چند و چون صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

مدیرعامل بیمه‌ رازی تشریح کرد

مدیرعامل بیمه رازی معتقد است صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان احتمالا شبیه صندوق‌های بازنشستگی باشد که بسیار دچار مشکل شده است. او می‌گوید در این موضوع اگر مردم از شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه می‌خریدند طرح بیمه ساختمان‌های مسکونی بهتر انجام می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یونس مظلومی در نشست خبری که در ساختمان بیمه رازی برگزار شد، درباره‌ لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث که در اواخر مهرماه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، گفت: من چندان از آن قانونی که تصویب شد اطلاعی ندارم، چون در آن چیزی که به داخل مجلس رفت قرار بود که شرکت بیمه بازرگانی هم در آن صندوق مشارکت داشته باشد و اصولا ریسک‌ها توسط شرکت‌های بیمه پوشش داده شود.

وی افزود: ولی اگر قرار باشد صندوق بیمه به مجموعه صندوق‌های دولت اضافه شده و حق بیمه‌ها آنجا نگهداری شود و بعد از آن دولت آن مبالغ را خودش سرمایه‌گذاری کند، احتمالا آن صندوق شبیه همین صندوق‌های بازنشستگی که دچار مشکل شده‌اند می‌شود و آن صندوق هم به آخر عاقبت همان صندوق‌ها ممکن است دچار شود.

مدیر عامل بیمه رازی در پاسخ به این‌که آیا صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان روی فروش بیمه‌های آتش‌سوزی منازل مسکونی تاثیر دارد و آیا سهم آنها را پایین می‌آورد، گفت:امیدوار هستیم که آن صندوق به گونه‌ای دیده شود که مشارکت شرکت‌های بیمه هم در آن وجود داشته باشد، ولی از آنجایی که متاسفانه صنعت بیمه در بحث فروش بیمه‌های خانوار از جمله بیمه‌های منازل مسکونی و آتش‌سوزی موفق نبوده، نمی‌شود گفت صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان تاثیر آنچنانی بر روی این بیمه‌نامه‌ها خواهد داشت، چون اصولا بیمه منازل مسکونی سهم بسیار کمی از حق بیمه‌های ما را تشکیل می‌دهد، همان بیمه‌هایی هم که وجود دارد مربوط به ساختمان‌هایی می‌شوند که هیات مدیره‌اش به دلیل قانون تملک آپارتمان‌ها که آنها را مجبور کرده ساختمان‌ها را بیمه کنند به صورت اجباری یک بیمه آتش‌سوزی خریده‌اند، بنابراین بودن و نبودن این صندوق تاثیری در این نوع بیمه‌نامه‌ها ندارد، چرا که بیمه‌های آتش‌سوزی منازل مسکونی از کل حق‌بیمه‌ای که صنعت بیمه تولید می‌کند ناچیز است.

مظلومی اضافه کرد: اگر صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان باعث ایجاد فرهنگ بیمه‌کردن شود خیلی خوب است نمونه‌اش هم بیمه شخص ثالث است که باعث شده فرهنگ بیمه شخص ثالث اتومبیل‌ها در بین مردم جا بیفتد و حتی در حال حاضر افرادی هستند که وقتی اتومبیل‌شان بیمه شخص ثالث نداشته باشد آن را از پارکینگ منزل خارج نمی‌کنند. اما از دیدگاه من اگر مدلی که در این مورد در ترکیه ایجاد شد برای ما نیز انجام می‌شد و عملا مردم از شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه می‌خریدند بهتر هم بود نسبت به این‌که حق بیمه را روی قبض برق بپردازند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا صنعت بیمه در حوزه‌ فعالیت‌های بیمه‌ای موفق نبوده، اظهار کرد: در سال‌های گذشته آن اراده‌ای که باید در این زمینه وجود می‌داشت، نداشت. انشالله با تغییراتی که در سطح مدیریت ارشد نهاد حاکمیت صنعت بیمه کشور ایجاد شده این اتفاق‌ها در آینده نزدیک بیفتد که البته تا آنجا که من اطلاع دارم، خواهد افتاد ولی یک عامل اصلی دیگر بحث تحریم‌ها بوده، چرا که وقتی ما نمی‌توانستیم انتقال خسارت یا انتقال حق بیمه داشته باشیم طبیعی بود که نمی‌توانستیم فعالیت بین‌المللی داشته باشیم. امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها و برداشته شدن مشکل سوئیفت و انتقال حق‌بیمه و خسارت، فعالیت‌های بیمه بین‌المللی شروع شود. البته یکی از نقاط شروع  ارتباطات بین‌المللی، دریافت رتبه اعتباری از CI است (Capital intelligence) و این حداقل کاری است که باید کرد اگرچه این رتبه باید رتبه‌ بالایی باشد.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان این‌که شرکت بیمه رازی به تازگی موفق شده از موسسه CI رتبه اعتباری دریافت کند، بیان کرد: در چهارشنبه گذشته به صورت رسمی رتبه بیمه رازی اعلام شد و این شرکت از آن روز، دارای رتبه اعتباری از اتحادیه اروپاست و اولین شرکت بیمه‌ای در ایران است که به صورت بین‌المللی رتبه اعتباری دریافت کرده است.

