یک سال اختلاف بر سر هیچ/درگاه پرداخت« فینتکی ها» به زودی رفع انسداد می شود

بازی سه سر باخت میان مرکز توسعه تجارت الکترونیک ،بانک مرکزی و شاپرک

مثلثی مبهم با اضلاعی از جنس کاغذ در محاط در بستری از اختلاف شکل گرفت میان مرکز توسعه تجارت الکترونیک،بانک مرکزی و شاپرک تا حاصل مسدود شدن درگاه پرداخت اینترنتی « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت»باشد.. اما در نهایت با یک مذاکره تلفنی و جلسه حضوری درگاه پرداخت اینترنتی این « فینتکی ها» خیلی زود قرار است رفع انسداد شود. شاید همین الان (ساعتی که گزارش در حال نوشتن است )برخی از این درگاه ها رفع انسداد شده باشند.

 پایگاه خبری بانکداری الکترونیک- محمود فراهانی- مثلثی مبهم با اضلاعی از جنس کاغذ در محاط در بستری از اختلاف شکل گرفت میان مرکز توسعه تجارت الکترونیک،بانک مرکزی و شاپرک تا حاصل مسدود شدن درگاه پرداخت اینترنتی « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت»باشد.. اما در نهایت با یک مذاکره تلفنی و جلسه حضوری درگاه پرداخت اینترنتی این « فینتکی ها» خیلی زود قرار  است رفع انسداد شود. شاید همین الان (ساعتی که گزارش در حال نوشتن است )برخی از این درگاه ها رفع انسداد شده باشند.

