سهام عدالت چکی می شود

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: سهام عدالت در کشور چک با عنوان کوپن سهام انجام شده و تجربه خوبی رقم زده است بنابراین از تجربه این کشور بهره می گیریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سفیر و گروهی از مقامات اقتصادی کشور چک در سازمان خصوصی سازی حضور یافتند و به تبادل اطلاعات درباره اجرای سیاست خصوصی سازی در این کشور و نیز ایران پرداختند.

در این جلسه که معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی نیز حضور داشت، پوری حسینی گزارش کاملی از اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور و نیز شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی بویژه سرمایه گذاران کشور چکسلواکی در اقتصاد ایران و نیز واگذاری های این سازمان ارائه داد.

همچنین در این دیدار رئیس کل و معاونین سازمان خصوصی سازی بر لزوم گسترش همکاری های دو جانبه میان کشورهای ایران و چک در زمینه جذب سرمایه گذاری مشترک و تبادل تجربیات در زمینه خصوصی سازی تاکید شد.

 

از تجربه سایر کشورها در زمینه سهام عدالت استقبال می کنیم

 

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: سهام عدالت در کشور چک با عنوان کوپن سهام انجام شده و تجربه خوبی نیز در این کشور رقم زده است که بر این اساس می توان از تجربه کشور چک در این زمینه بهره جست و از این موضوع استقبال می کنیم.

پوری حسینی افزود: در حال حاضر بخش زیادی از اقدامات مربوط به طرح سهام عدالت در کشور انجام شده و تا زمان آزادسازی این سهام نیز فرصت زیادی باقی مانده است و بر این اساس می توان از تجربه کشور چک در این زمینه بهره جست و از این موضوع استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی از موانع حضور سرمایه گذاران خارجی در واگذاری های خود اطلاع دارد اما حل این مشکلات از دست و اختیار سازمان خصوصی سازی خارج است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اذعان داشت: با فرض اینکه این مشکلات در زمان کوتاهی حل شود اشتیاق داریم اطلاع رسانی خوبی از واگذاری های دولت به سرمایه گذاران خارجی داشته باشیم.

وی با بیان این که کشور چک در سالهای دور سرمایه گذاری خوبی در صنعت ایران داشته است، گفت: بر این اساس علاقه مندیم صنایع و تکنولوژیهای صنایع و بنگاههای ما بروزرسانی شود که از این موضوع استقبال می کنیم و امیدواریم در آینده شاهد تبادلات اقتصادی بیشتر میان ایران و کشور چک باشیم.

همچنین زهره عالی پور معاون سازمان خصوصی سازی نیز در جریان این بازدید گفت: سازمان خصوصی سازی تلاش می کند در اقتصاد کشور، مردم و بخش خصوصی حضور پررنگتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیاست خصوصی سازی در کشورهای دنیا شبیه یکدیگر است و تفاوت اجرای آن در وضعیت مختلف اقتصادی آنها است، افزود:‌ اجرای خصوصی سازی در ایران زمانی آغاز شد که حدود ۸۵ درصد اقتصاد در دست دولت بود که این موضوع به این معنی است که نه تنها مالکیت در دست دولت بوده، بلکه قانون گذاری و صدور مجوزها نیز توسط دولت انجام می شده است.

وی اضافه کرد: هر چند شرایط اجرای خصوصی سازی در ایران سخت تر از سایر کشورها بوده است اما بر این اساس تلاش شده اجرای این سیاست با بهبود فضای کسب و کار همزمان باشد.

عالی پور ادامه داد: داشتن منابع مالی کافی خریداران و بخش خصوصی تنها بخش کوچکی از مشکلات اجرای خصوصی سازی در ایران است که بر این اساس تلاش شده با ایجاد شرایط آسان تر، شرایط بخش خصوصی در واگذاری های دولت تسهیل شود. به عنوان مثال اگر شرکتی دارای وضعیت نامناسب بوده و نیازمند اصلاح ساختار باشد، شرایط آسان تری را برای واگذاری آن درنظر می گیریم تا از این نظر بخش خصوصی بتواند راحت تر آن شرکت را خریداری کند و به اصلاح ساختار و بهبود شرایط آن بپردازد.

وی گفت: انتخاب استراتژی مشخص در اجرای سیاست خصوصی سازی در اقتصاد ایران که وابسته به نفت نیز است بسیار اهمیت دارد و برای عبور از این مشکل باید هم مالکیت و هم مدیریت شرکتها و بنگاهها به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون سازمان خصوصی سازی افزود: موفقیت اجرای سیاست خصوصی سازی در گرو تغییر نگاه مدیران ارشد است و بر این اساس باید فضای کسب و کار نیز نه تنها برای خصوصی سازی بلکه برای داشتن اقتصادی آزاد فراهم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  30