هدف رییس جمهور روحانی از تغییرات در دولت

مسلما اگر روحانی قصد ترمیم کابینه را داشت باید پس از انتخابات مجلس دهم و با توجه به حمایت فراکسیون امید این تغییرات را انجام می داد. تغییرات در کابینه در وهله کنونی نمی تواند پیامی جز کسب رضایت اصلاح طلبان،‌ منتقدان همراه و بدنه مردمی دولت داشته باشد. ضمن اینکه این تعییرات با استقبال فراکسیون امید نیز همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از مدت ها قبل زمزمه های استعفا و یا برکناری برخی از وزرای کابینه یازدهم به گوش می رسید و گمانه زنی درباره گزینه های احتمال تغییر در کابینه به خبر ل محافل خبری و سیاسی بدل شده است.
 
در هفته گذشته بحث استعفای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از سایر گزینه ها در رسانه ها مطرح شد و واکنش بسیاری از فعلان سیاسی و فرهنگی کشور را نیز به همراه داشت. حتی گمانه زنی ها راجع به جانشین احتمالی وی آغاز شد.

سرانجام سه شنبه 27 مهرماه، خبر استعفای جنتی از وزارت ارشاد تایید شد. با این حال این پایان ماجرا نبود. رییس جمهور روحانی پس از جلسه هیات دولت از دو وزیر دیگر کابینه یازدهم نیز خواست تا استعفای خود را از مقام وزارت تقدیم کنند.

همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد فانی وزیر اموزش و پرورش و گودرزی وزیر ورزش و جوانان گزینه های دیگر روحانی برای تغییر در دولت بودند. دو وزیری که با توجه به عملکرد نه چندان قابل دفاع سه ساله خود، انتقادات بسیاری را از سوی مردم و حتی فعالان سیسی و اجتماعی متوجه خود ساخته بودند.

جالب آنکه فانی و گودرزی دو وزیری بودند که پس از کش و قوس بسیار بین مجلس نهم و دولت یازدهم و سنگ اندازی های متمادی نمایندگان مجلس قبل در عدم رای اعتماد به گزینه های اصلی روحانی برای تصدی این دو وزارتخانه، به وزارت رسیده بودند و اکنون قبل از پایان عمر دولت مجبور به خداحافظی از کابینه شده اند. تجربه نیز نشان داده است در اکثر موارد، هر گاه گزینه هایی غیر از نفرات اصلی مدنظر رییس جهور به عنوان وزیر انتخاب شوند نه تنها اقبال کمتری در جلب رضایت مردم دارند، بلکه در رسیدن دولت به اهداف خود با سایر وزرا و رییس جمهور وقت دارای هماهنگی کمتری خواهند داشت.

استعفای فانی در حالی مطرح می شود که طرح استیضاح وی با 45 امضا در مجلس شورای اسلامی  اعلام وصول شد. این دومین بار است که وزیر آموزش و پرورش باید برای پاسخگویی به طراحان استیضاح خود در مجلس حاضر شود.

اولین بار استیضاح علی‌اصغر فانی،  در چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و علی اصغر فانی بعنوان وزیر آموزش و پرورش ابقاء گردید. گرچه نمایندگان دلیل استیضاح فانی را اوضاع معیشتی فرهنگیان و مشکلات نظام اموزشی عنوان می کردند، اما مشخص بود دلیل اصلی استیضاح وی انتصاب برخی مدیران بوده است.

با این حال بار دیگر بحث استیضاح وی مطرح شده است. استیضاحی که محورهای آن صندوق ذخیره فرهنگیان، نظام آموزشی و باز هم انتصاب مدیران فانی است. ولی این بار با توجه به اخبار رسیده درباره درخواست روحانی برای استعفای وی مشخص است فانی حتی از حمایت رییس جمهور برای ابقای خود نیز برخوردار نیست.

در صورتی که وزیر آموزش و پرورش با درخواست رییس جمهور موافق نموده و استعفای خود را تقدیم نماید، بی شک طرح استیضاح وی خود به خود ملغی خواهد شد و جانشین وی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می شود . با توجه به تغییر نمایندگان مجلس در دوره دهم  و وزن اصلاح طلبان در مجلس، می توان امیدوار بود که شخص هماهنگ تری با دولت جایگزین فانی شود.

گرچه خبر استعفای فانی و درخواست رییس جمهور از وی در بسیاری از رسانه های حامی دولت منتشر شده، اما همچنان فانی بر عدم استعفای خود تاکید داشته و امروز در مصاحبه با خبرگزاری دلواپس تسنیم استعفای خود را تکذیب کرده است.

اما اگر سیاست فانی همانطور که در یکی دو روز اخیر از خود بروز داده مخالفت با درخواست رییس جمهور باشد و تمایل به ادامه کار در سمت وزارت داشته باشد، باید هفته آینده به موافقان استیضاح خود پاسخگو باشد. در حالی که احتمال دارد رییس جمهور وی را در جلسه استیضاح همراهی نکرده و از حمایت کافی برخوردار نباشد. در این شرایط احتمال برکناری وی توسط مجلس قوت می گیرد. مگر آنکه وی بتواند نمایندگان را درباره محورهای استیضاح قانع نماید و مسلما باید برای این کار تغییراتی در مدیران و چهره های اصلاح طلب وزرات متبوع خود بیش از پیش لحاظ نماید.

اتفاقی که مسلما به مذاق اصلاح طلبان و حامیان دولت خوش نیامده و آینده سیاسی فانی را نیز با چالش های فراوان مواجه خواهد ساخت.

با این حال مشخص است تصمیم روحانی جدا از تغییر ناخواسته جنتی که تحت فشار صورت پذیرفته است، احترام گذاشتن به نظرات بدنه اجتماعی دولت، همراه ساختن حامیان اصلاح طلب خود و دولت و هم چنین ارتقای جایگاه خود دربین افکار عمومی است. به خصوص درباره نغییر فانی و این که بدنه آموزش و پرورش اهمیت خاصی برای ه برای اصولگرایان داشته و به همان دلیل هم برای اصلاح طلبان داشته و دارد.

مسلما اگر روحانی قصد ترمیم کابینه را داشت باید پس از انتخابات مجلس دهم و با توجه به حمایت فراکسیون امید این تغییرات را انجام می داد. تغییرات در کابینه در وهله کنونی نمی تواند پیامی جز کسب رضایت اصلاح طلبان، منتقدان همراه و بدنه مردمی دولت داشته باشد. ضمن اینکه این تعییرات با استقبال فراکسیون امید نیز همراه شده و عارف اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات مردم بود و من در این راستا از دولت تشکر می کنم. اگر چه این موضوع یکی دو ماه دیر اتفاق افتاد ولی در این راستا امیدوارم که بازتاب مثبتی در ایجاد فضای جدید داشته باشد.
به هرحال رییس جمهور که علی رغم میل باطنی خود و به دلیل فشارها متعدد اکنون مجبور به تغییر وزیر ارشاد مورد حمایت خود شده است خواسته تا با تغییر دو وزیر مورد انتقاد حامیان خود، یک نوع موازنه برقرار نماید. مطلوب آقای رییس جمهور علی رغم وجود برخی انتقادات تغییرات در کابینه بعدی بوده است.

اعتدال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄    =  1