روند کاهش طلای جهانی عمیق‌تر شد

طلا در معاملات روز جاری بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار که تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، اندکی کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۱۷.۶۰ دلار رسید.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۴.۴۰ دلار یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۳۲۱.۵۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه ۱.۳۰ دلار یا ۰.۱ درصد افزایش یافته و در ۱۳۲۵.۹۰ دلار بسته شده بود و برای کل هفته بیش از ۲۰ دلار یا ۱.۵ درصد کاهش ثبت کرده بود.

دلار در واکنش به اظهارات اخیر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا که احتمال افزایش نرخهای بهره تا ماه آینده را تقویت کرد، قوی شده و قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است. خانم یلن روز جمعه در کنفرانس سالانه سمپوزیوم اقتصادی در جکسون هال وایومینگ گفت: بهبود آمار بازار کار و اشتغال زمینه را برای افزایش نرخهای بهره در سال جاری تقویت کرده است.

طبق آمار صندوقهای فدرال، معامله گران احتمال افزایش نرخها در دسامبر را ۵۷ درصد برآورد می کنند که بالاتر از ۵۱ درصد در اوایل هفته گذشته است.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: انتظار می رود با نزدیک شدن به زمان نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر، فشار بر قیمت طلا افزایش پیدا کند به خصوص که مقامات این بانک به شکل روشنی از افزایش هر چه زودتر نرخهای بهره حمایت کرده اند.

بارناباس گان، اقتصاددان کالا در بانک OCBC معتقد است با وجود اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا در جکسون هال، قیمت طلا در حدود سطح ۱۳۰۰ دلار باقی خواهد ماند و تردیدی وجود ندارد که انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در سال آینده بالا رفته است اما با در نظر گرفتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نوامبر برگزار می شود و مبهم ماندن پیامدهای کامل رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، بازارهای جهانی همچنان شاهد ریسک گریزی خواهند بود و قیمت هر اونس طلا تا پایان سال به ۱۳۵۰ دلار می رسد.

در این بین آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد صندوقهای سرمایه گذاری تامین و مدیران سرمایه، قراردادهای خرید طلا در بازار کامکس نیویورک را در هفته گذشته افزایش داده و در مقابل قراردادهای خرید نقره را کاهش داده اند.

بر اساس گزارش رویترز، دلار در معاملات روز دوشنبه بازار آمریکا رشد کرد و شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می کند، در ۹۵.۵۲۳ واحد ایستاد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری حدود یک درصد کاهش یافت و به ۱۸.۴۳ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲۹ درصد افزایش، به ۱۰۷۰.۶۰.۶۵ دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با ۰.۴۲ درصد کاهش، ۶۸۲.۶۳ دلار معامله شد.
ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1