توصیه‌های FATF به معنای تضعیف امنیت ملی نیست

معاون وزیر اقتصاد:

معاون امور بانک و بیمه و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ایران مطابق التزامی که برای خود قائل است، نهضت‌های آزادی‌بخش را جزء مصادیق تروریست نمی‌داند و ملاک تعهد به توصیه‌های «اف‌ای‌تی‌اف» (FATF) نیز برای کشور، مصوبه‌های شورای‌عالی امنیت ملی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «حسین قضاوی» افزود: دولت، پیش از اینکه «اف‌ای‌تی‌اف» اقدامات مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق درآورد، در کشور زیرساخت‌های لازم مانند قانون مبارزه با پول‌شویی، تشکیل مرکز اطلاعات مالی در وزارت اقتصاد و شورای‌عالی مبارزه با پول‌شویی را ایجاد کرده بود. این مقام مسئول، عزم سیاسی برای اجرای برنامه اقدام را در چارچوب قانون اساسی دانست و گفت: اگر قرار است تعهدی الزام‌آور شود، باید ازسوی مجلس به تصویب برسد؛ درحالی‎که هیچ کشوری توافق با این نهاد را در مجلس خود تصویب نکرده است زیرا به چنین تعهدی نیاز نیست.

وی ادامه داد: در قانون اساسی حمایت از گروه‌های آزادی‌بخش صراحت دارد. بنابراین کشور ما طبق التزامی که برای خود قائل است، نهضت‌های آزادی‌بخش را از مصادیق تروریست نمی‌داند و ملاک تعهد به توصیه‌های «اف‌ای‌تی‌اف» نیز برای ما، مصوبه‌های شورای‌عالی امنیت ملی است. گروه اقدام مالی «اف‌ای‌تی‌اف» چهارم تیرماه ٩٥ با انتشار بیانیه‌ای، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدامات مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد، اما این تعلیق که نتیجه اقدامات متعدد دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه‌قضائیه در سال‌های اخیر بود، در برخی مجامع داخلی مورد نگرانی و انتقاد واقع شد تا جایی که جمعی از نمایندگان مجلس از تهیه طرح دوفوریتی برای الزام دولت به تصویب قرارداد «اف‌ای‌تی‌اف» خبر داده‌اند. در همین زمینه، قضاوی معتقد است دولت همه مذاکرات و حتی مفاد برنامه اقدام و چارچوب زمانی اقدامات را با مجلس در میان گذاشته و به نظر نمی‌رسد لازم باشد نمایندگان در این زمینه قانونی را از مرحله تصویب بگذرانند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تبعیت از توصیه‌های «اف‌ای‌تی‌اف» به معنای ارائه اطلاعات مالی کشور به یک سازمان بین‌المللی یا کشوری دیگر نیست، گفت: این‎طور نیست که «اف‌ای‌تی‌اف» یک بانک اطلاعاتی داشته باشد و کشورها موظف به ارائه اطلاعات مالی شرکت‌ها و اشخاص خود به آن باشند. وی اضافه کرد: لازم نیست کشورها به صورت اجباری و خودکار اطلاعات مالی اتباع خود را به کشور دیگری بدهند، بلکه «اف‌ای‌تی‌اف» می‌گوید که زیرساخت لازم برای شناسایی منابع مالی ناشی از فعالیت‌های مجرمانه یا منابعی مالی که به‌نوعی ممکن است به فعالیت تروریستی اختصاص یابد، باید در کشور فراهم باشد. قضاوی بیان کرد: اگر قرار بود الحاق به «اف‌ای‌تی‌اف» و اجرای توصیه‌های آن در یک کشور موجب تضعیف امنیت ملی شود، دست‌کم یک کشور دیگر در جهان پیدا می‌شد که هم‌نظر با منتقدان داخلی، مصلحت‌نبودن الحاق به این نهاد را بپذیرد.
منبع:شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1