استفاده از کارت هوشمند درخدمات درمانی

جزئیاتی از حذف دفترچه های درمانی:

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی جرئیات حذف دفترچه‌های درمانی و نحوه استفاده از کارت هوشمند درمان و نسخ الکترونیک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدعلی همتی  درباره حذف دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی اظهار داشت: بیش از دو سال است که سازمان تامین اجتماعی زیرساخت‌های IT را ارتقا داده است.

وی بیان داشت: تامین اجتماعی در سال‌های گذشته پیشرو در IT بوده است ولی در 15 سال قبل پیشرفتی در این زمینه نداشته‌ و پس‌رفت کرده‌ و از دایره تحول این کار عقب افتاده‌ است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: سیستم HIS (سیستم اطلاعات بیمارستانی) یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تامین اجتماعی است که تا دو سال قبل بعضی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی براساس سیستم داس که منسوخ شده فعالیت می‌کردند و با ورود سیستم HIS تحولی بزرگ در سازمان تامین ا‌جتماعی اتفاق افتاد.

همتی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌های مدیریت سازمان تامین اجتماعی تحول در IT سازمان بوده است گفت: اولویت سازمان ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه IT بوده است و در قالب برنامه‌های HIS اقدام کرده‌ایم و هم اکنون 80 بیمارستان تامین اجتماعی در سراسر کشور به این سیستم مجهز شده است.

وی با اشاره به اینکه در پایان سال گذشته سیستم HIS تحت وب در مراکز بیمارستانی نصب شد اظهار داشت: البته یکسری اشکالات وجود دارد که با تلاش همکاران در حال رفع شدن است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره حذف دفترچه‌های درمانی اظهار داشت: پس از نصب سیستم HIS و ایجاد زیرساخت‌های لازم موضوع کارت هوشمند و یا سیم‌ کارت در قالب حذف دفترچه‌های درمانی مطرح شد.

وی افزود: در حذف دفترچه‌های درمانی کارت هوشمند درمان، سیم کارت و نسخه الکترونیک وجود دارد و هدف ما از حذف دفترچه‌های این است که اطلاعات بیمار و بیمه شده که قبلا بر روی نسخ بود از طریق سیستم‌های مکانیزه قابل رویت برای پزشکان باشد و از این رو می‌توان خدمات درمانی بهتری به بیمه شدگان ارائه داد و خطاهای پزشکی نیز کاهش می‌یابد.

همتی درباره جایگزین‌ شدن سیم‌ کارت به جای دفترچه‌های درمانی گفت: در حال حاضر سیستم سیم کارت‌ها در کشور پیشرفته شده است و با توجه به ارتقاء سیم‌ کارت‌ها به NFC بیمه شدگان می‌توانند از سیم کارت نیز به عنوان دفترچه درمانی استفاده کنند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: هنگامی که بیمه شده برای درمان به بیمارستان مراجعه می‌کند در هنگام ورود کارت بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا استحقاق درمان دارد یا خیر. سپس در صورت واریز حق بیمه و مشخص شدن استحقاق درمان، نوبت پزشک داده می‌شود و سپس به پزشک خود مراجعه می‌کند.

وی افزود: هنگام مراجعه به پزشک سوابق درمانی بیمه شده بر روی تراشه کارت وجود دارد و پزشکان می‌توانند تشخیص درمان بهتری داشته باشند.

همتی افزود: با توجه به ارائه نسخ الکترونیک دیگر داروهای اشتباه نیز تجویز و به بیمار داده نمی‌شود و در داروخانه‌ها بارکدخوان دارو نیز بر روی داروها نصب می‌شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: پس از درمانگاه آزادی پایلوت کارت هوشمند درمان در درمانگاه ابوریحان نیز آغاز شده است و بزودی در دیگر بیمارستا‌ن‌های تامین اجتماعی نیز پایلوت این کار آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که اعلام عمومی برای دریافت کارت نشود دفترچه‌های درمانی بیمه اعتبار دارد و بیمه شدگان دغدغه خاصی در این خصوص نداشته باشند.

همتی بیان داشت: با استفاده از کارت هوشمند درمان جلوی پرت منابع و سوء استفاده‌های احتمالی گرفته می‌شود و خدمات درمانی با دقت بیشتری ارائه خواهد شد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در سازمان تامین اجتماعی نیز دبیرخانه‌ای نیز در خصوص حذف دفترچه‌های درمانی شکل گرفته که به خوبی این اقدام انجام شود.

وی درباره اینکه در چه بازه زمانی کارت هوشمند درمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود گفت: براساس زمانبندی مشخص‌ شده ارائه کارت هوشمند درمان در سراسر کشور 31 ماه طول می‌کشد و براساس این زمانبندی مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی تا شهریور سال آینده تحت پوشش خدمات نسخ الکترونیک قرار می‌‌گیرد و مراکز طرف قرارداد نیز با توجه به نصب نرم‌افزار و سخت‌افزارهای لازم تا اسفند 97 تحت پوشش خدمات درمانی هوشمند قرار خواهند گرفت.
منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =