شهروندان در هنگام استفاده از اپليكيشن‌هاى پرداخت الكترونيك و موبايل بانك به نكات امنيتى توجه كنند

کارشناس اداره تشخيص و پيشگيرى از جرايم سايبرى پلیس فتا استان خراسان رضوى هشدار داد:

در سال‌هاى اخير با گسترش تلفن‌هاى همراه بسيارى از بانك‌ها و شركت‌هاى مالى و اعتبارى با ارائه نرم افزار‌هاى بانكى و موبايل بانك‌ها مشتريان خود را تشويق مى‌كنند كه براى سهولت بيشتر از طريق اين برنامه اقدامات بانكى و مالى خود را انجام دهند. همچنين هزينه بسيارى از اپليكيشن‌ها و برنامه‌هاى كاربردى نيز از طريق درگاه‌هاى بانكى و به صورت آنلاين توسط كاربران پرداخت مى‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارشناس اداره تشخيص و پيشگيرى از جرايم سايبرى پلیس فتا استان خراسان رضوى در خصوص لزوم توجه شهروندان در هنگام استفاده از اپليكيشن هاى پرداخت الكترونيك گفت: امروزه بخش عمده‌اى از خدمات بانكدارى، تبادلات و پرداخت‌هاى مالى از طريق فضاى سايبر انجام شده و در چند سال اخير با گسترش تلفن‌هاى همراه هوشمند بسيارى از اين خدمات و پرداخت هاى الكترونيك از طريق اپليكيشن هاى مختلف تلفن همراه قابل انجام است.
 
وی افزود: استفاده از تلفن‌هاى همراه هوشمند براى دسترسى به حساب‌هاى بانكى و اتجام تراكنش‌هاى مالى منجر شده است تا هكرها بدافزار‌هايى را براى سرقت اطلاعات حساب بانكى كاربران ايجاد كنند. از اين رو هر فردی که از طریق تلفن همراه هوشمند با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی به حساب خود وارد مى‌شود یا حتی افرادى كه از طریق برنامه‌های فروشگاهی خرید می‌کنند در تهدید آلوده شدن به بد افزارهاى بانكى قرار دارند.
 
این کارشناس سایبری ادامه داد: آمارهاى منتشر شده از سوى مراكز امنيتى نظير آزمايشگاه امنيت اطلاعات شركت مكافى نشان از افزايش بدافزارهاى تلفن همراه هوشمند در سال‌هاي اخير دارد كه تروجان‌هاى بانكى بخشى از آن‌ها را تشكيل مى‌دهند.
 
وی هشدار داد: يكى از عمده‌ترين روش‌هاى نفوذ تروجان‌هاى بانكى بر روى گوشى‌هاى هوشمند، نصب آن‌ها از سوى خود كاربران است! چراكه هكرها بدافزار‌هاى بانكى را مشابه با اپليكيشن‌هاى قانونى طراحى مى‌كنند و آن را از طريق شبكه‌هاى اجتماعى و سايت‌‌هاى غير معتبر در اختيار كاربران قرار داده و آن‌ها را فريب مي‌دهند. لذا كاربران در هنگام دانلود اپليكيشن‌هاى بانكى و يا برنامه‌هاى فروشگاهى خريد حتما آن‌ها را از طريق سايت‌هاى معتبر و مراكز رسمى نظير اپ استورها دانلود و نصب كنند.
         
این کارشناس سایبری به شهروندان توصيه نمود: سرويس پيامكى بانك خود را فعال كنند و به صورت دوره اى وضعيت حساب‌هاى بانكى خود را بررسى كرده تا در صورت مشاهده مغايرت و يا تغييرات مشكوك بتوانند موضوع را پيگيرى كنند. همچنين كاربران گوشى‌هاى هوشمند يك آنتى ويروس معتبر بر روى گوشى خود نصب كرده و آن را به روزرسانى كنند تا از نفوذ ناخواسته تروجان‌ها و ويروس‌ها به گوشى تلفن خود جلوگيرى نمايند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8