لزوم افزایش سهم ایران در بازار جهانی ICT

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد:

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ایران یک پنجم سهمی که باید از بازار ICT دنیا داشته باشد را هم اکنون در اختیار دارد، گفت: اگر اپراتورهای تلفن همراه با همین رشد کنونی ادامه دهند و در حوزه های دیگر ICT به همین اندازه کار صورت نگیرد شاهد عدم توازن در حوزه ICT هستیم که در چند سال آینده باعث نابسامانی هایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح پروژه های رایتل با اشاره به اندازه 3850 میلیارد دلاری بازار ICT در دنیا گفت: از آنجاییکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان می شود پس باید به اندازه حدود یک درصد از بازار جهانی ICT جهان یعنی حدود 40 میلیارد دلار را داشته باشیم که اینچنین نیست.

وی با اشاره به زیرساخت های فراهم شده در حوزه ICT طی سه سال و نیم گذشته افزود: هم اکنون متوسط پهنای باند کاربران از 128 کیلوبیت به 1.5 مگابیت رسیده است که امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند. ضمن اینکه در با پروژه های اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت بحث شکاف دیجیتالی نیز کاهش پیدا کرده است و ضمنا سواد دیجیتالی نیز در کشور بالا بهتر شده که همه شاخص ها در این حوزه از بهبود حداقل سه تا چهار برابری خبر می دهد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اگر 2 درصد سهم اقتصادICT در GDP کشور باشد لذا 8 تا 9 میلیارد دلار را از سهم بازار ICT در دنیا را داریم، اظهار کرد: باید این مقدار را به 40 میلیارد دلار برسانیم که با زیرساخت های فراهم شده امیدواریم این اتفاق در دولت دوازدهم رخ دهد و شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

فیروز آبادی یکی از بحث های مهم کشور را بحث عدم توازن در حوزه ICT دانست و توضیح داد: در حوزه ICT چهارلایه داریم که نخست تلکام و شرکت های تلکامی هستند، سپس لایه سرویس ها قرار دارند، در مرحله بعدی کلیه تجارت های مبتنی بر تراکنش و در آخر خرید و فروش محتواست که به جز در بخش تلکام در حوزه های دیگر به یک اندازه نتوانستیم کار بکنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به کارهای جزیی که در حوزه کتاب، بازی های رایانه ای، فیلم و سرویس هایی چون تاکسی در بخش اقتصاد تراکنش انجام شده، اظهار کرد: به دلیل اینکه نظام بانکی قوانین خوبی را نتوانسته متناسب با تلکام داشته باشد، توسعه نداشتیم که اگر رشد اپراتورهای تلفن همراه به همین صورت ادامه پیدا کند و اینطور که پیش بینی می شود ضریب موبایل تا سه تا چهار آینده به 150 درصد در کشور برسد قطعا در این حوزه دچار نابسامانی می شویم که امیدواریم دولت و بخش خصوصی به آن توجه کنند چراکه در دولت آینده از نظر پهنای باند و دسترسی مشکلی نخواهیم داشت.

 

آنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3