ارز حاصل از صادرات مثل دوران تحریم از طریق صرافی به کشور می‌آید

گلایه صادرکننده نمونه فرش از شرایط پسابرجام در گفتگو با تسنیم:

صادرکننده نمونه فرش با بیان اینکه بانک‌های خارجی ضمانت‌نامه بانکی ما را نمی‌پذیرند گفت: بعداز اجرای برجام هنوز نمی‌توانیم پول حاصل از صادرات خود را از طریق بانک برگردانیم و مجبور به استفاده از صرافی‌ها یا واردات کالا از کشور مقصد صادرات هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید فخرالدین عامریان  اظهار کرد: وضعیت بانکی ما بعد از برجام تغییری نکرده است و بانک های خارجی ضمانت‌نامه ما را نمی‌پذیرند. همچنین از فاینانس و ریفاینانس‌های معمول در تجارت جهانی نمی‌توانیم استفاده کنیم.

وی افزود:حتی در حال حاضر ارز حاصل از صادرات را نمی‌توانیم به کشور برگردانیم  و از طریق صرافی‌ها و با صرف هزینه‌های زیاد این کار انجام می‌شود.

صادر کننده نمونه فرش امسال ادامه داد: از هیچ‌یک از کشور‌ها نمی‌توانیم پول خود را به صورت روال معمول جهانی و از طریق بانک‌ به کشور منتقل کنیم، حتی بلا اجبار ارز حاصل از صادرات خود از برخی کشورها را مجبور به واردات کالا از خود آنها هستیم.

وی ادامه داد: دولت در حالی نرخ ارز را ثابت نگه‌داشته است که سالانه شاهد تورم در کشور هستیم  و مجبوریم 20 درصد هزینه بیشتر بپردازیم. اما درنهایت ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت چند سال قبل به فروش می‌رسانیم.

جوایز صادراتی دولت قبل عامل رشد 45 درصدی صادراتم شد

عامران با بیان اینکه دولت قبل، جوایز صادراتی را به صادر کنندگان پرداخت می کرد گفت:  این امر رشد 45 درصدی  صادرات کالا را برای  شرکت ما ایجاد کرده بود اما از سال 91 جوایز صادراتی پرداخت‌نشده و وضعیت صادرات راکد مانده است.

وی افزود: دولت یازدهم نه‌تنها جوایز صادراتی پرداخت نکرده بلکه جوایز صادراتی که از سال‌های 90 باقی‌مانده بود را نپرداخته است.

عامریان با بیان اینکه بخش عمده فرش صادراتی خود را به برزیل صادر می‌کنم گفت: بازار برزیل برای فرش ایرانی شناخته شده نبود اما بر اساس تبلیغات انجام‌شده فرش ایران جایگاه مناسبی این کشور به دست آورده است.

وی افزود: تمام هزینه‌های این تبلیغات  توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود این در حالی است که دولت  هند و پاکستان برای صادرات فرش دستباف این کشورها تبلیغات زیادی را در خارج از مرزها تدارک دیده‌اند و تجار را مورد حمایت قرار می‌دهند.

عامریان با بیان اینکه به مدت پنج سال صادر کننده نمونه فرش دست‌باف هستم گفت:  امسال 22 میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ام و بعد از اجرای برجام توانستم به آمریکا فرش صادر کنم.

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −    =  91