چشم انداز پرداخت موبایلی در بازارهای آمریکا و اروپا

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گزارش می‌دهد:

امروز بانکداری الکترونیک وبه طبع آن زیرمجموعه‌هایی نظیر پرداخت موبایلی یکی از اجتناب ناپذیرترین مسایل روز دنیا در حوزه بانکداری است، دراین مقاله سعی شده است به قسمتی از پرداخت موبایلی در کشورهای توسعه یافته اشاره کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، فناوری پرداخت موبایلی از سال ۲۰۱۳ که شرکت اپل وارد بازار پرداخت همراه شد، رشد چشمگیری کرده است. در آن زمان، «اپل‌پی» تنها ابزار اصلی پرداخت همراه بود. اما در دو سال اخیر انواع گوناگونی از سیستم‌‌های پرداخت موبایلی مانند «اندرویدپی»، «وال‌مارت‌پی» و «سامسونگ‌پی» روانه بازار شدند. با وجود مزایای ببشمار پرداخت موبایلی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران همچون سطح امنیتی بالا، سرعت در پرداخت و یکپارچه‌‌سازی برنامه‌های وفاداری، به نظر می‌‌رسد پرداخت همراه هنوز در حدی که شایسته آن است جایگاه خود را در میان کاربران پیدا نکرده است که می‌‌تواند به دلیل عدم آگاهی از منافع بی‌شمار آن یا سخت بودن تغییر عادات خرید برای افراد باشد.

استفاده ۲۰درصدی کاربران گوشیهای هوشمند از پرداخت مجاورتی

به رغم رشد دورقمی کیف پول‌های پرداخت مجاورتی همراه در سال‌جاری و آتی، استفاده آمریکایی‌ها از چنین کیف پول‌هایی از جمله اپل‌پی (Apple Pay)، اندرویدپی (Android Pay)، سامسونگ‌پی (Samsung Pay) و نیز اپلیکیشن‌های مارکداری که از کیف پول‌های موبایلی مثل استارباکس‌اپ (Starbucks App)، والمارت‌پی (Walmart Pay)، و سی‌وی‌اس پی (CVS Pay) برخوردارند، در آینده نزدیک قبول عام نخواهد یافت.
امسال، 38.4 میلیون آمریکایی بالای 14 سال، دستکم یک‌بار در شش‌ماه گذشته از گوشی موبایل‌شان برای پرداخت در پایانه فروش یا با کارتخوان (POS) استفاده کرده‌اند. این فقط 19.4 درصد کاربران گوشی هوشمند آمریکایی را تشکیل می‌دهد. تا سال 2020 میلادی، این رقم به 33.1 درصد افزایش خواهد یافت. برایان ییگر، تحلیلگر بازاریابی اینترنتی، در این رابطه می‌گوید: «چندین دلیل برای عدم استفاده گسترده کاربران آمریکایی از پرداخت‌های مجاورتی همراه می‌توان برشمرد. نگرانی‌های امنیتی، برخوردهای مختلف از جانب پذیرندگان، عدم درک ارزشمندی جایگزین کردن پول نقد یا کارت با کلیک یا اسکن یک گوشی هوشمند.» با این‌حال، بازاریابان اینترنتی توقع دارند طی چند سال آینده چنین مشکلاتی رفع شوند تا به رشد استفاده از این نوع پرداخت افزوده شود.
اکثر کاربران پرداخت‌های مجاورتی همراه در ایالات‌متحده جوانانی هستند که 9/11 میلیون نفر آنان در سال 2016 در گروه سنی 34-25 قرار دارند – یعنی 1/31 درصد از کل کاربران. تا سال 2020، این گروه سنی از مرز 21 میلیون نفر خواهد گذشت، گرچه با افزایش استفاده مصرف‌کنندگان مسن‌تر از پایانه‌های فروش (POS)، سهم جوانان به 27.8 درصد کاهش خواهد یافت. نزدیک به 55 درصد کاربران پرداخت‌های مجاورتی همراه در آمریکا در سال 2017 زیر 35 سال خواهند داشت، و بیش از سه‌چهارم زیر 45 سال خواهند بود.
تا پایان سال‌جاری میلادی، تراکنش‌های پرداخت مجاورتی همراه با 183.3 درصد رشد به 27.67 میلیارد دلار خواهد رسید. سال بعد، این رقم با بیش از دوبرابر رشد به 62.49 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود تا سال 2020، تراکنش‌های پرداخت مجاورتی همراه برابر با 314.13 میلیارد دلار باشد. ییگر در این خصوص می‌گوید: «امسال بیش از 90 درصد خرده‌فروشی ایالات‌متحده (4.45 تریلیون دلار) در محیط‌های سنتی مثل مغازه‌های واقعی انجام می‌گیرد که اولویت اول مصرف‌کنندگان برای پرداخت‌های مجاورتی است. افزایش پذیرش گسترده‌تر پرداخت‌های مجاورتی در میان کاسبان، میانگین خرج پول با چنین روش‌هایی را بالاتر برده که خود کمکی است برای توضیح چرایی رشد بسیار بیشتر ارزش تراکنش‌ها نسبت به تعداد کاربران.
اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی فرد به فرد (P2P) مثل «ونمو» (Venmo) و اسکوِر کرش (Square Crash) نسبت به پرداخت‌های مجاورتی موبایلی مقبولیت بسیار بیشتری در میان مصرف‌کنندگان آمریکایی به دست آورده‌اند. بازاریاب اینترنتی مذکور، پرداخت موبایلی فرد به فرد را تراکنشی تعریف می‌کند که با استفاده از گوشی به عنوان روش پرداخت از طریق مرورگرها و اپلیکیشن‌های موبایل میان دو فرد انجام می‌گیرد. امسال، 45.8 میلیون نفر از آمریکایی‌های بالغ – نزدیک به یک‌سوم کاربران بالغ گوشی هوشمند در آمریکا – دستکم یک‌بار در ماه از اپلیکیشن پرداخت فرد به فرد استفاده خواهند کرد. این رقم تا سال 2018 بیش از یک‌سوم جمعیت آمریکا خواهد شد. ارزش کل تراکنش‌های موبایلی فرد به فرد در این سال به 59.42 میلیارد دلار و در سال بعد از آن به 92.10 میلیارد دلار خواهد رسید.

درآمد یک میلیارد یورویی کیف پول‌های موبایلی در اروپا
یک گزارش جدید منتشر شده است که نحوه تطبیق کیف پول‌هایی موبایلی مثل اپل‌پی (Apple Pay)، اندرویدپی (Android Pay)، و سامسونگ‌پی (Samsung Pay) و دیگر انواع کیف پول که در نقاط دیگر جهان طراحی شده را برای متناسب شدن با ویژگی‌های خاص بازار پرداخت‌های اروپایی مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش تازه منتشر شده تکامل بازار پرداخت‌های موبایلی در اروپا و نیز موانع رواج کیف پول‌های موبایلی در دیگر بازارها را با جزئیات کامل تجزیه و تحلیل می‌کند. ارائه‌کنندگان کیف پول‌های موبایلی برای تطبیق محصولات‌شان با ویژگی‌های فنی و کسب‌وکاری خاص بازارهای اروپایی، به تازگی دست به اقداماتی زده‌اند.
یافته‌های اصلی این گزارش عبارتند از:
الف) کیف پول‌های موبایلی در ایالات‌متحده آمریکا و کره‌جنوبی طی دوره آغاز به بهره‌برداری‌شان (دوره معرفی مقدماتی) دچار موانعی شده‌اند اما هم‌اکنون سریعا از جانب مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ب) تاکنون در اروپا، هم نهادهای مالی و هم متصدیان شبکه موبایلی کوشیده‌اند دست به معرفی راهکارهای پرداخت موبایلی بزنند اما تاکنون نتوانسته‌اند در بازارهای بزرگ مقبولیتی کسب کنند.
ج) عواید صنعت پرداخت و کارت‌های اعتباری به‌خاطر قوانین پیشنهادی اخیر درباره سقف مبادلات در منطقه (اروپا) روندی نزولی گرفته است.
د) شمار تراکنش‌های کیف پول موبایلی در اتحادیه اروپا طی سالیان 2016 الی 2021، با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) به میزان 61.8 درصد، افزایش خواهد یافت.
ه) پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) کل عواید کیف پول‌های موبایلی در صنعت پرداخت طی سال‌های 2016 الی 2021 به میزان 50 درصد باشد و تا سال 2021 میلادی از یک‌میلیارد یورو فراتر رود.
مدیرعامل شرکت اسمارت اینسایتس (Smart Insights)، تیری اسپنجارد، در این رابطه توضیح می‌دهد: کارایی، بخش‌بندی و عواید عملیاتی کمتر از جمله ویژگی‌های بازار پرداخت اروپا هستند. فروشندگان کیف پول‌های پرداخت (Pay Wallet) که اندازه و پویایی بازار اروپا چشم‌شان را گرفته است، در تلاش برای کسب مقبولیت عام در بازار اروپا چنین محدودیت‌هایی را مدنظر دارند.
پایان پیام/
ترجمه و تنظیم: اسد حیدری

منابع:
http://www.paymentscardsandmobile.com/smartphone-users-use-proximity-mobile-payments/
http://www.paymentscardsandmobile.com/wallet-europe-will-generate-e1-billion-revenue/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  60  =  65