ائتلاف های بانکی در راهند/ ظهور گونه های جدید بانک های نرم‌افزاری

گزارشی از API و کاربرد آن در بانکداری

تقریبا پنج سال از زمانی که عنوان شد «نرم‌افزار در حال بلعیدن جهان است» می‌گذرد. تعداد اپلیکیشن‌های «ساس» (SaaS) به شکل قابل توجهی افزایش یافته و موجی از نوآوری نرم‌افزاری در حوزه APIها که از کارایی‌های بالایی برخوردارند، در راه است. شمار شرکت‌های API طرف سوم (third-party) نیز چند برابر شده که به شکلی بنیادی در حال تغییر سازوکار خلق نرم‌افزارها و نحوه عرضه آنها به بازار است. «رابط برنامه نویسی نرم‌افزاری» موسوم به API، برای دهه‌های متمادی بخش مهم و کلیدی از توسعه نرم افزای و روشی برای توسعه یک پلتفرم خاص‌ مانند مایکروسافت ویندوز بوده است. اخیرا، تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پلتفرم‌های جدیدتر، از «سلزفورس» (Salesforce) گرفته تا فیس بوک و گوگل، APIهایی را عرضه کرده اند که به سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در خلق نرم‌افزارهای کارآمدتر کمک می‌کند.

 پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – هادی آذری – امروزه در گونه جدید APIهای طرف سوم قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی وجود دارد که توسعه‌دهندگان را از شر پلتفرم‌های قفل دار و محدود خلاص کرده و به آنها اجازه می‌دهد تا با کارایی بیشتر اپلیکیشن‌های خود را روانه بازار کنند. ساختار یکپارچه و اپلیکیشن‌هایی که طی دهه‌های گذشته کسب‌وکارها را توانمند کرده‌اند، رفته رفته جای خود را به بدیل‌هایی نامتمرکز می‌دهند. این بدیل‌های جدید به خرد سرویس‌های کوچک، مستقل و قابل استفاده مجدد متکی اند که به راحتی می‌توانند به اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر متصل شوند. در نتیجه، سازندگان و توسعه‌دهندگان می‌توانند بر روی عملکردهای منحصربه‌فرد خود متمرکز شده و آن را با فرایندهایی کاملا کارآمد، غیرمتمرکز که توسط دیگر متخصصین ایجاد شده‌اند، غنی کنند.

سریع تر، ارزان‌تر و هوشمندتر
سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری دریافته اند که بیشتر کارایی و عمکردهایی که آنها برای ساختن یک اپلیکیشن به آن نیاز دارند،  از نظر بسیاری از شرکت‌های دیگر زائد و اضافی است. آنها یاد گرفته اند که منابع ارزشمند خود را به اختراع مجدد چرخ اختصاص ندهند بلکه در عوض به APIهای موجود در پلتفرم‌های بزرگتر‌ مانند آمازون و حتی سازندگان تخصصی‌تر متوسل شوند. ما هنوز در اول راه حرکت به سوی APIهای طرف سوم هستیم ولی تعدادی از مصادیق و نمونه‌های نویدبخش در این حوزه نشان می‌دهد که چگونه سازندگان می‌توانند در حوزه پرداخت به شرکت‌هایی چون «استرایپ» (Stripe) و پلاید (Plaid)، برای خدمات تلفنی به «توئیلیو» (Twilio)، برای داده‌های موقعیت محور به «فکچوال» (Factual) و برای جستجوی سایت به شرکتی چون «آگولیا» روی بیاورند.
در واقع این حوزه در حال شکوفایی است. آخرین اخبار حاکی از آن است که  وب سایت«پروگرمبل وب» (ProgrammableWeb) امکان دسترسی به حدود 15 هزار API  را فراهم آورده است. این در حالی است که هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود. سازندگان (اپلیکیشن) می‌توانند در خصوص پروژه‌های نرم‌افزاری خود با این APIها وارد تعامل شده و سریع‌تر از آنی که خود قادر به انجام آن بودند، محصولات و خدمات خود را روانه بازار کنند. در شرایطی که ورود سریع‌تر به بازار با هزینه‌های پائین‌تر یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، این همکاری مزیت مهم‌تر دیگری را نیز دربردارد: شرکت‌هایی که بر روی قابلیت و توانمندی‌های اصلی خود متمرکز می‌شوند، خدمات و محصولاتی متمایز و منحصربه‌فرد ارائه می‌کنند. این فضای تعاملی توسعه نرم‌افزاری از مزایای عالی دیگری نیز برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
یکی دیگر از این مزیت‌ها این است که APIهای طرف سوم اغلب عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، APIهای طرف سوم نسبت به APIهایی که به صورت داخلی ساخته می‌شوند، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخودارند. شرکت‌ها اغلب میزان کارایی و سودمندی APIهای طرف سوم را دست کم می‌گیرند. و نهایتا این که، سازندگان API طرف سوم از دسترسی بیشتری به داده‌های بزرگتر که تاثیراتی شبکه‌ای ایجاد می‌کنند، برخوردارند. این تاثیرات شبکه‌ای می‌توانند خود را در هر چیزی از قیمت‌گذاری بهتر گرفته تا بهره‌گیری از SLAهای برتر نشان دهد. به‌عنوان مثال، شرکت «منلو» (Menlo)، تحلیل کلاهبرداری را به‌عنوان یک API ارائه می‌دهد. آنها تراکنش‌های خرده فروشی در صدها شرکت را گردآوری کرده که به آنها اجازه می‌دهد تا وسعت نشانه‌های تقلب و کلاهبرداری را بهتر از هر مشتری انفرادی درک کرده و تشخیص دهند.

