وضعیت نابسامان حوزه‎های تخصیص منابع بانکی

نگاهی به ضرورت های بخش پول، ارز و بانکداری در مجلس دهم

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس مسائل مربوط به پول، ارز و بانکداری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش به بررسی مهمترین مفاهیم و وضعیت موجود متغیرها و مولفه های نظام پولی و بانکداری و همچنین قوانین مهم این حوزه پرداخته که با هدف آشنایی نمایندگان مجلس دهم با یکی از مهمترین حوزه های اقتصاد ایران یعنی نظام پولی و بانکی تهیه و ارائه شده است.

در بخش پولی پس از بررسی مفاهیم این حوزه به بررسی روند آمار پولی پرداخته شده است و اینکه چه چالش ها و خلاهایی در این بخش وجود دارد. مهمترین مسئله این حوزه خارج از کنترل قرار گرفتن حجم پول و نقدینگی در کشور و نبود سیاست ها و ابزارهای بهینه در این خصوص است.

در بخش بانکی پس از مرور اجمالی بر مفاهیم بانکداری به ارائه تصویری از وضعیت نابسامان حوزه های تجهیز و تخصیص منابع بانکی اشاره شده و بر این مسئله تاکید شده است که نظام بانکی در طول سال های گذشته برون دادهای قابل دفاعی نداشته است.

یکی از محورهای مهم مورد بررسی در این گزارش، اشاره به قوانین مربوط به حوزه نظام پولی و بانکی و بررسی ضرورت های اصلاحات و یا تقویت نظارت بر اجرای قوانین موجود همچنین قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است که می تواند جهت گیری های کلی مجلس محترم را در حوزه تقنین و نظارت در این حوزه مشخص کند.

همچنین بررسی ابعاد نظام بانکی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محور دیگر مورد بررسی در این گزارش بوده که دو حوزه اصلاح درونی نظام بانکی و ایفای نقش حمایتی بانک ها در تقویت بخش واقعی به همراه مولفه های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته است.
ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  10