شتاب سرویس‌های ویدئویی آنلاین

دسترسی آسان به دنیای سرگرمی با برنامه‌های صوتی و ‌تصویری

عاقله ترابی: پیشرفت سریع و روزافزون تکنولوژی به دنیای تلویزیون‌ها و برنامه‌های صوتی و تصویری هم رسوخ پیدا کرده است. تا پیش از این برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها محدودیت زمان و حتی مکان داشتیم و اگر برنامه‌ای را نمی‌دیدیم، آن را از دست می‌دادیم. بعد از مدتی شبکه‌های تلویزیونی به فکر تکرار برنامه‌ها افتادند تا این مشکل مخاطبان را حل کنند. ولی حالا چند سالی است که دیگر مشکلاتی شبیه این برای مخاطبان مفهومی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حالا دیگر تلویزیون‌های اینترنتی محدودیت زمان و مکان را برای مخاطبان برداشته و برنامه‌سازان و تولیدکنندگان محتوا به این فکر افتاده‌اند که از راه‌های دیگری مخاطبان خود را افزایش دهند و آنها را به خود جلب کنند. اینجاست که اینترنت حرف نخست را می‌زند و از طریق این تکنولوژی است که تولیدکنندگان به‌راحتی به هدف خود رسیده‌اند. این فناوری جدید با نام‌هایی چون تلویزیون روی دسک تاپ (TOD) و تلویزیون از طریق پروتکل اینترنتی (IPTV) در سراسر دنیا شناخته شده است. تلویزیون اینترنتی درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می‌شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواهشان را از میان مرجعی از نمایش‌های تلویزیونی می‌دهد. درواقع IPTV سیستمی را تعریف می‌کند که با استفاده از پروتکل اینترنت و از طریق اتصالات باند پهن، برنامه‌های تلویزیونی را پخش می‌کند. کاربران می‌توانند با ابزارهای مختلف نظیر تلویزیون‌های معمولی، تلویزیون‌های هوشمند، موبایل، تبلت و کامپیوتر شخصی، این رسانه‌ها را دریافت کنند.

استفاده از این فناوری نیازمند داشتن یک دستگاه است که اصلاحا به آن ستاپ‌باکس می‌گویند. البته در این میان نکته‌ای وجود دارد و آن هم تفاوت ستاپ‌باکس آی‌پ‌تی‌وی (IPTV STB) با ستاپ‌باکس تلویزیون دیجیتال است. ست‌تاپ‌باکسِ تلویزیون دیجیتال یا گیرنده زمینی دیجیتال (DVB-T STB) دستگاهي است كه سيگنال تلويزيون ديجيتال را از طريق آنتن دريافت می‌کند و صرفا برای دریافت شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال در گیرنده‌های تلویزیون ساخته شده است. در حالی که دستگاه آی‌پی‌مدیا باکس، برای دریافت محتوای چندرسانه‌ای از طریق بستر اینترنت طراحی شده و رسانه‌های متنوعی را روی گیرنده‌های تلویزیون عرضه می‌کند. تلویزیون‌های اینترنتی حالا در اقصی‌نقاط جهان فراگیر شده‌اند و پایشان به ایران هم باز شده است. در ادامه به معرفی برخی از این برنامه‌ها که در کشورمان مشغول فعالیت هستند، می‌پردازیم.

 

آی‌سیما

سرویس آی‌سیما، نخستین ارائه‌دهنده‌ خدمات آی‌پی‌تی‌وی مبتنی بر اینترانت در ایران است. آرشیو آی‌سیما، مجموعه‌‌ای از فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها، موسیقی و ویدئوهای متنوعی با موضوعات آموزشی و سرگرمی است. کاربران می‌توانند با در اختیار گرفتن ستاپ باکس آی‌سیما و اتصال آن به مودم ADSL بدون پرداخت برای ترافیک اینترنتی از محتواهای موجود در آن استفاده کنند. ستاپ باکس آی‌سیما امکانات جانبی دیگر هم دارد، مثلا از طریق درگاه USB این دستگاه، صفحه کلید، وب‌کم، دسته بازی و حافظه‌های جانبی متصل می‌شود و ابزارهای جدیدی را در اختیار اپلیکیشن‌های موجود در آی‌سیما قرار می‌دهد. همچنین این دستگاه یک پخش‌کننده مستقل است که همه فایل‌های تصویری و صوتی موجود در حافظه جانبی متصل‌شده به آن را روی گیرنده خروجی (تلویزیون) پخش می‌کند.