گونه جدیدی از شرکت‌های نرم‌افزاری
انتشار و عرضه نرم‌افزار در قالب API به آن شرکت‌ها امکان می‌دهد تا روش‌ها و مسیرهای بکارگیری مختلف و متنوعی را دنبال کنند. در واقع، به جای آن شیوه فروش عمودی، در این حالت خود مشتری اغلب یک سازنده (توسعه‌دهنده) است که به ایجاد یک فرایند فروش روان را به دنبال دارد. الگوی درآمدی همواره تکرار شده و با افزایش مشتریان، به یک الگوی تجاری قیاس‌پذیر میانجامد. در حالی که فضای شرکت‌های APIمحور در مراحل ابتدایی تحول خود قرار دارد، ما بر این باوریم که به منظور ایجاد الگوهای تجاری سودآورتر و کارآمدتر و کمتر سرمایه بر، نگرش‌های این شرکت‌ها با هم تلفیق خواهد شد.
این فرصت فقط به استارت آپ‌های جدید محدود نیست. سازندگان موجود نیز این فرصت را دارند تا کارایی و ظرفیت خود به‌عنوان یک API را به نمایش بگذارند. برخی شرکت‌های برجسته کسب‌وکارهایی API محور به راه انداخته اند که از حوزه تخصص اولیه و اصلی شان فراتر رفته است: در حال حاضر، طبق گزارش‌های واصله، 60 درصد درآمدهای«سلزفورس» (Salesforce)، 60 درصد درآمد «ای بِی» (eBay) و 90 درصد درآمد «اکسپدیا» (Expedia) از طریق APIها، حاصل می‌شود.
این الگو برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران نیز جذاب است. به جای تلاش برای ایجاد و خلق یک اپلیکیشن محبوب دیگر و سرمایه‌گذاری سنگین در بازاریابی و توزیع بدون اطلاع از کشش بازار، عقلانی‌تر خواهد بود تا مجموعه‌ای محدود از خدمات و عملکردها را ایجاد کرده و به بازوی تجاری دیگر سازندگان بدل شد. الگوی API مسیری به بازار ایجاد می‌کند که اگر موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای در سرمایه صرفه‌جویی کرده و در طول زمان تاثیری شبکه‌ای ایجاد کند. در حال حاضر، 9 میلیون سازنده (توسعه‌دهنده) در حال کار بر روی API های خصوصی هستند. با توجه به اینکه عقل سلیم ایجاد شرکت را حکم می‌کند، در آینده ممکن است شاهد حرکت به سوی توسعه APIهای عمومی باشیم (که در حال حاضر تنها 2/1 میلیون توسعه‌دهنده در آن فعالیت دارد).

