بهره مندی حدود۶ میلیون بازنشسته از بیمه تکمیلی درمان دردولت یازدهم

از اقدام های مهمی که دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته انجام داد ، اجرای بیمه تکمیلی درمان برای پنج میلیون و 961 هزار و 327 بازنشسته ای بود که تحت پوشش چتر حمایتی دولت قرار نداشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید اقدام های ارزشمندی در زمینه حمایت های اجتماعی از اقشار محروم جامعه انجام شد و یکی از مهمترین آنها ایجاد بیمه درمانی برای 10میلیون نفر از جمعیت حاشیه نشین شهرها بود.

بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش، شاغلان صنایع دستی کددار، خادمین مساجد، باربران و رانندگان در سال های 1393 تا 1395 به ترتیب برای 795 هزار، یک میلیون و 200 هزار نفر و یک میلیون و 250 هزار نفر انجام شد.

همچنین تامین اعتبار برای حق بیمه سهم کارفرمایی دولت برای پوشش بیمه های اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال های 1393 و 1394به ترتیب برای یک میلیون و 240 هزار و یک میلیون و 320 هزار خانوار از دیگر اقدام های انجام شده در این مدت بود.

**وضعیت در زمان تحویل دولت
در سال های اخیر به دلیل تحولات جمعیتی، افزایش امید زندگی، سالمند شدن جمعیت تحت پوشش بیمه ، بالا بودن نرخ حوادث و سوانح و بیماری های شغلی و عوامل مشابه به تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران به نحو چشمگیری افزوده شده است.

اجرای قوانین بازنشستگی پیش از موعد و افزایش دامنه شمول این قوانین در سال های اخیر به تشدید روند رشد تعداد مستمری بگیران منجر شده است.

اغلب صندوق های بازنشستگی در ایران در مرحله بلوغ یا پس از بلوغ هستند و به دلیل نبود سرمایه گذاری های مناسب، نسبت ذخایر آنها به کل منابع اندک است.

برآوردها نشان می دهد، ذخایر سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و بقیه صندوق های بیمه ای کفاف پرداخت مستمری ها و بدهی های آنها را نمی دهد و در سال های نه چندان دور در انجام تعهدات، بیشتر به درآمدهای عمومی دولت وابسته می شوند.

هم اکنون 30 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه های اجتماعی نیست که به طور عام روستاییانی هستند که باید مشمول صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر باشند که به دلیل اختیاری بودن پوشش بیمه ای این صندوق و یا کمی درآمد تحت پوشش قرار ندارند.

بخش عمده دیگر از غیربیمه شدگان در کشور شاغلان بخش غیررسمی اقتصاد هستند که به دلیل دریافت مزد و حقوق پایین تر از حداقل دستمزد اعلامی سالانه نمی توانند تحت پوشش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند.


**مهمترین سیاست ها و اقدامات انجام شده

اهم سیاست های مورد نظر در بخش بیمه های اجتماعی عبارت است از گسترش پوشش بیمه های اجتماعی، عدالت در دسترسی به پوشش بیمه های اجتماعی، پایداری منابع و مصارف، جامعیت تعهدات و خدمات بیمه های اجتماعی و اصلاح نظام سرمایه گذاری صندوق های بیمه ای است.

همچنین ترمیم حقوق بازنشستگان و تامین اعتبار برای پوشش حق بیمه سهم کارفرمایی از دیگر اقدام های موثر در دولت یازدهم بود.

یکی از اقدام های موثر دیگری که مسوولان حوزه کار در دولت یازدهم به ثمر رساندند تخصیص 10هزار میلیارد ریال در سال 1394 برای کمک به تامین حقوق و هزینه های درمان کارکنان بازنشسته فولاد بود که تا پایان سال یاد شده 9هزار و 752 میلیارد ریال آن اختصاص یافت. همچنین امسال نیز به این منظور 18 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه کل کشور پیش بینی شده است.

ارتقای کمی و کیفی خدمات رفاهی به بازنشستگان، کمک هزینه برای خرید عینک و عصا و سمعک، پرداخت وام ضروری به 427هزار و 616 نفر به مبلغ هشت هزار و 407 میلیارد و 452میلیون ریال، بیمه عمر و حوداث و اعزام بازنشستگان به تورهای زیارتی و سیاحتی در دولت یازدهم، اجرای قانون حمایت از خانواده و رفع محدودیت ارایه خدمات به فرزندان چهارم به بعد بیمه شدگان تامین اجتماعی از دیگر اقدام های موثر دولت یازدهم در حوزه های اجتماعی بشمار می رود.

همچنین تاکنون در دولت تدبیر و امید 79درصد به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزوده شده و افزایش حقوق بازنشستگان در سه سال گذشته بیش از نرخ تورم است.

تحت پوشش قرار دادن جمعیتی بیش از 41 میلیون نفر در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور،کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی تامین اجتماعی به کمتر از 6 درصد در دولت تدبیر و امید،پرداخت بدون تاخیر تعهدات بیمه ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی در قبال نیمی از جمعیت کشور و همچنین پرداختی بدهی به داروخانه ها و بیمارستان های طرف قرارداد با انعقاد تفاهمنامه سه جانبه فیمابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،بانک رفاه کارگران و سازمان تامین اجتماعی جهت پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دیگر اقدام های انجام شده در حوزه اجتماعی بوده است.

چهار بیمارستان و 16 درمانگاه و پلی کلینیک تامین اجتماعی در سه سال گذشته در کشور افتتاح شده و 2 بیمارستان و هفت درمانگاه در شرف راه اندازی است.

راه اندازی و افتتاح 60 شعبه ثابت و اقماری جدید در سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور در راستای افزایش سطح ارایه خدمات به کارفرمایان، مستمری بگیران و بیمه شدگان از دیگر اقدام های انجام شده در سه سال گذشته بوده است.
ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  20