شرایط اعطای وام خرد سخت است

کارت های اعتباری در کشور در ابتدای راه هستند

کارت های اعتباری در صورت اجرایی شدن، بخشی از نیازهای مالی خرد و کوتاه مدت اشخاص را تامین می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در بررسی مشکلات تامین مالی خرد و نقش بانک ها به خبرنگار ما گفت: مشکلی که در حال حاضر در سیستم بانکی ما در رابطه با تامین مالی خرد وجود دارد، شرایط سخت اعطای این وام ها به مردم است.

کدیور ادامه داد: حال چه به لحاظ افرادی که متقاضی وام هستند و بتوانند شرایط بانک را برای ارائه تسهیلات احراز کنند و چه به لحاظ تضامین و وثایقی که بعضا بانک ها برای ارائه تسهیلات خرد از مشتریان خود طلب می کنند.

کدیور تصریح کرد: برای مثال کارمند دولتی که گواهی کسر از حقوق ارائه کند و یا وثایق ملکی و یا ضمانت یک کارمند دولت درخواست می شود، این ها تضامینی است که ارائه آن برای بسیاری از متقاضیان نشدنی است.

وی درمورد نقش صندوق های قرض الحسنه در تامین مالی خرد معتقد است: البته اینجا منظور سپرده های قرض الحسنه بانک ها است که طبق ضوابط بانک مرکزی این سپرده ها باید صرف تسهیلات قرض الحسنه به مردم شود، که آن هم به دلیل فقدان نظارت کافی از سوی بانک مرکزی و یا مشکلات موجود در سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه انحراف به وجود می آید.

کدیور با بیان اینکه معمولا منابع قرض الحسنه بانک ها صرف تسهیلات قرض الحسنه نمی شود، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که ما تا به امروز چیزی به نام کارت های اعتباری نداشتیم که آن هم بتواند نیاز کوتاه مدت افراد را برای تامین مالی خرد مرتفع کند.

وی ادامه داد: البته اخیرا بانک مرکزی دستورالعمل اعطای کارت های اعتباری را صادر کرده است و حال باید ببینیم که آیا باتوجه به ضوابطی که بانک مرکزی اعلام داشته که براساس آن بانک ها باید این کارت ها را از محل منابع خاص خود تامین کنند، آن ها تمایلی به اعطای کارت های اعتباری به مشتریان خود دارند یا خیر.

به گفته وی؛ اگر طرح کارت های اعتباری اجرایی شود و شرایط اعطای این کارت ها به مشتریان بانک ها چندان شرایط سخت و دست نیافتنی نباشد، قطعا می تواند بخشی از نیاز کوتاه مدت خرد اشخاص را تامین کند.

وی به تجربه سایر کشورها در بحث تامین مالی خرد اشاره ای داشت و به اخبار پولی مالی گفت: در ایران کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی صادر شده، درحالیکه در کشورهای دیگر براساس اعتبار هر فرد این سقف اعتباری می تواند افزایش پیدا کند و هیچ سقف خاصی برای آن وجود نداشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته بخش عمده کارت های اعتباری باتوجه به توانایی فرد در بازپرداخت تعهدات کوتاه مدت که به درآمد و عایدات و شاخص اعتباری گذشته او مربوط است، ارائه می شود.

کدیور گفت: بخشی از اعتبار به شفافیت مالی که در اقتصادهای دیگر وجود دارد برمی گردد، از لحاظ اینکه دارایی ها و عایدات یک فرد در طی یک سال برای بانک ها و سیستم مالی کاملا قابل تشخیص و احساس باشد.

وی ادامه داد: درنتیجه این شرایط که سقف های اعتباری را برای افراد کاهش یا افزایش دهند وجود دارد و در ایران به تدریج این اتفاق در حال رخ دادن است. هنوز به صورت ایده آل و کامل نیست اما درصددند که شفافیت مالی برای افراد هم ایجاد شود.

– کدیور معتقد است: ما در ابتدای کار قرار داریم و شاید به مرور زمان باتوجه به اینکه ایرادات احتمالی کارت های اعتباری مرتفع می شود و وضعیت مالی اشخاص به ویژه اشخاص حقیقی شفاف خواهد شد، در مسیر درست قرار بگیریم.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  54