باز اندیشی در زنجیره ارزش
در گذشته، بزرگ‌ترین شرکت‌ها، آنهایی بودند که بیشترین دسترسی و نزدیکی را به داده‌ها و اطلاعات داشتند؛ شرکت‌هایی که می‌توانستند مالیات تحمیل کنند یا به پلتفرم خود متکی باشند. در اقتصاد API محور، بزرگ‌ترین شرکت‌ها، ممکن است آنهایی باشند که به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن داده‌ها را گردآوری کرده و در اختیار دیگران قرار دهند.

کاربردهای API در بخش بانکداری
مدت زمانی زیادی طول کشید تا موسسات مالی به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مالی استفاده از APIهای بانکی پی ببرند ولی اخیرا موسسات مالی دست به کار شده و چندین بانک پروژه‌هایی را در این حوزه در دستور کار قرار داده و یا راه‌اندازی کرده‌اند. کریستین مویر، مدیر موسسه پژوهشی «گارتنر»، پیشتر عنوان کرده بود که «بانک‌ها برای حفظ سودآوری و کارایی خود در زنجیره ارزش خدمات مالی باید خود را تغییر دهند. » از نظر مویر، تا زمانی که بانک‌ها به عملکردها بها می‌دهند، انعطاف‌ناپذیر و منفعل باقی خواهند‌ماند. او برای گذشتن از این‌مانع، استفاده از APIها را پیشنهاد کرده و میگوید: « این مساله امکان ارائه خدمات متناسب با شرایط روز را به بانک‌های می‌دهد».
APIها یا (رابط های برنامه‌ریزی عملکرد) مجموعه‌ای از قوانین هستند که عملکردها (اپلیکیشن‌ها) با پیروی از آنها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به‌عنوان یک رابط میان برنامه‌های مختلف عمل کنند. API ها علاوه بر دیگر فواید و مزیت‌ها، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کنند؛ از طریق  APIها می‌توان به شکلی نسبتا ارزان و ساده، داده‌های یک اپلیکیشن را در یک پلتفرم یا سرویس دیگر پیاده‌سازی کرد. این فناوری هم چنین برای سرویس‌های ارائه شده، ارزش افزوده به ارمغان میآورد.
از دیگر سو، شاهد حرکتی کند از مقوله «آرمان شهر فناورانه» به مقوله «سناریوی تجاری عملی» هستیم؛ اگر بخواهیم واژگان فرانسیسکو گونزالز، رییس و مدیرعامل BBVA در آخرین کنگره جهان موبایلی را به کار‌گیریم، باید از آینده‌ای سخن بگوئیم که در آن بانک‌ها به «شرکت‌هایی نرم‌افزاری» بدل شده‌اند. منظور او تبدیل شدن یک سیستم مالی به یک اکوسیستم دیجیتالی به هم متصل است؛ اکوسیستمی مقاوم در برابر نوسانات که می‌تواند با توسل به پلتفرم‌های طرف سوم، بازارهای چندگانه را در اختیار بگیرد.
چندین ماه پیش، آلن گلیکن هوس (مسئول بخش مدیریت کسب‌وکارهای API در شرکت IBM) بحثی را مطرح کرد تحت عنوان دسته‌بندی عملکرد‌هایی که در آن بانک‌ها می‌توانند از API بهره بگیرند.

1.    توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی
•    اطلاعات کلی: اینها اطلاعاتی هستند که به یک مشتری خاصی که از اپلیکیشن استفاده می‌کند، مربوط نمی‌شود بلکه داده‌ها و اخباری را در مورد خدمات و محصولات موسسه ارائه می‌کند (اطلاعاتی‌ مانند انواع حساب، اطلاعاتی در مورد نرخ بهره، کارت و ابزارهای مالی و غیره).
•    اطلاعات تراکنش‌های شخصی شده: برای اطلاعاتی که برای یک مشتری خاص ارائه می‌شوند (که البته نیازمند اقدامات امنیتی اضافی در دسترسی به سیستم نیز هست)، API می‌تواند اطلاعاتی را پیرامون موجودی حساب، انتقال وجه، پرداخت قبوض و دریافت هشدارها و مواردی از این دست ارائه کند.
•    کارایی موبایلی: کاربرانی که از اپلیکیشن موبایلی استفاده می‌کنند، می‌توانند از عملکردهای موجود بر روی دستگاه‌های خود در تلفیق با API بانک استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند از دوربین موبایل خود برای نقد کردن چک)، از فناوری NFC  برای تایید هویت خود در دستگاه‌های خودپرداز و قص علی هذا بهره گیرند.