داستان چه بود
داستان خیلی ساده است: حتی می شود با یک تلفن ساده حل کرد:(این گفتگوی فرضی در نیمه دوم مرداد سال جاری می توانست انجام شود )
مسئول دفتر ریاست مرکز توسعه تجارت الکترونی:الو،دفتر آقای قادری
–  مسئول ددفتر مدیر عامل شاپرک: بله، بفرمایید
–    من از دفتر آقای گرکانی نژاد ، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک تماس میگیرم، ایشان می خواستند در باره بحث انسداد درگاه پرداخت شرکت های فاقد نماد اعتماد الکترونیک با مدیرعامل محترم شاپرک صحبت کنند، آیا آقای قادری تشریف دارند؟
–    بله اما اجازه دهید هماهنگ کنم.
–    بسیار ممنونم …
–    الان وصل میکنم صحبت کنند،
–    ممنون من هم وصل میکنم اقای گرکانی نژاد صحبت کنند…
گرکانی نژاد: سلام جناب قادری وقت شما بخیر
قادری:سلام جناب گرکانی نژاد، وقت شما هم بخیر ، اوضاع تجارت الکترونیک چطور است؟
–    بسیار خوب روند رو به رشد است با تلاش همه بخش های ذی ربط، جامعه  شاهد تسهیل خدمات تجارت الکترونیک است
–    چه خوب، شاپرک هم تلاش می کند با کمک شرکت های پرداخت در این امر سهیم باشد تا  روند توسعه تجارت الکترونیک در بستر امن و پویا حرکت کند.اتفاقا طی چند سالی که در شرکت شاپرک مسئولیت داشتید و پس از پذیرش مسئولیت مرکز توسعه تجارت با وجود حجم کاری زیاد اما همچنان حدود یک  سال به عنوان مشاور به شاپرک خدمت می کردید جامعه پرداخت از تلاش ها و نظرات شما بسیار سود برد.
–    متشکرم من فقط انجام وظیفه کردم انشالله که شاپرک همچنان در مسیر رشد خود به خوبی حرکت کند… جناب قادری ،  غرض از تسدیع اوقات حضرتعالی،صحبت در خصوص درگاه پرداخت اینترنتی « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت» است. همانطور که می دانید این گروه را نمی توان در قالب کسب و کار های متعارف دسته بندی کرد لذا باید در خصوص اینکه نماد اعتماد دریافت کنند بیشتر صحبت شود و فرصت بیشتر نیاز هست.
–    بله حرف شما کاملا متین است و همانطور که می دانید شاپرک در خصوص نماد اعتماد بر اساس راهبردها و برنامه های مرکز توسعه تجارت حرکت می کند.
–    اعتقاد مرکز آن است که نوآوران حوزه مالی و پرداخت، را نمی توانیم در گروه  کسب و کار اینترنتی متعارف دسته بندی کنیم  لیکن اگر این شرکت ها  نیز نیاز به اخذ نماد دارند ، اما ضوابط لازم باید توسط دستگاه متولی تنظیم مقررات این حوزه اعلام شود و این مرکز برای اعطای نماد به این دسته از کسب و کارها تابع آن خواهد بود لذا بهتر است بر اساس برنامه در خصوص ادامه فعالیت یا انسداد آنها برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.
–    بسیار خوب، این نکته را اگر با جزئیات بیشتر  مکتوب بفرمایید تا اینجانب به بخش های ذی ربط ابلاغ کنم ممنون می شوم.ولی گویا شما طی نامه ای دوم مرداد سال جاری خواستار شدید کلیه کسب و کارهای اینترنتی بجز سایت های متعلق به دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری باید ضرورتا نماد داشته باشند.لذا بر اساس همین بند شرکت های پی اس پی مکلف هستند کسب و کارهای  غیر از ماده مذکور را مسدود کنند.
–    بله همین گونه هم هست اما کسب و کارهای واسط پرداخت را باید به صورت مجرا مورد بررسی قرار دهیم.
–    بسیار عالی ، اکنون پیشنهاد  شما چیست؟ به هر حال در خصوص نماد هر چه مرکز به ما ابلاغ کند شرکت های پرداخت همان را اجرا می کنند.
–    پیشنهاد من این است که مهلتی تعیین شود تا با کمک بانک مرکزی  راه حل بهینه برای این مسئله پیش بینی شود.
–    ما به عنوان متولی پرداخت در خصوص بحث نماد تابع برنامه های مرکز توسعه تجارت هستیم.
–    ممنون ..پس عجالتا تا مدت چند ماه از مسدود کردن درگاه پرداخت اینترنتی  « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت» خودداری شود تا طی جلساتی که با شما و بانک مرکزی خواهیم داشت پس از بررسی های لازم تصمیمات لازم اتخاذ شود. ضمنا مراتب طی نامه ای هم به شاپرک ابلاغ خواهد شد تا بر اساس آن اقدامات  مقتضی توسط شرکت های پرداخت انجام شود..
–    بسیار خوب، ممنونم .
–    من هم تشکر می کنم
–    خدانگهدار
–    خداحافظ
به همین سادگی می تواند مسئله حل شود. اما اکنون می بنیم که طی چند روز اخیر جامعه خبری و پرداخت شاهد حرکات ناخوش آیند دو سازمان حاکمیتی بر ریل ناهماهنگی هستند و طبعا مقصد نهایی هم معلوم است: سرزمینی که پشت غبار اختلاف برخی مدیران گم شده است.

صحبت های واقعی
 پایگاه خبر بانکداری الکترونیک در عین حال با هر دو نهاد تماس گرفت:

گفتگو با مرکز توسعه تجارت الکترونیک
 پایگاه خبر بانکداری الکترونیک: سلام جناب گرکانی نژاد داستان این اختلاف چیست
گرکانی نژاد: ما اطلاعیه صادر کرده ایم(اینجا را بخوانید) همه نکات در آن ذکر شده است
–    بله اما نمی توانستید با شاپرک بدون اینکه مسئله رسانه ای شود اختلاف نظرات را حل کنید.
–    ما با رگولاتور طرف هستیم. با بانک مرکزی صحبت کرده ایم. و مسئله در حال حل و فصل است. طی صحبت هایی که با بانک مرکزی انجام شده  در چند روز آینده مشکل « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت» رفع خواهد شد.
–    خوب چرا این صحبت ها را قبلا با شاپرک انجام ندادید.
–    ما با رگولاتور طرف هستیم. رگولاتور(بانک مرکزی) به شاپرک ابلاغ خواهد کرد.

