تولید و عرضه سکه پارسیان ممنوع شد/آغاز جمع‌آوری سکه‌های پارسیان

بانک مرکزی تولید و عرضه پلاک‌های طلا با عنوان سکه موسوم به پارسیان، هخامنشی و پاسارگاد را ممنوع اعلام کرد. در همین حال معاون سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به آغاز طرح جمع‌آوری سکه‌های پارسیان از بازار گفت: اتحادیه طلا و جواهر متقبل شده تا بدون ضرر و زیان، این سکه‌ها را از بازار جمع‌آوری کرده و امحا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تولید و عرضه پلاک‌های طلای (با عنوان سکه) موسوم به پارسیان، هخامنشی، پاسارگاد و … ممنوع است.

براین اساس طبق قانون، ضرب سکه طلا منحصراً در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و تولید و‌عرضه پلاک‌های طلای پارسیان، هخامنشی، پاسارگاد و … به صورت مدوّر و با عنوان سکه در نام تجاری مصنوع، غیرقانونی و ممنوع می‌باشد.

شایان ذکر است پلاک‌های‌ مذکور‌هیچ‌گونه ارتباطی به بانک‌های فعال در کشور از قبیل پارسیان، پاسارگاد و … ندارد و صرفاً از یک نام اقتباس گردیده ‌است.

در همین حال جواد تقوی  به مهر گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان یک دستگاه نظارتی، عملیات نظارت را بر بخش‌های دولتی و خصوصی به عهده دارد و منعی برای ورود آن به هیچ حوزه‌ای برای نظارت وجود ندارد.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: از آنجا که هر کالا و خدمتی یک متولی دارد، بانک مرکزی نیز بر روی بازار سکه و طلا به خصوص سکه‌های پارسیان تامل بیشتری داشته است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در موضوع سکه‌های پارسیان همکاری کرده است.

وی تصریح کرد: در این میان، به دلیل تشابه نوع سکه‌هایی که در حوزه‌های مختلف از سوی بخش‌خصوصی به فروش می‌رسد و نیز تفاوت عیاری که مبنای عمل بانک مرکزی در بازار سکه پارسیان است، هماهنگی با اتحادیه طلا و جواهر به عمل آمده تا اگر این سکه‌ها از نظر کیفیت و عیار اشکالاتی دارند، از بازار جمع‌آوری شوند تا مردم دچار ضرر و زیان نشوند.

به گفته تقوی در این قضیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همکاری لازم را داشته است و البته اتحادیه طلا و جواهر نیز وارد عمل شده و بدون ضرر و زیان، سکه‌های پارسیان را از مردم خرید کرده و امحا می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  44  =  51