2.    ائتلاف ها
یک API می‌تواند به  شرکای یک بانک اجازه دهد تا از زیرساخت‌های آن بانک، برای ارائه خدمات بهره گیرند: کارت‌های اعتباری مشترک، کارت‌های هدیه، برنامه‌های تشویقی نمونه‌ها و مصادقی از این قابلیت است. API هم چنین برای شرکا امکان دسترسی لحظه‌ای به گزارش‌ها را نیز فراهم می آورد.

3.    APIهای عمومی
همان APIهایی که بانک‌ها برای انجام امور داخلی و برای کار با شرکا خود استفاده می‌کنند، به آنها در جذب مشتریان جدید و گسترش کسب‌وکار از طریق بهره‌گیری از امکانات و خدمات دیگر شرکت‌ها، کمک می‌کند.

4.    ادغام دستگاه ها
گلیکن هوس در این رابطه میگوید: « دستگاهی که بیشترین نزدیکی و ارتباط را با بانک دارد، دستگاه خودپرداز (ATM) است. دستگاه‌های خودپرداز را می‌توان به حسگرهایی برای ارتباط از فاصله نزدیک (NFC) و قابلیت تشخیص هویت مجهز کرد ولی شاید بتوان از این هم پا فراتر گذاشت. » گلیکن هوس رویای بانکی را در سر میپروراند که قادر به اارئه API باشد تا شرکت‌های محلی بتوانند در حول و حوش دستگاه‌های خودپرداز، پیشنهاداتی ویژه را به مشتریان عرضه کنند.

5.    تحلیل داده ها
بانک‌ها به داده‌ها و اطلاعاتی دسترسی دارند که دارای ارزش بالایی برای شرکت‌های فعال در دیگر حوزه است؛ به‌عنوان مثال اطلاعات مالی مشتریان. از این رو، بانک‌ها می‌توانند از موهبت دسترسی به این حجم عظیم داده‌ها، کسب سود کنند.

بانک‌ها باید بر روی APIها و اپلیکیشن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، نه عملکردها (برنامه‌های کاربردی)
طبق اعلام موسسه پژوهشی «گارتنر»، به نظر می‌رسد در عصر پُر شتاب تکنولوژی، بانک‌ها باید به جای عملکردهای خشک و انفعالی، به سراغ APIها و اپلیکیشن‌های عمومی و خصوصی بروند. بنا به گفته کریستین مویر، مدیر موسسه پژوهشی گارتنر، پس از وقوع بحران مالی در سال 2008 میلادی، بانک‌ها مسیر خود را گم کردند و نیاز دارند تا بار دیگر ارتباط موثر و تنگاتنگی با مشتریان خود برقرار کنند. او در این رابطه میگوید: «بانک‌ها برای این که سودده باقی‌مانده و کارایی خود در زنجیره ارزش خدمات مالی را حفظ کنند، نیاز دارند تا هم الگوهای و هم ساختار ارائه و عرضه خدمات خود را تغییر دهند. » از نظر مویر، برنامه‌های کاربردی‌مانع این امر می‌شود.
برنامه‌های کاربردی باید به نفع الگویی کنار گذاشته شوند که با بهره‌گیری از API ها و اپلیکیشن‌های عمومی و خصوصی، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا خدمات را بر پایه نیاز و مطالبه مشتریان به آنها ارائه دهد؛ خدماتی که با موقعیت مکانی، روحیه و فناوری‌ای که مشتریان استفاده می‌کنند، هم خوانی داشته باشد.
طبق اعلام گارتنر، این مساله به ارائه و عرضه فعال خدماتی منجر می‌شود که یا نیاز و خواسته مشتری را پیش بینی می‌کند یا سلامت مالی مشتریان را ارتقاء میبخشد. در عین حال، بانک‌ها می‌توانند خیلی سریع نسبت به فرصت‌های جدید واکنش نشان داده و توسعه‌دهندگان طرف سوم نیز می‌توانند ابزارهایی که بانک‌های در رابطه با این فرصت‌های جدید نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهند.
مویر به ذکر مثالی در خصوص اپلیکیشن اخذ وام میپردازد که به‌ مانند اپلیکیشن آب و هوا می‌تواند بدون این که توسط کاربر اجرا شود، مشخص کند آیا با توجه به نرخ‌های بهره داده شده، اخذ یک وام به خصوص به صرفه است یا نه. با چند کلیک بیشتر، مشتری می‌تواند درخواست وام را داده و بعد از طی کردن یک فرایند چندمرحله‌ای، یانک تراکنش پرداخت وام را تکمیل می‌کند. مدیر موسسه پژوهشی گارتنر در این رابطه میگوید: « این یک روش بانکداری کاملا جدید خواهد بود و اگر بانک‌ها این روندها را نادیده بگیرند، بدون شک به حاشیه رفته و از رشد بازار عقب خواهند‌ماند و محصولات مالی شان دیگر سودآور نخواهد بود».
اپلیکیشن‌های یکپارچه نه‌تنها برای ارتقاء چالاکی و بهره وری بلکه برای جلوگیری از پیچیدگی خارج از کنترل و بیش از اندازه روندها نیز ضروری‌اند. طبق گفته تحلیل‌گران گارتنر، فناوری بزرگ‌ترین‌مانع بر سر راه بانکداری مبتنی بر APIها و اپلیکیشن‌ها، محسوب نمی‌شود. امنیت، قیاس‌پذیری، عملکرد، پیچیدگی، سازگاری قانونی را می‌توان از طریق روش‌هایی چون حاکمیت فناوری اطلاعات (IT)، بازاستفاده گسترده و مدیریت API کنترل و هدایت کرد. سایر موانع ماهیتا در روند اجرا خود را نشان می‌دهند که به‌عنوان نمونه، می‌توان به فقدان تعریف دقیق یک پاردایم طراحی، الگوی حاکمیتی و مدل حسابرسی اشاره کرد ولی بزرگ‌ترین‌مانع بر سر پلتفرم‌های ارائه‌کننده APIها و اپلیکیشن‌های خصوصی و عمومی، فقدان کنترل و نظارت است.

