داده‌های بزرگ و چالش «حریم شخصی»/۱۵ واقعیت درباره آینده‌ی Big Data

آیا حجم داده‌ها افزایش خواهد داشت؟ چه فناوری‌هایی در پیرامون آن ایجاد خواهند شد؟ یا آیا داده‌های بزرگ به همان سرعتی که بازار در اختیار گرفتند، صحنه را به روند بعدی، یعنی فناوریِ شناختی واگذار خواهند کرد و از صحنه محو خواهند شد؟ /«داده‌های سریع» و «داده‌های عملیاتی» جایگزین داده‌های بزرگ خواهند شد/وقتی بحث داده مطرح می‌شود، الزاما بزرگ بودن و منقطع نبودن داده‌هایی که شرکت‌ها به آن دسترسی دارند، بهترین گزینه ممکن نیست. در عوض، این ایده بدین معناست که شرکت‌ها باید بر پرسیدن پرسش‌های درست و استفاده صحیح از داده‌هایی که در اختیار دارند -چه داده‌های بزرگ و هر چیز دیگر- تمرکز کنند.

  پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،برنارد مار- تقریبا هر کسی با این گفته موافق است که داده‌های بزرگ به شکلی طوفانی دنیای تجارت و کسب‌وکار را درنوردیده است.
اما در ادامه چه خواهد شد؟ آیا حجم داده‌ها افزایش خواهد داشت؟ چه فناوری‌هایی در پیرامون آن ایجاد خواهند شد؟ یا آیا داده‌های بزرگ به همان سرعتی که بازار در اختیار گرفتند، صحنه را به روند بعدی، یعنی فناوریِ شناختی واگذار خواهند کرد و از صحنه محو خواهند شد؟ در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به پیش‌بینی‌هایی که جمع زیادی از متخصصین در این حوزه داشته‌اند.

1- حجم داده‌ها همچنان افزایش خواهد یافت. بدون شک هیچ شبهه‌ای در این مساله وجود ندارد که تولید وسیع‌تر اطلاعات هم چنان ادامه خواهد یافت به‌خصوص با توجه به این‌که انتظار می‌رود بر شما دستگاه‌های دارای قابلیت اتصال به اینترنت از جمله گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند افزوده شود.

2- روش‌های تحلیل داده‌ها ارتقاء خواهد یافت. در حالی‌که SQL هم چنان معیار و استاندارد در زمینه تحلیل‌ها محسوب می‌شود، ولی روش‌هایی چون «اسپارک» (Spark) به عنوان یک ابزار مکمل نوظهور برای علم تجزیه‌وتحلیل رفته‌رفته جای خود را باز می‌کند.
3- در آینده شاهد عرضه ابزارهای نوین تحلیل (بدون نیاز به حضور تحلیلگر انسانی) خواهیم بود. دو شرکت مایکروسافت و «سلزفورس» (Salesforce) اخیرا از ارائه قابلیت‌های خبر داده‌اند که به غیرکدگزارها اجازه ایجاد اپلیکیشن‌هایی را برای نمایش داده‌های تجاری می‌دهد.
4- تجزیه و تحلیل‌های تجویزی به بخشی از نرم‌افزارهای تحلیل داده‌های تجاری بدل خواهد شد. IDC پیشی‌بینی می‌کند که نیمی از نرم‌افزارهای تحلیل داده تجاری در آینده از این قابلیت برخوردار شده و به نوعی هوشمند شوند.

5- طبق اعلام موسسه پژوهشی «گارتنر» یادگیری ماشینی یک روند استراتژیک مهم برای سال آینده است. «اُووم» پیش‌بینی می‌کند که یادگیری ماشینی به عنصری ضروری برای تحلیل‌های پیش‌گویانه در کسب‌وکارها بدل خواهد شد.

6- داده‌های بزرگ با چالش‌های عمده‌ای در زمینه حریم شخصی مواجه خواهند شد؛ علی‌الخصوص با توجه به مقررات و قوانین جدیدی که اتحادیه اروپا در حوزه حریم خصوصی تصویب کرده است. شرکت‌ها موظف خواهند شد تا تمهیدات سختگیرانه‌ای را در خصوص نظارت‌ها و رویه‌های خود در زمینه حریم خصوصی به کار بندند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2018 میلادی، 50 درصد از نقض قوانین در تجارت مربوط به داده‌ها باشد.

7- منصب مدیر ارشد داده‌ها در شرکت‌های بیشتری تعریف و اجرایی خواهد شد. موسسه پژوهشی «فارستر» بر این باور است که پست مدیر ارشد داده‌ها در کوتاه‌مدت رشد چشمگیری در شرکت‌ها خواهد داشت هرچند در برخی کسب و کارها نیاز کمتری به این پست احساس خواهد شد.

8- کمبود نیرو در بخش داده‌های بزرگ تشدید خواهد شد. طبق اعلام IDC، این نیروها شامل تحلیلگران، دانشمندان، معماران و متخصصین مدیریت داده می‌شود.

9- در مقابل، با اتخاذ تاکتیک‌های جدید از سوی شرکت‌ها، مشکل بحران استعداد در این حوزه بهبود خواهد یافت. طبق پیش بنی «موسسه بین‌المللی تحلیل داده» (IIA)، شرکت‌ها برای حل این مشکل به شیوه‌های تعلیم و آموزش داخلی کارکنان خودروی خواهند آورد.

10- الگوی تجاری خدمات داده‌ای (اطلاعاتی)، آینده روشنی پیش رو دارد. طبق اعلام موسسه «فارستر»، بعد از خرید شرکت «چنل واتر» (Channel Water)، کسب‌وکارهای بیشتری تلاش خواهند کرد تا از داده‌های خود درآمدزایی داشته باشند.

11- در آینده شاهد ظهور بازارهای الگوریتم خواهیم بود. طبق پیش‌بینی فارستر، صاحبان کسب‌وکار به سرعت درک خواهند کرد که می‌توانند به جای برنامه‌ریزی الگوریتم‌ها، این الگوریتم‌ها را خریداری کرده و داده‌های خود را به آن‌ها اضافه کنند. پیش‌بینی می‌شود که خدمات و سرویس‌های موجود مانند «الگوریتمیا» (Algorithmia)، «دیتا زو» (Data Xu) و «کاگال» (Kaggle) رشد کرده و بر تعدادشان افزوده شود.

 12- فناوریِ شناختی به سر زبان‌ها خواهد افتاد. برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، شباهت میان محاسبه شناختی و علم تجزیه‌وتحلیل به صورتی درخواهد آمد که امروز از نظر بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، علم تجزیه‌وتحلیل و داده‌های بزرگ به هم شبیه‌اند

13- طبق اعلام فارستر، تمام شرکت‌ها امروزه کسب‌وکارهایی داده محورند. در آینده با تشدید این روند، شرکت‌های بیشتری درصدد بر خواهند آمد تا از داده‌هایشان، ارزش و درآمد کسب کنند.

14- منفعت بیگدیتایی‌ها نسبت به دیگران. طبق گزارش «موسسه بین‌المللی علم تجزیه‌وتحلیل» (IIA) تا سال 2020 میلادی، کسب‌وکارهای که از دادها بهره می‌گیرند، نسبت به رقبای خود که از این قضیه بی‌بهره‌اند، از لحاظ میزان بهره‌وری 430 میلیارد دلار منفعت بیشتر خواهند برد.

15- «داده‌های سریع» و «داده‌های عملیاتی» جایگزین داده‌های بزرگ خواهند شد. این را تعدادی از کارشناسان و متخصصین این حوزه می‌گویند. دلیل این ادعا این است که وقتی بحث داده مطرح می‌شود، الزاما بزرگ بودن و منقطع نبودن داده‌هایی که شرکت‌ها به آن دسترسی دارند، بهترین گزینه ممکن نیست. در عوض، این ایده بدین معناست که شرکت‌ها باید بر پرسیدن پرسش‌های درست و استفاده صحیح از داده‌هایی که در اختیار دارند -چه داده‌های بزرگ و هر چیز دیگر- تمرکز کنند.
تنها زمان می‌تواند به ما بگوید که کدام‌یک از این پیش‌بینی‌ها درست از آب درخواهد آمد. با این‌حال، به نظر من نکته مهم این است که داده‌های بزرگ در آینده بزرگ‌تر خواهد شد و شرکت‌هایی که نسبت به این روند غفلت ورزند، بیش‌ازپیش از رقبای خود عقب خواهند ماند.

ترجمه هادی آذری
منبع: ماهنامه بانکداری آینده، شماره 12-13، مرداد و شهریور1395

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  +    =  64