پیچیدگیهای خاص نظام بانکداری کشور در حوزه پرداخت / لزوم هماهنگی نظام بانکی با استانداردهای جهانی

ترک تبریزی در گفتگو با پایاگاه خبری بانکداری الکترونیک:

نظام بانکداری کشور در مقایسه با نظام بانکداری سایر کشورها و حتی کشورهای پیشرفته دارای پیچیدگیهای خاصی در حوزه هایی نظیر پرداخت، سوییفت بانکی، خدمات و تسهیلات است که باعث شده است مسایل خاصی گریبانگیر نظام بانکی کشور باشد.

مرتضی ترک تبریزی مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک درمورد وضعیت بانکداری ما به نسبت سایر کشورها گفت: نظام بانکداری کشور در مقایسه با نظام بانکداری سایر کشورها و حتی کشورهای پیشرفته دارای پیچیدگیهای خاصی در حوزه هایی نظیر پرداخت، سوییفت بانکی، خدمات و تسهیلات است که باعث شده است مسایل خاصی گریبانگیر نظام بانکی کشور باشد.
ترک تبریزی با اشاره به پیچیدگی نظام بانکی عنوان کرد: این پیچیدگی محصول مسایل سیاسی- اقتصادی از جمله تحریمهای اقتصادی- فنی است که موجب متفاوت شدن بانکداری ما از نظام بانکداری دیگر کشورها شده است.
وی با تاکید بر لزوم داشتن تعامل با بانکهای خارجی اذعان کرد: هر بانکی پاسخگوی نیازهای مدیران و نیازهای مربوط به دستورهای ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی است اما زمانی که بخواهیم با بانکهای خارجی ارتباط برقرار کنیم از بانک مرکزی انتظار میرود که استانداردهای خود را در یک بازه زمانی معقول ابلاغ کرده تا بانکها بتوانند فعالیتهای خود را با این استانداردها هماهنگ کرده و سپس به تعامل با بانکهای خارجی بپردازند.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در پاسخ به این پرسش که نظام اطلاعاتی بانکها تا چه میزان استاندارد است عنوان کرد: تا زمانی که رگولاتوری یا بانک مرکزی استانداردها را تعیین نکند نمیتوان بر اساس داده های آماری درباره نظام اطلاعاتی اظهار نظر کرداخیرا بانک مرکزی اقدامات خوبی را در حوزه تدوین و اعلام استانداردها به انجام رسانده است.

ترک تبریزی با تاکید بر لزوم شفافیت اطلاعاتی نظام بانکی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مسایل ما استاندارد نبودن نحوه اطلاع رسانی و نحوه گزارش دهی است و دلیل عمده آن عدم تعامل بانکهای کشور با بانکهای خارجی است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هماهنگ شدن با استانداردهای بین المللی خیلی دور از دسترس نیست و همانطور که  به لحاظ کمی دستاورهای زیادی داشته ایم در صورت هماهنگی با استانداردهای بین المللی به لحاظ کیفی نیز به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −  28  =