اینستاگرام بدترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان

طبق گزارش جدید منتشر شده توسط رویال سوسایتی از انجمن بهداشت عمومی انگلستان، اینستاگرام مضر ترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان شناخته شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق گزارش جدید منتشر شده توسط رویال سوسایتی از انجمن بهداشت عمومی انگلستان، اینستاگرام مضر ترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان شناخته شد.
محققان پس از مطالعه بر روی 1500 نفر از افراد جوان بین سنین 14 تا 24 سال در مورد نحوه تاثیر رسانه های اجتماعی بر روی عواملی مانند اضطراب، افسردگی، هویت و تصویر بدن، به این نتیجه رسیدند که یوتیوب بیشترین اثر مثبت نسبت به دیگر رسانه های اجتماعی همچون اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و توییتر را بر روی سلامت روانی جوانان دارد. این مطالعه رابطه بین رسانه های اجتماعی با انزوای جوانان را نشان می دهد.
اینستاگرام اپلیکیشنی با بیش از 700 میلیون کاربر جهانی است که از لحاظ منفی بودن تاثیر در صدر جدول قرار دارد. در این گزارش آمده، اینستاگرام زنان جوان را وادار می کند تا خودشان را با نمونه های غیر واقعی، تصنعی و فیلتر شده و فوتوشاپ شده مقایسه کنند.
اینستاگرام باعث می شود زنان و دختران احساس خوبی نسبت به ظاهر خود نداشته باشند و تصاویر خود را سانسور کنند و یا در فوتوشاپ آنها را تغییر دهند تا بهتر به نظر برسند. برای مقابله با این مشکل، این انجمن از رسانه های اجتماعی خواست تا برای جلوگیری از خودکم بینی و بی کفایتی کاربران، هشدارهایی بر روی تصاویری که توسط فوتوشاپ دستکاری شده اند قرار دهند.
در واقع قرار نیست امکان انتشار تصاویر فوتوشاپی وجود نداشته باشد بلکه باید این تصاویر مشخص شوند. رسانه های اجتماعی باید ابزاری برای افزایش دانش جوانان باشند و در عین حال تاثیر خوبی بر روی روح و روان آنها داشته باشند.
جوانانی که بیش از 2 ساعت در روز در محیط رسانه های اجتماعی به سر می بردند بیشتر دچار فقر سلامت روان از جمله پریشانی روانی بودند. در این گزارش پیشنهاد شده امکاناتی بر روی این شبکه های اجتماعی قرار داده شود که در صورت حضور بیش اندازه کاربران در این فضاها به آنها هشدار دهد. از 10 نفر از 7 نفری که در این مطالعه شرکت داشته اند از این توصیه ها استقبال کردند ولی متخصصین اعلام کردند میزان اعتیاد به رسانه های اجتماعی به مراتب بیشتر از اعتیاد به الکل و سیگار است.

رئیس کالج بریتانیا گفت: اینکه رسانه های اجتماعی نقش کلیدی در شاد نبودن جوانان ایفا می کند ولی نمی توان از فایده های آن نیز چشم پوشی کرد، ما باید به کودکان نهوه برقراری ارتباط با این رسانه ها و شناخت مزایا و خطرات آن را آموزش دهیم تا برای ورود به دنیای دیجیتال آماده شوند.

مترجم شکوفه برزگر ملکی

پایان پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  60