عربستان ۵ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد

با هدف فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و پوشش کسری بودجه

عربستان با هدف فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و پوشش کسری بودجه بیش از 5 میلیارد دلار اوراق قرضه در بازار بین المللی عرضه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، عربستان سعودی در اولین گام از برنامه اصلاحات اقتصادی، روز پنجشنبه اولین اوراق قرضه بین المللی خود را عرضه کرد. وزارت اقتصاد این کشور ارزش اوراق را ۵ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار اعلام کرده و گفته است، که درخواست برای خرید این اوراق تا سقف ۶۷ میلیارد دلار بوده است.

در مجموع پیش بینی می شود که فروش اوراق قرضه عربستان به ۱۷ و نیم میلیارد دلار بالغ شود که در مقایسه با اوراق عرضه شده اخیر توسط دیگر کشورها، مبلغ بسیار بالایی است.

فروش اوراق قرضه عربستان سعودی همزمان با تلاش های ریاض برای تنوع بخشی به اقتصاد به شدت متکی به نفت آن کشور، در زمانی است که بهای نفت سقوط کرده است.

ریاض در مواجهه با کسری بودجه، حقوق و مزایای کارمندان دولت را کاهش داده و سرعت پیشرفت پروژه های عمرانی را نیز کم کرده است.

گفتنی است: یک از دلایل انتشار اوراق قرضه از سوی عربستان کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه های نظامی این کشور می باشد که باعث ایجاد کسری بودجه دولت شده است. از سوی دیگر ریاض در چهارچوب اصلاحات اقتصادی که با هدف فاصله گرفتن اقتصاد وابسته به نفت صورت می گیرد به دنبال فروش سهام شرکت نفت دولتی خود و ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری عظیم با هدف پشتیبانی از این سیاست است.

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =