حذف مقررات دست و پاگیر در راه اندازی فین تک

مدیرعامل شرکت توسعه پیشگامان پویا فین تک ها را از جمله فرصت های جدید کاری برای جوانان نوآور و خلاق دانست و خواستار کاسته شدن از مقررات پیچیده و آئین نامه های مرتبط با این کسب و کار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مجید شکوهی درباره نقش و جایگاه بانک مرکزی در مواجهه با فین تک ها به عنوان مدل های کسب و کار جدید گفت: فین تک ها از راهکارهای توسعه بخش خصوصی هستند و بهتر است برای توسعه بخش خصوصی، سیستم های دولتی از آنها فاصله بگیرند.

وی وارد نشدن دولت به امور اجرایی در فین تک ها را ضروری دانست و افزود: دولت و بانک مرکزی می توانند با وارد نشدن به کسب و کارهای جدید از جمله فین تک ها، فضا را برای توسعه بخش خصوصی و فعالیت آنها در این زمینه باز کنند.

شکوهی با بیان اینکه فین تک ها بیشتر توسط جوانان خوش فکر و نوآور وارد بازار می شوند، اظهار داشت: فین تک ها از جمله فرصت های جدیدی هستند که از طریق آن جوانان می توانند وارد بازار کار شوند ولی لازمه این موضوع ایجاد فضای مناسب است.

این کارشناس حوزه بانکی خواستار رفع موانع موجود در توسعه کسب و کارهای جدید از جمله فین تک ها شد و افزود: دولت به معنای عام آن می توانند با تدوین مقررات و آئین نامه های جدید راهگشا و صرفاً نظارتی و وارد نشدن به امور اجرایی، یک فضای حمایتی از کسب و کارهای جدید از جمله فین تک ها ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: دولت و بانک مرکزی می توانند با کاستن از مقررات، چارچوب ها، ضوابط و آئین نامه های پیچیده کنونی، تا حد زیادی از مسائل مرتبط با فین تک ها کاسته و فضا را برای توسعه این کسب و کار فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه پیشگامان پویا ادامه داد: بانک مرکزی همزمان با نقش نظارتی خود می تواند مانع از ایجاد انحصار در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و زیر مجموعه های آن شده و به نیروهای جوان، خلاق و نوآور اجازه دهد وارد بازار شوند.

شکوهی درباره نگرانی های موجود مبنی بر امکان خلق پول توسط فین تک ها گفت: این موضوع البته به پرو‍ژه و مدل نوآوری در فین تک ها بستگی دارد؛ لذا هر مورد پیشنهادی را باید از این نظر بررسی کرد زیرا نمی توان حکمی کلی درباره تمامی آنها داشت؛ البته این امکان وجود دارد که در برخی از موارد خلق پول نیز صورت بگیرد که باید از ابزارهای نظارتی استفاده کرد، اما بسیاری از فین تک ها اساساً خلق پول نمی کنند بلکه به خدمات دهی به مشتریان می پردازند.

این کارشناس مسائل بانکی در عین حال بر نقش نظارتی بانک مرکزی درباره بانکداری الکترونیک و فین تک ها تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان پویا درباره اینکه مدل مطلوب برای کسب و کار PSP ( شرکت های پرداخت) چیست؟، گفت:PSPها در طول بیش از ۱۰ سالی که از فعالیت آنها می گذرد به پختگی رسیده اند؛ و مدلی که در حال حاضر اجرا می شود نتیجه تجربه، محدودیت ها و امکانات در طول این مدت بوده است. تعدادی از آنها در کشور جاافتاده و در حال خدمات رسانی تحت نظارت شاپرک و بانک مرکزی هستند.

شکوهی خاطرنشان کرد که شاپرک در فواصل زمانی معین PSPها را مورد بازرسی قرار داده و اشکالات احتمالی را رفع می کند؛ این موضوع باعث شده تا شرایط نسبت به سال های گذشته بسیار منظم تر شود.

وی نصب کارتخوان های متعدد در فروشگاه ها را از جمله معضلات PSPها دانست و پیشنهاد داد بحثی فراگیر که جنبه دستوری نداشته باشد و بیشتر ناظر بر ایجاد شرایط رقابتی و غیر انحصاری در بازار باشد،‌ برای بررسی مدل های کسب و کار PSPها بین کارشناسان، فعالین و مسئولین آغاز شود.

یادآور می شود، فین‌تک به اپلیکیشن‌های جدید، فرایندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکار جدید در صنعت خدمات مالی گفته می شود.

 ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2