“بله” اولین پیام‌رسان ایرانی باقابلیت پرداخت

چندی است که بحث پرداخت درون برنامه در اپلیکیشن های پیام‌رسان خارجی تلفن همراه داغ شده اما تاکنون هیچ طرحی در این خصوص در کشور اجرایی نشده، این در حالی است که به‌تازگی یک اپلیکیشن پیام‌رسان فارسی به دست نخبگان ایران باقابلیت پرداخت کارت به کارت به بازار عرضه‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پرداخت بانکی درون برنامه در فضای پیام‌رسان‌ها بحثی است که چند سالی مطرح‌شده و تاکنون نیز طرحی در این خصوص در کشور اجرایی نشده که مورد تائید بانک مرکزی باشد درحالی‌که به‌تازگی شرکت داده‌ورزی سداد از زیرمجموعه‌های بانک ملی موفق به طراحی و پیاده‌سازی یک اپلیکیشن پیام‌رسان فارسی مشابه تلگرام باقابلیت پرداخت درون برنامه‌ای شده است.

البته به تازگی مجوز پرداخت های بانکی برای پیام رسان های ایرانی از سوی شورای عالی فضای مجازی صادر شده است و در جلسه دیروز این شورا، بانک مرکزی موظف شد که ظرف دو ماه آینده آیبن‌نامه‌ی پرداخت‌های بانکی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی را با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی تدوین و ابلاغ کند که این امر می تواند موجب تحولات بسیاری در حوزه پرداخت کشور شود.

فرامرز خالقی، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد در این خصوص به خبرنگار ایبِنا، گفت: اپلیکیشن های پیام‌رسان در ایران با استقبال عمومی مردم مواجه شده‌اند و استفاده از این ابزار در میان مردم ایران رایج شده است و در ابتدا از سال۹۲ با حضور پیام‌رسان وایبر و در مراحل بعد واتس اپ و درنهایت تلگرام در کشور توسعه پیدا کرد.

وی افزود: در این بازه زمانی و با گسترش استفاده از این اپلیکیشن های پیام‌رسان در کشور، تأکید بر این بود که چرا جوانان ایرانی یک اپلیکیشن پیام‌رسان ایرانی تهیه و تولید نکرده‌اند تا جایگزین انواع خارجی آن شود.

خالقی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در آذرماه سال گذشته در جلسه‌ای که با نهادهای فرهنگی داشتند، تأکید کردند که جوانان ایرانی باید با طراحی و برنامه‌نویسی یک اپلیکیشن پیام‌رسان که ظرفیت پاسخگویی به جمعیت ۲۰ میلیون کاربری اپلیکیشن های پیام‌رسان تلگرام را دارا است و همچنین جذابیت و امکاناتی فراتر از انواع خارجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مدل ایرانی را جایگزین انواع خارجی آن کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت سداد با توجه به نیاز کشور در این بخش و همچنین با در نظر گرفتن خلاقیت و استعداد جوانان ایرانی با حمایت از جمعی از نخبگان دانشگاه‌های مختلف کشور که در حال حاضر بالغ‌بر ۴۰ نفر هستند، طراحی یک اپلیکیشن پیام‌رسان ایرانی باقابلیت‌های جدید را در دستور کار قرارداد.

خالقی یادآور شد: نسخه غیر بانکی این اپلیکیشن همزمان با روز هوای پاک در ۲۹ دی‌ماه سال ۹۵ آماده و منتشر شد و درنهایت در ۲۶ اسفندماه سال ۹۵، همزمان با ولادت حضرت فاطمه الزهرا و روز زن، نسخه بانکی این اپلیکیشن نیز آماده و منتشر شد و کاربران نسخه قبلی با آپدیت جدید این پیام‌رسان که قابلیت پرداخت به آن اضافه‌شده بود، مواجه شدند.

 

وی در خصوص انتقادات مطرح‌شده مردم به این اپلیکیش پیام‌رسان ایرانی که ممکن است اطلاعات و مراودات مالی کاربران در آن رصد و یا هک شود، گفت: زیرساخت این اپلیکیشن را بانک ملی و شرکت سداد فراهم می‌کند ازاین‌رو در پشت‌صحنه عملیات پرداخت در این اپلیکیشن پیام‌رسان، سامانه بام بانک ملی قرارداد.

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد تأکید کرد: بانک ملی، مسئولیت تمام مغایرت‌های احتمالی این اپلیکیشن را پذیرفته و به‌طور رسمی اعلام کرده است که زیرساخت این اپلیکیشن را فراهم می‌کند ازاین‌رو این پیام‌رسان از اعتمادی که به بانک ملی وجود دارد، برخوردار است.

خالقی تأکید کرد: فرآیند پرداخت در اپلیکیشن "بله" بااتصال به سامانه بام بانک ملی انجام می‌شود این‌رو این پیام‌رسان از ضریب اطمینانی درگاه‌های بانک ملی و سامانه بام این بانک، برخوردار و نگرانی در این خصوص امنیت برای کاربران وجود ندارد.

وی یادآور شد: به‌منظور رواج استفاده از این پیام‌رسان در کشور، باید مردم به این اطمینان برسند که با واردکردن شماره کارت و رمز دوم خود در آن، این اطلاعات از ضریب اطمینانی که برای همراه بانک‌ها، وجود دارد، برخوردار و همچنین بانک ملی ضامن امنیت اطلاعات مالی مشتریان در این پیام‌رسان است.

