تفکیک اینترنت داخلی از خارجی با هدف رونق شبکه ملی اطلاعات

طرح تفکیک اینترنت داخلی از اینترنت خارجی که با هدف رونق شبکه ملی اطلاعات در دستورکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران قرار گرفته بود از پانزدهم اسفند ماه (یکشنبه ) با کمک اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی وارد مرحله اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طرح تفکیک ترافیک اینترنت داخلی از خارجی با هدف ارزان تر شدن تعرفه اینترنت داخلی برای رونق شبکه ملی اطلاعات از نخستین روزهای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

با تفکیک اینترنت داخلی از خارجی بهای ترافیک داخلی برای کاربران شبکه ملی اطلاعات به نصف قیمت کاهش می یابد.

رهبر معظم انقلاب شهریورماه 1394 هنگام انتصاب اعضای تازه شورای عالی فضای مجازی، تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی، نظارت مستمر و موثر مرکز ملی را بر مراحل راه اندازی و بهره برداری از آن به عنوان یکی از مطالبات اصلی مطرح کردند.

در همین پیوند، هفتم شهریور ماه امسال مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی به بهره برداری رسید و این شبکه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

*** تفکیک ترافیک اینترنت
«محمود واعظی » وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر و در حاشیه رونمایی از پروژه‌های پستی در آستانه دهه فجر از تعیین نرخ خدمات شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: بر اساس تازه‌ترین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه ترافیک داخلی نصف تعرفه ترافیک اینترنت بین‌الملل تعیین شده است.
وی به الزام اپراتورها برای تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌الملل تا پایان دی ماه اشاره کرده و گفته بود با فراهم شدن این امکان اپراتورها موظفند تعرفه ترافیک داخلی و خارجی را به صورت تفکیک شده به کاربر ارائه کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفته بود با بهره برداری از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات (بهمن ماه به بهره‌برداری رسید) نرخ استفاده از خدمات شبکه ملی اطلاعات نصف تعرفه استفاده از تعرفه ترافیک بین‌الملل خواهد بود.

**تلاش سازمان رگولاتوری برای تفکیک
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) براین اساس تلاش های خود را بکار گرفت تا با کمک اپراتورهای ارایه کننده طرح تفکیک وارد مرحله اجرا شود.
اکنون اپراتورها، سایت‌های داخلی پر ترافیکی را به کاربران معرفی می ‌کنند که نسبت به سایت‌های خارجی 50 درصد تخفیف دارند و بر این اساس در مدت سه ماه تا اردیبهشت 1396 همه محتوای داخلی و خارجی در لایه دسترسی تفکیک می‌شود.
البته اکنون نیز ترافیک داخلی از خارجی تفکیک شده اما به دلیل اینکه اپراتورها آمادگی فنی را برای تفکیک در سطح دسترسی نداشتند ناچار این کار مرحله به مرحله برای اجرا آماده می‌شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز پیشتر گفته بود، قیمت اینترنت داخلی و خارجی از روز پانزدهم اسفندماه (امروز) برای کاربران تفکیک می‌شود.
«علی اصغر عمیدیان» درباره تفکیک پهنای باند اینترنت داخلی و خارجی از 15 اسفند 1395، اعلام کرد با اختیاری که کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داد، دستورالعمل تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی هفته‌ پیش امضا و ابلاغ شد تا روش تفکیک مشخص شود.
به گفته وی، مقرر است در مرحله‌ اول همه‌ اپراتورها اینترنت ثابت و همراه سایت‌‌های دارای ترافیک داخلی را به کاربران اعلام کنند تا در صورت استفاده کاربران از این سایت‌ها، 50 درصد تخفیف نسبت به قیمت اینترنت بین‌الملل دریافت کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود، علاوه بر تفکیک ترافیک داخلی و خارجی، ترافیکی که از ixp-ها (مراکز تبادل ترافیک داده) عبور می‌کند یا عبور نمی‌کند نیز تفکیک خواهد شد.
به گفته عمیدیان ، اکنون اپراتورها برای اجرای این تفکیک مشتاق هستند زیرا می‌خواهند از شرکت ارتباطات زیرساخت تخفیف بگیرند و پس از آن به مشتریان خود تخفیف بدهند که این دستورالعمل به طور روشن فرایند را مشخص کرده است.

*نظرکارشناسان در باره تفکیک
رییس سازمان نظام صنفی رایانه کشوردر این باره گفته است: برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تفکیک اینترنت داخلی از خارجی و کاهش نرخ اینترنت داخلی، رونق کسب و کار در فضای مجازی را به دنبال می آورد.
«ناصرعلی سعادت» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا یکی از مسائل مطرح در فضای مجازی را کاهش هزینه های مصرف کننده برای افزایش مصرف عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین راهکاری که مردم را به کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات جذب می کند کاهش هزینه دسترسی به این فناوری هاست.
به گفته وی، تلاش آن است که کاربران بتوانند از خدمات نوین بهره برداری کنند بدون آنکه متحمل هزینه های سنگین شوند.
سعادت گفت: هرچه هزینه ترافیک اینترنت داخلی کاهش یابد مردم تشویق می شوند از محتواهایی که در داخل تولید می شود استفاده کنند.
همچنین حسین بوبرشاد استاد فناوری اطلاعات(آی تی IT) دانشکده علوم و فنون جدید دانشگاه تهران درباره شبکه ملی اطلاعات و تفکیک اینترنت داخلی از خارجی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از خصوصیت های شبکه ملی اطلاعات آن است که داده( دیتای) ایرانی در شبکه ایرانی گردش کند و مردم برای آن هزینه ای پرداخت نکنند.

*کلام آخر
اکنون و با اجرایی شدن طرح تفکیک اینترنت داخلی از خارجی می توان گفت زیرساخت مناسبی برای توسعه اشتغال بر این بستر فراهم شده است و جوانان ایرانی می توانند امیدوارانه به ایجاد کسب و کارهای جدید در این زیرساخت ها اقدام کنند و علاوه بر توسعه اشتغال به درآمد های سرشار این کسب و کارها دست یابند .
ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار بر زیرساخت اینترنت نیازمند اعتماد سازی از سوی مسوولان قضایی است تا اجازه ندهند با برخورد های سلبی و کارشناسی نشده این کسب و کارها با مشکل مواجه شوند.
همچنین به گفته محمود واعظی توسعه کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز به بازنگری در قوانین جاری کشور و انطباق آنها با این فضای تازه دارد که دولت در این باره باید با تدوین لوایح موثر و ارسال آنها به مجلس شورای اسلامی به تدوین قوانین جدید کمک کند.

 

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3