اخذ وام خارجی ارزان قیمت آسان شد

مقایسه میانگین سود بانک‌های داخلی با کشوری همچون عمان با سود تسهیلات زیر ۳درصد یا ترکیه ۹درصدی به گوشه‌ای از سیستم بیمار نظام بانکی ایران نور می‌تاباند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «باید بیش از دو برابر اصل تسهیلات را پرداخت نمایید.» این جمله ای است که کمتر مدیر بانکی در کشور آنقدر شجاعت کاری داشته باشد تا آن را مستقیم بر زبان آورد، اما سودهای کلان (24تا 32 درصد)، دیرکرد، کارمزد، رسوب 10درصد اصل تسهیلات دریافتی، فرمول جدید و متفاوت محاسبه سود تسهیلات از جمله اصطلاحات بانکی رایجی است که همین مفهوم را در خود مستتر دارد.

بانک‌هایی که به علت ضعف سیستم نظارتی سالهاست در دور زدن اندک قوانین ناکارآمد موجود خبره شده‌اند و نرخ تامین سرمایه را برای صنایع و صادرکنندگان ایرانی بسیار بالا برده‌اند. در کنار مجاز‌های زیرک در ایران، هزاران موسسه مالی غیرمجاز سرکش نیز وجود دارد که سیستم مالی بانکی کشورمان را به یکی از ناکارآمد ترین‌ها در منطقه بدل کرده است. مقایسه میانگین سود بانک‌های داخلی با کشوری همچون عمان با سود تسهیلات زیر 3درصد یا ترکیه 9درصدی به گوشه‌ای از این سیستم بیمار نور می‌تاباند .

 

**بنگاه داری
به نوشته آفتاب یزد، بنگاه داری‌، بساز بفروشی واحدهای مسکونی و اداری گران قیمت ، مکش بیش از 80 درصد منابع بانکی به پایتخت ، بانک‌های داخلی را به رقیب تولید و نه یاور آن مبدل ساخته است. فساد حاکم بر این سیستم در بخشی از گفته‌های ربیعی، وزیر تعاون هویداست که گفت: «10درصد از وام گیرندگان مقیم پایتخت 90درصد کل تسهیلات بانکی کشور را دریافت می‌کنند.» . داشتن آشنا در هیئت مدیره بانک در کشور ما می‌تواند راهگشاتر از طرح اقتصادی با ایده ای خیره کننده و تلاش و سرمایه اولیه کافی باشد.

**پرداخت وام‌های خرد در چند کشور انتخاب چند بانک از کشورهای همسنگ و غیرهمسنگ با اقتصاد کشور در حوزه تسهیلات خرد که معمولاً سود تسهیلات دریافتی آن بالاتر است، می‌تواند نمونه و مقایسه مفیدی برای شفاف‌تر شدن موضوع باشد.

گارانتی بانک ترکیه یکی از بانک‌هایی است که توانسته است در رنکینگ و رده بندی جهانی جایی برای خود باز کند. این بانک علاوه بر اعطای انواع وام اعم از وام خودرو، مسکن و وام‌های شخصی، شرایط بسیار مناسبی دیگری هم فراهم کرده است. یکی از ابتکار عمل‌های این بانک، اعطای وام‌های ۵دقیقه ای است که می‌توان با پرکردن فرم و باز کردن حساب اینترنتی، متقاضی می‌تواند در عرض ۵دقیقه وام دریافت کند. برای دریافت وام‌های معمولی نیز بهره یک درصدی در نظر گرفته شده است و زمان بازپرداخت وام برعهده خود متقاضی است. به طور مثال، اقساط وام ۲۵۰۰لیری (معادل ۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان) با بازپرداخت ۲۴ماهه، ماهیانه ۱۲۲لیر (ماهیانه ۱۸۳هزار تومان) است.

**عرب بانک دوبی نیز انواع و اقسام وام‌ها را برای متقاضیان در نظر گرفته است. حداقل میزان وام شخصی این بانک اماراتی ۲۵هزار درهم یعنی حدود ۲۰میلیون تومان است. نرخ بهره وام‌های این بانک حدود هفت درصد و مدت بازپرداخت وام نیز بسته به خواسته متقاضی وام از ۶ تا ۴۸ماه است. اگر متقاضی وام بخواهد در عرض یک سال اقساط خود را بپردازد باید ماهیانه ۲۱۶۳درهم (حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان) بپردازد.

تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  +    =  37