پیش بینی‌هایی برای دنیای APIها در سال 2016

حوزه API پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در سال 2015 به مدد AIPهای جدید، پیشرفت‌های استانداردی و برگزاری کنفرانس‌ها و حتی برخی اتفاقات بد از قبیل نشت‌های اطلاعاتی و امنیتی، توانست از بسیاری محدودیت‌ها و موانع را پشت سر بگذارد. با توجه به تمامی این تحولات و فعالیت‌ها، پیش بینی تحولات بعدی در این حوزه سخت و دشوار می‌شود. آن چه با اطمینان می‌توان گفت، این است که این حوزه بدون شک به مسیر رو به رشد خود ادامه خواهد داد. در بسیاری از پیش بینی‌هایی که در حوزه‌هایی چون خدمات مالی، پایگاه‌های اطلاعاتی و حتی بخش بهداشت و درمان در سال 2016 صورت‌پذیرفته است، APIها نیز کم و بیش حضور دارند؛ حضوری که نسبت به سال‌های گذشته بسیار مشهودتر است. ما نیز بر این باور هستیم که حوزه API در سال 2016 شاهد رشد چشمگیری خواهد بود. با این حال، هنوز سوال‌هایی وجود دارد: این رشد در چه حوزه‌هایی به وقوع خواهد پیوست و اینکه برای بهره‌گیری از ظرفیت کامل APIها رعایت کردن چه مواردی حائز اهمیت است؟ در ادامه سعی میکنیم پیش بینی‌هایی پیرامون روند تغییر و تحولات بخش API را در 10 بند عنوان کنیم.

1.    امنیت همچنان مساله اصلی این حوزه باقی خواهد‌ماند.: تعدد و فراوانی نشت‌های امنیتی و اطلاعاتی در سال 2015 میلادی حاشیه‌های زیادی را برای APIها رقم زد. در سال 2016 انتظار میرود که شرکت‌ها برای جلوگیری از این نشت‌های اطلاعاتی سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به این بحث اختصاص دهند. با این حال، در بستر وب هنوز شمار زیادی APIهای نامطئن وجود دارد که از لحاظ امنیتی در خطر بوده و متاسفانه این مساله بروز نشت‌های امنیتی و اطلاعاتی را افزایش می‌دهد.