مظلومی افزود: شرکت‌های بیمه به دو دسته تقسیم می‌شوند، شرکت‌هایی که دارای رتبه اعتباری هستند و شرکت‌هایی که رتبه اعتباری ندارند، آنهایی که رتبه اعتباری ندارند به این معنی نیست که در کل اعتبار ندارند، بلکه یعنی اعتبارشان در سطح بین‌المللی مورد سنجش قرار نگرفته است، مخصوصا برای بیمه‌گذاران بین‌المللی که می‌خواهند ریسک‌های خود را نزد شرکت بیمه، بیمه کنند. شرکت‌های فاقد رتبه اعتباری برایشان به عنوان گزینه تلقی نمی‌شود.

وی با بیان این‌که بیمه رازی در سطح بین‌المللی رتبه B+ گرفته است، تصریح کرد: قانون نانوشته‌ای در مورد موضوع رتبه اعتباری موسسات مالی وجود دارد به این شکل که هیچ وقت رتبه اعتباری یک شرکت بیمه یا یک موسسه مالی و یا یک بانک را از رتبه اعتباری خود کشور بالاتر در نظر نمی‌گیرند. امیدواریم که با تدابیر دولت در آینده رتبه اعتباری کشورمان ارتقاء پیدا کرده و به تبع آن رتبه بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های بیمه هم بتواند ارتقاء پیدا کند.

این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به این‌که آیا قصد دارید که مجوز قرارداد اتکایی از خارج دریافت کنید، گفت: ما قبلا این کار را کرده‌ایم و در مورد موافقت بیمه مرکزی را دریافت کردیم فقط یکسری مراحل اداری‌اش مانده که به زودی انجام می‌شود و خواهیم توانست بیمه اتکایی از خارج داشته باشیم.

مظلومی در پاسخ به این‌که آیا با گرفتن رتبه اعتباری فعالیت‌های بین‌المللی برای شما افزایش پیدا خواهد کرد و سودآوری شرکت تغییری خواهد داشت، توضیح داد: متاسفانه ما در سال‌هایی که تحریم بودیم نتوانستیم با تعدادی از بیمه‌گران خوب همکاری داشته باشیم. ما مجبور بودیم از بیمه‌گران درجه آسیایی استفاده کنیم و می‌دانیم که بیمه‌گر درجه یک آسیایی از بیمه‌گران درجه یک اروپایی سطح و توانایی‌شان پایین‌تر است. در سال‌های تحریم ما مجبور شدیم لیدر قراردادهای اتکایی را تغییر دهیم و امیدواریم با تغییراتی که در سطح کشور ایجاد شده مجددا بتوانیم قراردادهای اتکایی‌مان را با بیمه‌گران رتبه بالاتر ببندیم، قطعا این موضوعات در سودآوری‌مان می‌تواند تاثیر داشته باشد چون باعث می‌شود ریسک‌های بیشتری را قبول کنیم و اعتماد بیمه‌گذاران‌مان بیشتر جلب کنیم.

وی در پاسخ به این‌که نظرتان درباره‌ اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث چیست، ادامه داد: قانون بیمه شخص ثالث بیشتر براساس حفظ بیشتر حقوق آسیب‌دیدگان تغییر پیدا کرده است. این قانون مخصوصا در تغییراتی که در ماده سه‌اش به وجود آمده خواسته هر نوع حادثه‌ای که برای هر شخصی اتفاق می‌افتد را پوشش دهد. امیدواریم حق بیمه قانون جدید براساس پیشنهادی که شورای عالی بیمه تثبیت کرده و به هیات دولت ارائه داده به همان صورت تایید شود. ماده سه قانون هم باید حق بیمه‌اش بازنگری شود، چون تعهداتش نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به سوالی درباره‌ رقابت قیمتی در بیمه‌های عمر و شخص ثالث بیان کرد: من هنوز در مورد بیمه عمر ندیده‌ام که قیمت‌ها با هم خیلی تفاوت داشته باشد، چون شرکت‌ها از آیین‌نامه ۶۸ و محاسبات حق بیمه تبعیت می‌کند. در مورد بیمه شخص ثالث هم با توجه به قانون جدید که از ۲۹ مردادماه اجرایی شد شرکت‌ها از قیمت‌ها تبعیت می‌کنند، گر چه به صورت جست‌ و گریخته گزارش‌هایی شنیده می‌شود که شرکتی آمده و کارت تخفیف داده ولی این مدل‌ها هم قرار شده جمع شود و انتخاب بیمه‌گذاران بر مبنای سرویس خدمات شرکت‌ها خواهد بود، نه قیمت. اگر در قیمت‌ها تفاوتی وجود داشته باشد در بیمه‌های اموال، بیمه‌های درمان تکمیلی، بیمه‌های حمل‌ونقل، بیمه‌های مسوولیت و مهندسی و بیمه‌های آتش‌سوزی است.

