قاچاقچیان موبایل نگران باشند

هشدار رئیس سازمان توسعه تجارت ايران:

هنوز روز ملي صادرات برگزار نشده كه رئيس سازمان توسعه تجارت نويد تازه‌اي به صادركنندگان داد. به گفته او قرار است ٣٠٠ ميليارد تسهيلات صادراتي با بهره ١٦ درصد اعطا شود تا شايد بتوانيم به ميزان صادراتي كه در برنامه توسعه در نظر گرفته‌ايم، برسيم. مجتبی خسروتاج البته لابه‌لاي سخنان خود تلنگري نيز به قاچاقچيان موبايل زد و گفت: کسانی ‌که به‌صورت قاچاق موبایل وارد کرده‌اند باید نگران باشند، چراکه ممکن است با توجه به طرح رجیستری، تلفن‌های همراه واردشده کار نکنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شاخص‌های مختلفی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: مهم‌ترین شاخص، کمیت صادرات است (درآمدهای ارزی حاصل از صادرات) و پس از آن شاخص حفظ و ماندگاری در یک بازار در نظر گرفته شده تا بدانیم بقا در یک بازار مقطعی نبوده و چه اقداماتی از سوی بنگاه‌ها انجام شده و شاخص سوم مهارت‌های فنی و عملکرد شرکت‌ها در این بخش است. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، ۴۷۸ شرکت در مراسم سال جاری شرکت کرده‌اند و افزود: به ترتیب تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین میزان شرکت‌کننده را داشته‌اند و متأسفانه چهارمحال‌وبختیاری، سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه‌وبویراحمد در سال جاری شرکت‌کننده نداشته‌اند. خسروتاج همچنین با اشاره به اینکه ۷۵درصد شرکت‌های صادراتی استانداردهای مدیریت بین‌المللی را کسب کرده‌اند، یادآور شد: ۴۱ درصد شرکت‌های صادراتی در بخش کسب استانداردهای بین‌المللی موفق بوده‌اند و در این بین تنها پنج درصد از شرکت‌های صادراتی توانسته‌اند محصول خود را با جذب سرمایه‌گذار خارجی تولید کنند که رقم پایینی است. اگر می‌خواهیم در توسعه صادرات کشور جهشی داشته باشیم، باید فضای نوآوری در بخش‌های مختلف تولیدی ایجاد کنیم و خود را به تولیدات محدود منحصر نکنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به گزارش عملکرد شش‌ماهه صادراتی اشاره کرد و گفت: بر اساس عملکرد شش‌ماهه نخست سال جاری، ۲۱.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که این رقم سال گذشته ۲۰.۴ میلیارد دلار بوده است. متأسفانه از برنامه‌ریزی انجام‌شده عقب هستیم و اگر می‌خواهیم به میزان ۵۰ میلیارد دلار صاردات غیرنفتی در سال جاری برسیم، باید ۲۵ میلیارد دلار صادرات انجام دهیم. خسروتاج افزود: هرچند توانسته‌ایم از نظر وزنی رشد ۲۵درصدی در بخش صادرات غیرنفتی داشته باشیم اما در بخش ارزشی تنها شش‌ درصد رشد کرده‌ایم و اگر می‌خواهیم به رشد موردنظر برسیم، باید تلاش بیشتری انجام دهیم. به گفته وی، در بخش میعانات گازی ۳.۵میلیارد دلار (۱۳ درصد کاهش ارزشی)، پتروشیمی ۸.۶ میلیارد دلار (رشد ارزشی ۲۲درصدی)، صنعت ۷.۳ میلیارد دلار (یک درصد رشد ارزشی)، فرش و صنایع دستی ۴۶ میلیون دلار، محصولات کشاورزی ۱.۵ میلیارد دلار (هفت درصد کاهش ارزشی) و در بخش معدن ۵۷۶ میلیون دلار (۴۱ درصد رشد ارزشی) داشته‌ایم. باید درباره بخش کشاورزی با مسئولان جهاد کشاورزی جلساتی برگزار و علت این کاهش را بررسی کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اسامی ۱۰ مقصد صادراتی ایران بیان کرد: به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان ۱۰ کشوری هستند که بیشترین میزان صادرات به آنها انجام شده است. خسروتاج همچنین به کشورهایی که واردات از آنها از لحاظ ارزشی رشد داشته، اشاره کرد و گفت: به ترتیب آلمان، برزیل، ایتالیا، فرانسه، هلند و انگلستان کشورهایی هستند که واردات از آنها از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

وي با اعلام اینکه ۶۰ درصد محصولات وارداتی با ارز متقاضی انجام می‌شود، گفت: در این بین تنها ۴۰ درصد از واردات با ارز رسمی صورت می‌گیرد و ما در این بخش توانسته‌ایم از ابزار نظام ارزشی استفاده کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ سود ۱۴ درصد از سوی بانک توسعه صادرات برای کسانی که صادرات صنعتی دارند تسهیلات در نظر گرفته شد و در سال جاری نیز ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۶ درصد تسهیلات ارائه می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه آیفون در نظر گرفته شده است، گفت: شرکت اپل نه‌تنها به ایران بلکه به سایر کشورها نیز نمایندگی رسمی نمی‌دهد؛ بنابراین ما اعلام کردیم به شرکت‌هایی که می‌توانند خدمات پس از فروش ارائه کنند، مجوز ثبت سفارش داده شود. باید بدانیم حدود ۱۸ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده برای هزینه واردات رسمی موبایل مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به طرح رجیستری، کسانی که به صورت قاچاق موبایل وارد کرده‌اند، باید نگران باشند، چراکه ممکن است تلفن‌های همراه واردشده کار نکنند. طرح رجیستری به صورت پایلوت انجام شده و بر اساس گزارش‌ها موفق بوده است.

منبع: شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  72