گفتگو با شاپرک
در همین حال   پایگاه خبر بانکداری الکترونیک با شاپرک نیز تماس گرفت:
پایگاه خبر بانکداری الکترونیک :جناب قادری سلام، من با اقای گرکانی نژاد صحبت کردم….(توضیحات آنچه گذشت)
قادری: ما نمی خواستیم مسئله رسانه ای شود خودشان(مرکز توسعه تجارت) مسئله را رسانه ای کردند.
– ولی در نهایت این مردم هستند که اذیت می شوند.
– ما بر طبق مکاتبات با مرکز توسعه تجارت الکترونیک انجام وظیفه کرده ایم .این مسئله را در نامه های که منتشر شده هم می توانید ببنید.
– اینها درست اما به هر حال حاصل این اختلاف جز به زحمت افتادن مردم حاصل دیگری نیست.
– به هر حال ما تنها اوامر مرکز را اجرا کردیم…
– الان تکلیف چیست
– الان قرار است بروم بانک مرکزی طی جلسه ای ضمن ارائه توضیحات این مسئله را حل و فصل کنیم

توضیح

طبق اسنادی که شاپرک منتشر(اینجا را بخوانید) کرده است اولین نامه را مرکز توسعه تجارت الکترونیک به اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در مهر سال گذشته ارسال کرده که البته این نا مه به یک نامه دیگر در مرداد همان سال بر میگردد. پیرو این نامه ها شاپرک با مرکز توسعه تجارت الکترونیک در قالب چند نامه مکاتبه می کند و در نهایت مرکز نیز در مرداد ماه سال جاری پاسخ شاپرک را می دهد. در این مکاتبات یک ساله این دو نهاد می توانستند با یک گفتگوی ساده تلفنی مسئله را حل کنند. حتی لازم نبود زحمت یک مسافرت شهری را به خود داده و جلسه تشکیل دهند. به تعبیر دیگر طی یک سال به نقطه ای رسیده است که اعتبار هم دیگر را در عرصه رسانه به چالش بکشند.

نتیجه
مثلثی مبهم با اضلاعی از جنس کاغذ در محاط در بستری از اختلاف شکل گرفت میان مرکز توسعه تجارت الکترونیک،بانک مرکزی و شاپرک تا حاصل مسدود شدن درگاه پرداخت اینترنتی « فعالان نوآوری در حوزه مالی و پرداخت»باشد.. اما در نهایت با یک مذاکره تلفنی و جلسه حضوری درگاه پرداخت اینترنتی این « فینتکی ها» خیلی زود قرار  است رفع انسداد شود. شاید همین الان (ساعتی که گزارش در حال نوشتن است )برخی از این درگاه ها رفع انسداد شده باشند.
در این میان اما نتیجه چه شد:  وزن و جایگاه سه  نهاد مذکور در انظار و اذهان جامعه تنزل درجه و اعتبار داد  و احتمالا در آینده نزدیک خواهیم دید که دود این اختلاف دامن برخی از مدیران را گرفته و شاهد یک یا چند تغییر مدیریت در هر یک از این نهادها باشیم چون حالا دیگر بهانه خوبی است تا دیگر اختلافات نیز مطرح و در میدان رقابت های موهوم گروهی، یکی دیگری را به زعم خود ضربه فنی کند. اما فراموش نکنیم تنها کسی که در نهایت در چاله این اختلافات سقوط میکند و ضربه فنی می شود مصالح و منافع ملتی است که هدف اصلی ایجاد چنین نهادهایی است. وگرنه مدیران ما که جایی نمی روند  تنها صندلی هایشان عوض می شود و از مقامی به مقامی دیگر مهاجرت می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5