مظلومی در پاسخ به سوالی در مورد نرم‌افزاری که بیمه ایران از یک شرکت خارجی خریداری کرده و درباره‌اش بحث‌های زیادی شده بود، بیان‌ کرد: برای جاسوس خارجی چه کمکی می‌کند که بدانند شماره شاسی ماشین چند است یا مثلا چه فرقی می‌کند که بداند تاریخ تولد یونس مظلومی در چه سالی است، مگر این‌که اطلاعاتی در حوزه نظامی باشد که شرکت بیمه‌اش باید اطلاعات را حفظ کند وگرنه یک کشور متخاصم با این اطلاعاتی که شخصی چقدر حق بیمه پرداخته و چقدر بیمه گرفته چه استفاده‌ای می‌تواند کند.

وی افزود: این نگرانی مگر در موارد خاص بی‌مورد است. قبلا این سیستم‌ها در بانک‌ها هم استفاده شده، آنجا که اطلاعات بیشتری از سپرده‌گذاران دریافت می‌شود، بنابراین این نگرانی‌ها اگر از بابت عرق ملی باشد خیلی خوب است، ولی اگر به دلیل ندانستن باشد فقط به صنعت بیمه لطمه می‌زند. از طرفی همین الان همه کشورهای دنیا نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که در کشورهای دیگر تولید می‌شود. مثلا ژاپن نرم‌افزارهایی را استفاده می‌کند که در هند تولید می‌شود. از طرفی این کشورها ممکن است مسائلی هم با هم داشته باشند.

این کارشناس صنعت بیمه در واکنش به سوالی در مورد تاثیر برجام در این صنعت، اظهار کرد: در یک سال گذشته به‌طور متوسط هر روز یک مهمان خارجی از شرکت‌های بیمه‌های اتکایی یا نهادهای دیگری که در صنعت بیمه وجود دارد، داشته‌ایم. برخی از این شرکت‌ها هم با شرکت بیمه ایرانی برای مشارکت‌هایی صحبت می‌کنند تا در بازار صنعت بیمه کشورمان فعالیت داشته باشند، ولی غیر از بحث‌هایی که در مورد واگذاری‌ها انجام شده در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه توسط این شرکت‌ها فعلا هیچ اقدامی صورت نگرفته است به نظر می‌آید که آنان در حال حاضر صحبت می‌کنند تا جای پای خود را ایجاد کرده و در زمان مناسب وارد شوند. در کل باید بگویم فعلا در این حوزه تغییر اساسی تا اینجا رخ نداده است.

مظلومی در پاسخ به سوالی درباره جابه‌جایی‌های مدیریتی تصریح کرد: در حوزه بنگاهداری این حق هیات مدیره است که چنانچه از عملکرد مدیری که منصوب کرده رضایت نداشته باشد این جابه‌جایی را انجام دهد، ولی از طرفی وقتی این جابه‌جایی‌ها در بعضی از شرکت‌ها به شش ماه می‌رسد نشان می‌دهد که یا انتخاب درست نبوده یا آن جابه‌جایی.

وی ادامه داد: این نوع جابه‌جایی‌ها به آن بنگاه اقتصادی و صنعت لطمه می‌زند. ثبات مدیریتی باعث می‌شود شرکت موفق عمل کند و به چشم‌اندازهای خود برسد، ولی اگر مدیرها جایگاه خود را متزلزل ببینند تلاشی که شایسته است را انجام نمی‌دهند. ثبات مدیریتی نه تنها در شرکت‌های بیمه بلکه در عملکرد بهتر دیگر بنگاه‌های اقتصادی تاثیر خواهد داشت و البته این موضوع در شرکت‌های بیمه مهم‌تر هم هست، چون شرکت‌های بیمه تعهدات بلندمدت می‌فروشند.

این کارشناس صنعت بیمه در مورد آموزش در صنعت بیمه، گفت: در ۱۴ سالی که خصوصی‌سازی در صنعت بیمه شروع شده ما از چهار شرکت به ۳۰ شرکت تبدیل شدیم، اما متاسفانه صنعت بیمه نتوانسته به اندازه ۳۰ شرکت نیروی انسانی مورد نیاز را پرورش دهد، چرا که به عنوان مثال ۳۰ مدیر عامل، ۳۰ مدیر حمل‌ونقل واجد شرایط نیاز داریم، ولی متاسفانه بحث مدیریت دانش در شرکت‌های بیمه یکی از ضعف‌های ما بوده که نتوانستیم نیروی انسانی مورد نیاز را پرورش دهیم.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =