پیاده سازی استانداردهای امنیتی در نظام پرداخت / رشد عقب ماندگی با فقدان کیف پول الکترونیکی

درگفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مطرح شد:

فقدان برخی از ابزارهای پرداخت خرد از جمله کیف پول الکترونیک، کارتهای اعتباری و عدم رویه های آفلاین برای تراکنشهای خرد و عدم راه اندازی تراکنش ها با استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای گوشیهای هوشمند و همراه در حوزه پرداخت الکترونیک کاملا مشهود است و همین امر باعث رشد فاصله ما با کشورهای دیگر میشود.

محمدرضا محمودیان معاون مدیر عامل و سرپرست شرکت فناوری و راه حلهای هوشمند سپهر در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص وضعیت بانکداری الکترونیکی در کشور اظهار کرد: در نگاه کلی و با توجه به عوامل و شرایط داخلی از جمله شرایط اقتصادی و مشکلات تحریمهای بین المللی و عدم دسترسی به برخی از منابع سخت افزاری و نرم افزاری و آموزشهای ناکافی نیروی انسانی و همچنین حضور و استقبال کم بخش خصوصی در این حوزه، باید اذعان کرد که وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور از لحاظ تنوع خدمات و کانالهای ارایه سرویس و حجم معاملات در نقطه قابل قبول اما ناکافی قرار دارد .
وی ادامه داد: با این اوصاف با رفع برخی از محدودیتها امکان رشد و توسعه بیشتر نیز فراهم خواهد شد و با توجه به امکانات و محدودیتها وضعیت نامطلوب نیست.
رمضانیان در پاسخ به این سوال که ایران تا چه حدی توانسته همسو با کشورهای خارجی در بخش بانکداری الکترونیک موفقیتهایی را کسب کند؟ گفت: اگر منظور از سایر کشورها، کشورهای توسعه یافته باشد باید گفت که علیرغم تلاش‌های صورت پذیرفته و تنوع خدمات ارایه شده، فقدان برخی از ابزارهای پرداخت خرد از جمله کیف پول الکترونیک، کارتهای اعتباری و عدم رویه های آفلاین برای تراکنشهای خرد و عدم راه اندازی تراکنش ها با استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای گوشیهای هوشمند و همراه در حوزه پرداخت الکترونیک کاملا مشهود است، البته باید بدین مطلب نیز اشاره کرد که در یکی دو سال اخیر تلاش های صورت پذیرفته و حضور استارت آپها و فین تکها به سرعت در حال کم کردن این فاصله است.
معاون مدیر عامل و سرپرست شرکت فناوری و راه حلهای هوشمند سپهر افزود: در بخش تراکنشهای لوکال یا داخلی، خدمات پرتعداد و متنوعی ارایه شده و تلاش های پرشتاب برای کم کردن فاصله با کشورهای توسعه یافته علیرغم محدودیت های برشمرده شده ادامه دارد و دست اندرکاران امیدوارند با سرعت بخشی در حوزه تدوین قوانین و مقررات و کاهش برخی از محدودیتهای بین المللی در فضای پسا برجام و با تکیه به نیروهای جوان و متخصص شرایط برای خلق نوآوری و بهره برداری از رویه ها و ابزار های جدید هر چه بیشتر مهیا شود

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه تراکنشها و استفاده از کارتهای بین المللی و ارایه خدمات به آنها در داخل کشور هنوز هم موانع بسیار جدی وجود دارد و تا به امروز رخداد قابل توجه و مملوسی حادث نشده است.
محمودیان در پاسخ به این پرسش که آیا بانکداری الکترونیک توانسته جوابگوی مشتریان خود باشد؟ تصریح کرد: در بخش پرداختهای خرد و جابجایی وجوه  بین  خریداران کالا و خدمات و عرضه کنندگان و فروشندگان یا اصطلاحا B to C و بالعکس تا حد زیادی نیازهای مصرف کنندگان خدمات بانکداری الکترونیک  تامین شده است اما در سایر بخش ها از جمله  B to B  و  B to G  و بالعکس نیازمند تولید سامانه ها و ابزارهای جدید و فوق العاده ایمن که بتواند نیازهای واحدهای مالی صنایع بزرگ و حرف گوناگون را تامین کنند.

معاون مدیر عامل و سرپرست شرکت فنآوری و راه حل های هوشمند سپهر در رابطه با  وضعیت امنیت شبکه در بانکداری الکترونیک در کشور اذعان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات قابل انتشار و در دسترس، نظام پرداخت و بانکداری الکترونیک کشور تاکنون توانسته در مقابل تهدیدات بالقوه و بالفعل کارنامه قابل قبولی در حوزه امنیت بجای گذارد و اغلب سوء استفاده ها ، تقلب ها و کلاهبرداری های مشاهده شده به دلیل عدم حفاظت افراد (مصرف کنندگان خدمات) از اطلاعات شخصی و محرمانه بوده است.

محمودیان در پاسخ به این سوال که برای اتصال به شبکه های بین المللی چه بسترهایی را باید در کشور فراهم کرد؟ اظهار کرد: در خصوص ارتباط با شبکه های بانکداری بین المللی نیز اگر مقصود پرداختهای خرد و استفاده از کارت یا ابزارهای مدرن جایگزین مثلا موبایل باشد،  دریافت خدمات توسط هم وطنان در خارج از کشور و ارایه خدمات به گردشگران خارجی در داخل کشور در دو حوزه عمده نیاز به آمادگی داریم .
وی ادامه داد: در ابتدا تهیه ، ایجاد و بهره برداری از امکانات فنی در قالب سخت افزارها ،نرم افزارها، اتصال به شبکه های پرداخت منطقه ای و بین المللی و پیاده سازی رویه ها و استانداردهای لازم و عقد قرارداد با شرکت های مطرح در این زمینه الازامی است و دوم  امکان نقل و انتقال پول حاصل از این عملیات به داخل و خارج از کشوراز طریق شبکه رسمی و بین المللی تبادلات بانکی مهم است.
محمودیان در پایان خاطرنشان کرد: در کشور تجربیات خوبی در گذشته و قبل از اعمال تحریم های همه جانبه وجود داشته است و برخی از بانکهای بزرگ کشور از جمله ملی و صادرات این خدمات را به مشتریان خود در دو حوزه صدور و پذیرش ارایه می کردند، بنابراین با توجه به توان و تجربه موجود در کشور امکان فراهم کردن شرایط بسیار مهیااست و نهادهای مختلف و شرکتها و بانکهای مختلفی مشغول ایجاد زیر ساختهای قانونی ، حقوقی و فنی و عملیاتی برای شروع مجدد این فعالیت ها هستند تا در صورتی که امکان نقل و انتقال وجوه حاصل از این عملیات فراهم گردد به سرعت مبادرت به ارایه خدمات در این زمینه کنند.
پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  20