مهاجمان در کمین داده های بزرگ/ سفر به کهکشان اطلاعات

چهارچوب ها، ریسک ها و فرصت های بیگ دیتا کدامند؟

امروزه استفاده از تکنولوژی های نوین توسط شرکت ها و حتی مردم، و در کنار آن بی توجهی برخی از استفاده کنندگان از این تکنولوژی ها منجر شده است تا دسترسی برخی سودجویان به اطلاعات شخصی برخی از مردم به سادگی رخ داده و مورد سواستفاده های شخصی قرار گیرند. بیگ دیتاها نیز از این امر مستثنی نیستند و بیشتر می توانند مورد استفاده توسط سودجویان قرار گیرند. زیرا بیگ دیتاها حاصل فعالیت تک تک افراد یک جامعه در تمامی زمینه هایی است که اطلاعات آن قابل برداشت است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – احسان خدیو – تکنولوژی هایی که جهت تولید بیگ دیتا از شماره تماس های افراد، تصاویر و ویدئوها، و حتی از تراکنش های افراد استفاده می کنند به سادگی می توانند توسط افراد سودجو مورد استفاده قرار گیرند.

بر همین اساس در نظر گرفتن امتیازات و ریسک استفاده از بیگ دیتا از اهمیت بالایی برخوردار است.

امتیازات استفاده از بیگ دیتا
1- افزایش بهره وری دانشجویان در حال تحصیل: استفاده از بیگ دیتاهای جمع آوری شده در مورد وضعیت تحصیل، علایق و نمرات دانشجویان منجر می شود تا با تحلیل این داده ها وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش جویان مورد ارزیابی قرار گرفته و انتخاب رشته دانشجویان بر اساس خصوصیات آنها بهتر انجام گیرد.
2- دسترسی بهتر مؤسسات به آمار اعتبار مردم با استفاده از روش های نوین: با استفاده از بیگ دیتاها می توان وضعیت اعتبار مردم را در زمینه های مختلف از جمله خوش حساب بودن و میزان پایبندی به قوانین و مقررات را ارزیابی کرد و در نتیجه با اطمینان بیشتر و ریسک کمتر در جهت اعطای اعتبارات و مسئولیت ها اقدام کرد.
3- ارائه خدمات بهداشتی ویژه بر اساس خصوصیات فردی: سیستم ها و مراکز بهداشتی با استفاده از بیگ دیتاها می توانند به ارائه خدمات بهتر بپردازند. مشخص بودن وضعیت بیمار، سابقه بیماری، حساسیت و حتی وضعیت مالی بیمار می تواند بیمارستان ها و مراکز بهداشتی را در بهبود ارائه خدمات یاری کند.
4- افزایش مساوات حقوق در دسترسی به موقعیت های استخدامی: شرکت ها جهت افزایش تنوع نیروی کاری خود از بیگ دیتاها استفاده می کنند. بعنوان نمونه، گوگل متوجه شد فرآیند سنتی جذب نیروی این شرکت در گذشته منجر شده است تا نیروی کاری این شرکت از خصوصیات تقریباً یکسان تشکیل شده و در نتیجه میزان نوآوری سیستم کاهش یابد.

ریسک های استفاده از بیگ دیتا
1- رخداد اشتباهات بیشتر در روند استخدام افراد و در نتیجه صلب فرصت استخدام برخی از مردم توسط برخی دیگر
2- ایجاد و یا افزایش نابرابری
3- افشا شدن و در معرض قرار گرفتن اطلاعات حساس شخصی
4- کمک به هدف گرفتن افراد جهت فعالیت های کلاهبرداری
5- ایجاد توجیه های جدید جهت فرار از قوانین
6- در اختیار قرار گرفتن خدمات و کالاها با قیمت بالاتر برای قشر کم درآمد
7- کاهش تأثیر قدرت انتخاب مشتری

قوانین و مقررات
جهت مبارزه با قانون شکنی ها و سواستفاده های صورت گرفته از بیگ دیتا، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) سه قانون اصلی را در این زمینه ارائه داده است که مواد این قانون توسط این سازمان تصویب شده است. این قوانین عبارتند از:
1- اقدام گزارش منصفانه اعتبارات (The Fair Credit Reporting Act)
2- قوانین مساوات فرصت مردم (Equal Opportunity Laws)
3- اقدام کمیسیون تجارت فدرال (The Federal Trade Commission Act)

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  15  =