2