خالقی با تأکید بر این‌که "بله" اولین اپلیکشن پیام‌رسان فارسی و ایرانی است که خدمات پرداخت درون برنامه‌ای را برای کاربران فراهم کرده است، تصریح کرد: این اپلیکیشن ترکیبی از خدمات پرداخت و گفتگو آنلاین را به‌صورت همزمان دارا است و تاکنون در هیچ یک از اپلیکیشن های رایج خارجی از جمله تلگرام این قابلیت عرضه نشده است.

در طراحی اپلیکیشن "بله" الگوی قبلی وجود نداشته است

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد در ادامه گفت: امکان عملیات پرداخت کارت به کارت در فضای این پیام‌رسان، مزیت خوبی است به نسبت انواع خارجی آن  که برای کاربران فراهم‌شده و مهم‌ترین نکته این است که در طراحی این اپلیکیشن الگوی قبلی وجود نداشته است.

وی هدف از انتخاب نام "بله" برای این اپلیکیشن را انتقال تجربه راحتی به مخاطبان عنوان کرد و گفت: هدف از طراحی این اپلیکیشن آن است که کاربران، همان‌گونه که عکس و فایل‌های مختلف را برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند، بتوانند بدون خروج از برنامه از امکان خرید شارژ، پرداخت قبوض و انتقال وجه کارت به کارت به مخاطبان نیز برخوردار شوند.

وی افزود: ازآنجایی‌که پرکاربردترین کلمه ایرانی، بله است و به معنای پاسخ مثبت به درخواست‌ها است، این عنوان برای این اپلیکیشن که قادر به پاسخگویی به نیازهای پرداختی کاربران در فضای یک اپلیکیشن پیام‌رسان، در نظر گرفته‌شده است.

خرید شارژ، پرداخت قبض و انتقال کارت به کارت در "بله" امکان‌پذیر است

خالقی در خصوص خدمات پرداختی که این اپلیکیشن ارائه می‌دهد، گفت: در یک بررسی جامع مشخص شد که سه خدمت پرداخت قبض، خرید شارژ و انتقال وجه کارت به کارت ازجمله پرکاربردترین نیازهای مخاطبان است ازاین‌رو اپلیکیشن "بله" با امکان پاسخگویی به این سه نیاز اساسی طراحی شد.

وی افزود: البته پرداخت قبوض در این اپلیکیشن هم به‌صورت دستی و ورود شماره قبض و پرداخت و هم به‌وسیله بارکد خوان می‌تواند به‌صورت خودکار انجام گیرد.

انتقال کارت به کارت تنها از مبدأ بانک ملی به تمام کارت‌های عضو شتاب امکان‌پذیر است

مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد با تأکید بر این نکته که در حال حاضر تنها انتقال کارت به کارت از بانک ملی به تمام بانک‌ها عضو شتاب در "بله" امکان‌پذیر است، اذعان داشت: استفاده از این اپلیکیشن در حال حاضر تنها برای افرادی که در بانک ملی حساب و کارت دارند، امکان‌پذیر است و امیدواریم با همکاری و حمایت بانک مرکزی امکان پرداخت سه وجهی در این اپلیکیشن میسر شود.

خالقی یادآور شد: زمانی که مجوز پرداخت سه وجهی برای این اپلیکیشن، از سوی بانک مرکزی صادر شود، کاربران در استفاده از این اپلیکیشن همانند کارت‌خوان‌های بانکی دیگر دغدغه بانک صادرکننده را ندارند و البته این فرآیند زمان‌بر و نیازمند همکاری بیشتر بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: امیدواریم به این پروژه به‌صورت ملی نگریسته شود زیرا "بله" یک محصول ملی و حاصل کار نخبگان ایرانی است ازاین‌رو با این رویکرد اپلیکیشن "بله" می‌تواند منجر به شکوفایی در نظام پرداخت کشور شود و به‌طورقطع مردم در استفاده از آن، احساس راحتی را تجربه خواهند کرد.

مجوز مراودات مالی برای اپلیکیشن های ایرانی صادر شد

خالقی در خصوص روند این کار تصریح کرد: این طرح مورد استقبال بانک مرکزی قرار گرفت البته موانع نیز مشخص شد که مهم‌ترین آن، این بود که در شورای عالی فضای مجازی عنوان‌شده بود که اپلیکیشن ها، مجاز به مراودات مالی نیستند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های تیم مدیریتی بانک ملی متشکل از حسین زاده- مدیر عامل، خاتونی- معاونت فناوری اطلاعات بانک ملی واینجانب مجوز پرداخت کارت به کارت برای اپلیکیشن های ایرانی صادر و با حمایت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موانع پیاده سازی این طرح برطرف شد.

خالقی گفت: این پیام‌رسان یکی از اشکالات سامانه بام را نیز حل کرده است زیرا در هنگام ورود به سامانه بام به‌منظور تشخیص هویت یک کد ۵ رقمی به شماره همراه کاربر، پیامک می‌شود که در صورت خروج از ایران امکان استفاده از این کد برای کاربران فراهم نیست.

وی افزود: البته با نصب اپلیکیشن "بله" این مشکل برطرف و این کد ۵ رقمی هم به تلفن همراه کاربر و هم به اپلیکیشن "بله" ارسال می شود و بدین ترتیب امکان مبادلات مالی در خارج از کشور بدون سیم‌کارت برای کاربران نیز فراهم‌شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8