2.    اتوماسیون، سرویس‌های خرد و APIها به موتور محرک حوزه فناوری اطلاعات (IT) بدل خواهند شد: همان‌طور که شرکت‌ها ساختار سیستم‌های IT خود را تغییر می‌دهد، بسترسازی به روندی غیرقابل مهار بدل شده است. این مساله به نوبه خود با توامند کردن APIهایی که تا پیش از این برای دسترسی به سرویس‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شدند، چالاکی و سرعتی بیشتری را برای محصولات موجود و جدید به ارمغان میآورد. سودهای سرشاری در خدمات خرد (microservices) نهفته است و APIها بخشی مهم و کلیدی در ارئه این گونه خدمات محسوب می‌شوند. همچنین پیش بینی میکنیم که افزایش رشد در بهره‌گیری از «پاپت» (Puppet)، «شف» (Chef)، «آنسیبل» (Ansible) و دیگر ابزارهای برنامه نویسی ادامه داشته باشد. اتوماسیونی که به واسطه این ابزارها میسر می‌شود نیز از اهمیت بسزایی برای گسترش بکارگیری API برخوردار است.

3.    بهره‌گیری از اطلاعات اهمیت حیاتی‌تری برای مالکان APIها خواهد یافت: این روند در سال 2015 میلادی در حال اوج‌گیری و گسترش یافتن بود و ما پیش بینی میکنیم که هرچه APIها بیشتر در کارکردهای درآمدی شرکت‌ها نقش پررنگ‌تری پیدا کنند، نظارت بر رفتار کاربر نیز اهمیت بیشتری خواهد یافت. این مساله نه‌تنها در کسب‌وکارهای مبتنی بر اطلاعات و داده‌ها که به صورت مستقیما APIها را تبدیل به پول می‌کنند بلکه در آن قسم از API که در آن استفاده مشتری یا همکار از API  برای خدمات رسانی به مشتری نقش دارد، نیز کاربرد دارد. برآورد ما این است که اطلاعات (مانند این که چه کسی از API استفاده می‌کند، چه میزان استفاده می‌کند، با چه الگوی تماسی استفاده می‌کند) از اهمیت بسزایی برای زیرساخت API برخوردار باشد.

4.    IT دوالگویی به پلتفرم‌هایی برای موفقیت در شرکت‌های بزرگ‌تر بدل خواهد شد: ایده فناوری اطلاعات (IT) دو سرعته (یا دوالگویی) چیزی جدیدی نبوده و از سال 2015 در دستور کار قرار گرفت. این ایده هم چنین به خاطر عدم توانایی در ایجاد نوآوری در سیستم‌های هسته‌ای مورد انتقاد نیز واقع شده است. با این حال، شاهد آن هستیم که IT دوسرعته به شکل روزافزون و به اشکال و طرق مختلف به‌عنوان یک راهبرد پلتفرم‌سازی به کار گرفته می‌شود. بخشی از سازمان بر بازطراحی و تغییر ساختار سیستم‌های هسته‌ای قدیمی‌تر تمرکز دارد تا این سیستم‌های قدیمی‌تر را به به مجموعه‌ای از APIهای مطئمن و قابل استفاده مجدد تبدیل کند (حالت اول)، در حالی که  بخش‌های دیگر (حالت دوم)،  این APIهای تجدیدساختار شده را برای ارائه کاربردهای جدید به خدمت می‌گیرند. این الگو در هر دو بخش سازمان ایجاد نوآوری می‌کند.

5.    کاربردهای اینترنت اشیاء (IoT) با APIها شاهد رشد گسترده‌ای در سال جاری خواهد بود: ظرفیت کاربردهای ابزارها و دستگاه‌های متصل به اینرنت، بسیار گسترده بوده و عاملی برای افزایش بکارگیری API محسوب می‌شود. همین حالا هم می‌توان  نمونه‌ها و مصادیق فراوانی از بکارگیری و کاربردهای IoT را برشمرد. با این حال، انتظار داریم که در سال 2016 میلادی، IoT از طریق صنایع عظیم بیشتر در اختیار عمومی قرار گیرد.

6.    الگوهای لحظه‌ای، برنامه‌ریزی شده و فرارسانه‌ای، به بخش‌های اصلی طراحی API بدل خواهند شد: در هر کنفرانسی که در سال جاری با موضوع API برگزار شده، بخش اعظمی از آن به موضوع APIهای لحظه‌ای (realtime)، سیستم طراحی شده (evented) و علی الخصوص APIهای هایپرمدیا اختصاص یافته است. در حالی که تا امروز این موارد اغلب اقسام مختلفی از APIها قلمداد می‌شدند، انتظار و برآورد ما این است که این تکنیک‌ها و ساختارها به بخش‌های اصلی جریان غالب طراحی API بدل شوند. با این حال، هنوز تفاوت‌های زیرساختی میان APIهای مختلف وجود دارد ولی تکنیک‌هایی که هر کدام از این روش‌ها بکار می‌گیرند، بخش از یک الگوی طراحی واحد را شکل می‌دهد.

7.    اهمیت مدیریت API برای هر دو بخش APIهای عمومی و خصوصی افزایش خواهد یافت: در حال حاضر، APIهای یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود زیرا خوب میدانند که مدیریت موثر و کارآمد، نقشی اساسی در حصول موفقیت ایفا می‌کند. امنیت، مقیاس‌پذیری، وضوح کاربرد، مدیریت طول عمر دیگر حکم گزینه‌هایی دلبخواهی برای APIها را نداشته و به بخشی جدایی‌ناپذیر و الزامی از آنها تبدیل شده‌اند.

8.    کاربران غیرفنی و جذب شهروندان عادی برگ برنده APIها: در سال 2016، بسنده کردن به توسعه‌دهندگان برای APIهایی که خواهان پیشرفت هستند، کافی نخواهد بود. تجربه کاربران نهایی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در موفقیت APIها ایفا می‌کند. هر روز بیشتر از گذشته، موفقیت API علاوه بر میزان بهره‌گیری و استفاده توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، به اقبال کاربران غیرفنی و عادی نیز بستگی پیدا می‌کند. پیش بینی ما این است که تقاضا برای سرویس‌هایی‌ مانند «زاپی¬یر» (Zapier)، IFTTT و «بلاک اسپرینگ» (Blockspring) نه‌تنها از سوی حرفه ای‌ها بلکه از سوی APIهای فردی نیز افزایش یابد.

9.    شرکت‌ها با چالش‌هایی جدی در خصوص هویت، امنیت و کنترل دسترسی مواجه خواهند شد: یکی از پیش بینی‌ها و برآوردهای ما در سال 2015 میلادی این بود که تشخیص هویت، حریم خصوصی و کنترل دسترسی، از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی هستند که شکل‌گیری استانداردهای بیشتر برای APIها را به دنبال خواهند داشت. با این حال، این مساله به‌طور کامل در سال 2015 مرتفع نشد. شاید فناوری جدیدی در سال 2016 در این خصوص ارائه نشده باشد ولی پیش بینی ما این است که تامین‌کنندگان API با پیچیدگی و مسائل حقوقی غامض‌تری دست به گریبان خواهند  بود. با توجه به این که «اینترنت اشیاء» (IoT) و دستگاه‌های موبایلی به شکلی روزافزون همه‌گیر می‌شوند، در نتیجه ما با هویت‌های جدید متعددی مواجه هستیم که نیازمند رسیدگی‌اند: هویت تامن‌کننده، هویت تولیدکننده اپلیکیشن، هوست اپلیکیشن، هویت دستگاه و هویت کاربر به علاوه مجوزهای کنترل دسترسی برای هر سطح. پرداختن به این مسائل از جنبه زیرساختی، امنیتی و تجربه توسعه‌دهندگان (developer) چالشی جدی برای APIهای پیچیده محسوب می‌شود.

10.    استانداردها به انفجار ابزارها میانجامد: کامل شدن معیارها و استانداردهای تعریف API علی الخصوص حرکت از سمت لینوکس (Linux) به سوی OAI، اقدام و حرکتی مثبت در این صنعت محسوب می‌شود. استحکام قالب‌ها و فرمت‌های تعریف API این ظرفیت و پتانسیل را دارد تا به ایجاد انفجاری در ابزارها و خدمات سازگار منجر شود. سرویس‌ها و خدماتی چون API Changlog، APIMATIC و Posatman Swagger بدون شک در ادامه رشد قابل توجهی خواهند داشت. ولی در حال حاضر این سرویس‌ها برای تثبیت جایگاه خود به حمایت میان سازمانی نیازمند هستند. استانداردهای مشترک فرصتی مغتنم را فراهم آورده و ما نیز امیدواریم که روحیه همکاری در این بخش تداوم یابد.

منبع: finextra

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄  7  =