اپلیکیشن این برنامه برای اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است. اینترنتی که روی آی‌سیما عرضه می‌شود همان سرویس اینترنتی است که شما از طریق مخابرات یا دیگر شرکت‌های ارائه خدمات ای‌دی‌اس‌ال خریداری کرده‌اید با این تفاوت که به کمک دستگاه ستاپ‌باکس این سرویس، می‌توانید اینترنت را روی تلویزیونتان داشته باشید. این نکته را هم باید بگوییم که آی‌سیما ارتباطی با سرویس اینترنتی شما که از شرکت مخابرات ایران یا از دیگر شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت، خریداری کرده‌اید ندارد. بنابراین وقتی با ستاپ‌باکس از آی‌سیما استفاده می‌کنید از ترافیک اینترنت شما کاسته نمی‌شود.

 

آی‌پی‌مدیا

اپلیکیشن و سرویس آی پی مدیا را شرکت ایلا‌نرم‌افزار از اسفند سال گذشته به مشترکان خود عرضه کرده است. با استفاده از این سرویس شما امکان استفاده از محتواهای صوتی و تصویری متنوعی خواهید بود که روزانه بر تعداد آنها اضافه می‌شود.  آی‌پی‌مدیا اغلب این محتواها را به‌صورت رایگان عرضه می‌کند‌ و تعدادی هم بر اساس قیمت‌گذاری صاحب اثر نیاز به پرداخت هزینه دارد. برای طراحی و توسعه سامانه‌های عرضه محتوا شرکت ایلا‌نرم‌افزار در سال 1380 سرمایه‌گذاری خود را روی این سرویس آغاز کرده است. درواقع این شرکت در سال 1386 فناوری سرویس محتوای صوتی و تصویری روی بستر آی‌پی را توسعه داده و سامانه جدیدی را با نام تجاری آی‌پی‌مدیا طراحی، اجرا و به بازار عرضه کرده و در سال ۹۴ هم با هدف ارائه سرویس رسانه‌های تعاملی روی این بستر، اقدام به توسعه و آماده‌سازی زیرساخت ارائه سرویس صوت و تصویر درخواستی به یکصد هزار کاربر در فاز اول کرده است. از ویژگی‌های این سامانه می‌توان از ارائه سرویس روی انواع نمایشگرها مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند و ستاپ باکس‌ها نام برد. برای استفاده از سرویس آی پی مدیا دستگاه شما باید به اینترنت متصل باشد و تامین پهنای باند مورد نیاز ارائه سرویس روی اینترنت و دسترسی شما به اینترنت هم به عهده خودتان خواهد بود. اپلیکیشن این سرویس هم برای کاربران اپل و هم اندروید در دسترس است.

 

فیلیمو

حدود دو سال پیش سایت آپارات، «آپارات فیلیمو» را با ارائه آرشیو گسترده‌ای از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های ایران و جهان رونمایی کردند. شما می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را با استفاده از اینترنت روی تلفن همراه، رایانه شخصی، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند مشاهده کنید. از نکات جالب توجه آپارات‌فیلیمو این است که کیفیت پخش را با توجه به سرعت اینترنت شما به‌صورت هوشمند تنظیم می‌کند و با استفاده از این فناوری شما فیلم‌ها را بدون هرگونه قطعی می‌بینید. این سرویس فیلم‌ها را بر اساس ژانرهای مختلف از قبیل اکشن، عملی‌تخیلی، تاریخی و عاشقانه دسته‌بندی کرده است و همچنین توضیحات کامل فیلم‌ها، پیش‌نمایش، گالری تصاویر و بخش‌هایی ازفیلم به همراه نقد و بررسی را هم ضمیمه هر فیلم کرده است. اپلیکیشن این سرویس هم برای کاربران iOS و هم برای اندرویدی‌ها در دسترس است. هنگام ورود به این سیستم شما سه روز نخست را می‌توانید به‌ رایگان از همه فیلم‌ها و سریال‌های موجود در فیلیمو به‌طور نامحدود استفاده کنید و پس از آن باید مشترک شوید. فیلیمو برای مخاطبانش بسته‌های اشتراکی ماهانه را در نظر گرفته که دسترسی به آرشیو فیلم‌ها را کم‌هزینه‌تر کرده است؛ البته برای فیلم‌بین‌های حرفه‌ای که وقت زیادی برای تماشای فیلم و سریال می‌گذارند. هزینه اشتراک دو‌ماهه فیلیمو 10 هزار تومان و اشتراک شش‌ماهه هم ۲۵ هزار تومان است.

 

تلوبیون

شما بااستفاده از اپلیکیشن تلوبیون به همه کانال‌های موجود تلویزیون دسترسی دارید و می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. در این برنامه شما به آرشیو ۲۴ ساعت قبل همه برنامه‌های تلویزیون دسترسی دارید و می‌توانید آنها را ‌رایگان دانلود کنید. این برنامه قابل نصب روی انواع تلفن‌های هوشمند و تبلت است و به نرم‌افزار خاصی برای پخش ویدئو‌ها روی تلفن همراه نیاز ندارد. این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم برای آی‌او‌اس منتشر شده است. تلوبیون به بخش‌های متفاوتی از قبیل پخش زنده، لیگ برتر، لیگ‌های اروپا، سریال‌ها و فیلم‌ها تقسیم شده است که مخاطبان به‌راحتی و با صرف کمترین زمان بتوانند برنامه دلخواهشان را پیدا و آن را تماشا کنند. این سرویس همچنین یک بخش پیشنهادها دارد که در آن پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها یا آنهایی را که انتظار می‌رود پرمخاطب باشند گردآوری کرده است. یک بخش هم با عنوان پیشنهاد کاربران دارد که در آن برنامه‌هایی گرد آمده که کاربران از دیدن آن لذت برده‌اند و به دیگران هم پیشنهاد داده‌اند. این سرویس همچنین سریال‌های محبوب را در صفحه نخست برنامه‌اش برای عرضه گذاشته است، مثلا این روزها سریال‌های پژمان و فرار از قصر را به‌عنوان محبوب‌ترین‌ها در صفحه نخست خود به نمایش گذاشته است.

 

آیو

آیو هم یکی از سرویس‌های پخش فیلم، موسیقی و برنامه‌های تلویزیونی است که با استفاده از آن می‌توانید به محتوای دلخواه خود در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشید. این شرکت، کمپین اطلاع‌رسانی محصول خود را از 28 اسفند ماه 94 آغاز کرده و هم اکنون اپلیکیشن آن برای کاربران iOS و همچنین اندرویدی‌ها در دسترس است. با آیو دسترسی به آرشیو صدا و سیما و تعداد زیادی فیلم و سریال و انیمیشن سرگرم‌کننده میسر شده است. درواقع با آیو هیچ برنامه تلویزیونی را از دست نمی‌دهید. علاوه بر تماشای زنده برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی، کاربران آیو امکانات دیگری دارند نظیر اینکه می‌توانند برنامه‌های قبلی و آتی هر شبکه را مشاهده کنند یا اینکه هر بخش از برنامه را برای تماشای دوباره روی ابر آیو (حافظه مجازی آیو) ذخیره کنند.  این سرویس همچنین یک سخت‌افزار با عنوان آیوباکس هم دارد که شما می‌توانید با اتصال آن به اینترنت و تلویزیون سرویس آیو را در اختیار داشته باشید. از ویژگی‌های آیوباکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کیفیت تصویر اچ‌دی،‌کاربری راحت با استفاده از ریموت‌کنترل و همچنین یک هدیه به ارزش 3 ماه اشتراک نقره‌ای رایگان.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  6  =  13