ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه

در هفته آخر مهر ماه ١٣٩٥ شاخص با رشد ٤٣٧واحدی به عدد ٧٨هزارو ٩٢ واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل رشد ٠,٦درصدی را تجربه کرد. در هفته گذشته ذغال‌سنگ ٢٤.٢٤ و محصولات چرمی با ١٠.٤١ درصد، کانه فلزی با ٥.٣٠ درصد، سیمان با ٢.٧٣، مواد غذایی به جز قند با ٢.٥١ درصد و محصولات چوبی با ٢.٣٩درصد بیشترین تغییر مثبت را در شاخص نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند. همچنین در هفته‌ای که گذشت، شرکت آسان‌پرداخت پرشین با نماد آپ در بورس تهران از سوی کارگزاری بانک پاسارگاد عرضه شد. عرضه این شرکت استارتاپی رکورددار هم شد.

 عرضه اولیه آپ با تخصیص ٩٢درصدی به حقیقی‌ها رکورد زد که مشارکت بیش از ٦٤ هزار کد معاملاتی خود گویای این مهم است. به‌طوری‌که به نقل از روابط عمومی بورس تهران در پی عرضه اولیه در ٢٦ مهرماه، تعداد ٦٤هزارو ١٦٤ کد معاملاتی خریدار سهام آسان‌پرداخت بودند که از این میزان بالغ بر ٦٣هزارو ١٤٩ سهام‌دار حقیقی اقدام به خرید این سهم کردند. به این ترتیب ٩٢ درصد بازار را حقیقی‌ها به خود اختصاص دادند و تنها هشت درصد این خریدها نصیب حقوقی‌ها شد. ارزش بازار نیز پس از این عرضه، ١٠ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. در فرابورس نیز در مهرماه بازارهای اول، دوم و پایه به‌ترتیب نقل و انتقال هزارو ٦٦، هزارو ٩٨٣ و هزارو ٩٦ میلیون سهم به ارزش دوهزارو ٢٨٠، هفت‌هزارو ٢٢٩ و دوهزارو ٦٨ میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به شهریورماه حاکی از رشد ٢٢، ٨٤ و ٥١ درصدی حجم معاملات و افزایش بیش از صددرصدی ارزش معاملات در این بازارهاست. در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز مانند سایر بازارها از روند روبه‌رشدی در معاملات برخوردار بود؛ به‌طوری‌که ٩٥ میلیون ورقه به ارزش ٢٤هزارو ١٢٦ میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که با رشد ٤١ و ٨٨ درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.

همچنین فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی مهرماه شاهد گشایش نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در بازار ابزارهای نوین مالی بود که در پی آن هر ورقه از این اوراق با قیمت پایانی ٨٣٧هزارو ٣٥٠ ریال دادوستد شد. از جمله اخبار مهم داخلی و خارجی می‌توان به اعلام قیمت دوهزارو ٦٤٢ ریالی گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در شهریورماه، گزارش صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران که نشان از افزایش ۲۳میلیارددلاری ذخایر ارزی و رشد ۲۱درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال جاری دارد اشاره کرد. بازار در ادامه روند مثبت خود در هفته گذشته نیز رشد خوبی کرد. اکنون فعالان بازار در انتظار گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها هستند تا بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند. با رشد حجم معاملات در هفته‌های اخیر و رفع نگرانی‌ها از انتخابات آمریکا و همکاری بیشتر آمریکا در رفع مشکلات پسابرجام باید منتظر بود تا ببینیم اثرات رشد اقتصادی اعلامی از سوی دولت آیا در صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز به شکل اتفاقات مثبتی رخ داده یا نه.

منبع:شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄    =  4